7 Tips voor het werven van millennials

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 17-12-19

De millenial is een harde werker. Presteren vinden zij belangrijk en ze laten graag zien wat ze allemaal kunnen op de werkvloer. Daarnaast zijn millenials heel loyaal en worden ze graag betrokken bij uitdagende projecten. Als ze daarvoor eens buiten werktijd een mail moeten sturen, dan doen ze dat graag. Ze hebben immers in dit digitale tijdperk altijd en overal toegang tot hun e-mail.

Maakt bovenstaande je enthousiast om millenials te werven voor een functie in jouw bedrijf? Lees dan snel een aantal tips van onze recruiters, zodat je binnenkort met gemak de ene na de andere millennial binnenhaalt.

1. Benader millenials op social media

Laten we bij het begin beginnen. Hoe benader je de millennial als je een vacature op hebt staan? Zoals altijd moet je de doelgroep benaderen waar die zich bevindt en in dit geval is dat op social media.

✓ Goede functieomschrijving

Als je je vacatures op de socials post (en adverteert), dan is de kans groot dat deze door generatie Y gezien wordt. Zorg daarbij dat je linkt naar een goed werkende mobiele site, want daar gaat de millennial natuurlijk naartoe! De vacature die hij of zij daar te lezen krijgt, moet een goed beeld geven van de inhoud van de functie, maar ook van de secundaire arbeidsvoorwaarden en de bedrijfscultuur. Want dat vindt generatie Y belangrijk.

✓ Contact via LinkedIn

Ook een goede manier van millennials werven is om potentiele werknemers op LinkedIn op te zoeken en uit te nodigen om een connectie te maken. Dat voelt misschien vreemd, maar generatie Y vindt dit een makkelijke manier van contact maken. Je kunt dit ook al doen bij studenten in hun laatste jaar. Campus recruitment noemen we dat. Zo speel je je alvast in de kijker bij de potentiële werknemer. Want als jij het niet doet, doet iemand anders het wel voor je en dan gaat die geschikte millennial gewoon bij de concurrent werken!

2. Houd de sollicitatieprocedure kort en duidelijk

De millennial houdt van simpele en duidelijke sollicitatieprocedures, zonder opsmuk en vooral zonder clichés. Zorg daarom voor transparantie over de procedure. Dan weet de kandidaat wat hij of zij kan verwachten. En houdt vooral de sollicitatieprocedure kort. Een reactietermijn van meer dan een maand is voor de millennial écht te lang. Tegen die tijd kan hij of zij al lang en breed aan het werk zijn…

✓ Tweezijdig sollicitatiegesprek

Dan komt het sollicitatiegesprek. Het wordt door de millennial niet meer gezien als een eenzijdig vraaggesprek waarbij de werkgever kijkt of de kandidaat geschikt is, zoals vroeger. Nee, de millennial als sollicitant wil óók het bedrijf verkennen tijdens het gesprek. Als er geen wederzijdse klik is, dan is de kans groot dat de millennial de baan niet aanneemt, ook al wordt deze wel aangeboden. En als de werkgever besluit niet verder te willen met de sollicitant? Dan stelt generatie Y het op prijs om daar feedback over te krijgen. Een standaard afwijzing, zonder toelichting is een echte no-go voor deze generatie. De millennial heeft de moeite genomen om uitgebreid te solliciteren bij jouw bedrijf, dan kan er toch wel een onderbouwde afwijzing vanaf?

3. Zet referrals in om generatie Y te bereiken

De beste manier om een millennial te overtuigen van iets, is het door een andere millennial te laten vertellen. Daarom is het belangrijk om je huidige medewerkers uit generatie Y als referral in te zetten. Zij zijn niet alleen het juiste middel om te communiceren met je doelgroep, maar ze weten ook waar die doelgroep zit én hoe die aangesproken wil worden. Door het inzetten van referrals zorg je dat je bedrijf gewild wordt bij je doelgroep, in dit geval generatie Y. Eigenlijk is het een vorm van employer branding.

4. Communiceer de waarden die je als bedrijf nastreeft

Millennials willen niet zomaar bij een bedrijf werken dat een functie aanbiedt die bij hun studierichting past. Nee, generatie Y wil meer. Deze generatie vindt het belangrijk om iets zinvols te doen in hun leven. De millennial wil werken bij een bedrijf dat dezelfde waarden nastreeft als hij of zij zelf. Het doel van het bedrijf moet niet pure winst zijn.

✓ Functie moet toevoeging hebben aan cv

Wel vindt de millennial het belangrijk dat een functie een toevoeging is aan zijn of haar cv. Zomaar een baantje, daar doet de millennial niet aan. En vergeet natuurlijk niet dat een goed salaris en een vast contract ook belangrijk zijn. De millennial wil in deze overspannen huizenmarkt toch ook wel een huisje kopen.

5. Bied de millenial flexibiliteit aan

In het verlengde van iets zinvols doen met je leven, ligt de nadruk van de millennial ook op de werk-privébalans. 6 Dagen in de week rond de 60 uur werken, dat is niet van deze tijd. Werken is leuk en belangrijk voor generatie Y, maar er is méér in het leven. Flexibiliteit staat daarom hoog in het vaandel bij millennials. Deze generatie vindt het belangrijk om zelf zijn uren in te kunnen delen en de mogelijkheid te hebben om thuis te werken. En vergis je niet, dit vergroot de productiviteit van de millennial. Dus hoe erg is het eigenlijk?

6. Zorg voor een informele werksfeer

De laatste decennia is de werkdruk steeds hoger geworden en zijn er steeds meer werknemers met een burn out. De millennial wil af van deze trend. Naast flexibiliteit is een informele werksfeer met de nodige humor heel belangrijk voor generatie Y. Persoonlijke aandacht heeft volgens de millennial meer focus nodig dan prestaties. Ook vindt generatie Y het belangrijk dat creativiteit en de inbreng van nieuwe inzichten wordt gewaardeerd, in plaats van dat er star wordt vastgehouden aan de oude gewoontes en werkprocessen. Effectiviteit is een duidelijke kernwaarde van de millennial: meer in minder tijd.

7. Bied genoeg persoonlijke ontwikkeling aan

De wereld gaat snel, dat weet ook de millennial. Met de trend op de arbeidsmarkt waarin veel tijdelijke contracten worden uitgegeven in combinatie met het recentelijk versoepelde ontslagrecht, is het voor generatie Y heel belangrijk om te weten dat er binnen een bedrijf mogelijkheden zijn om zich te ontwikkelen. Een baan zonder deze mogelijkheden is voor hun niet interessant. De millennial wil blijven leren en zich ervan verzekeren dat hij niet na een paar jaar werken nutteloos is geworden en op straat belandt. Wie vindt nu nog steeds dat de millennial lui en arrogant is?

Kun je hulp gebruiken bij het werven van millenials?

De recruiters en business consultants bij Exact personeelsintermediair helpen je graag verder.