Corona & werkgeverschap: 4 thema’s uitgelicht

Categorie: Nieuws
Gepubliceerd: 24-04-20

We werken sinds een aantal weken massaal thuis en dat zal ook nog wel even zo blijven. Thuiswerken heeft zo zijn voordelen: vaak ligt de productiviteit bij thuiswerken iets hoger (als je niet gestoord wordt door je kinderen). Maar de situatie roept ook een heleboel vragen op bij werkgevers. Hoe zit het bijvoorbeeld met vakantiedagen en arbo op de thuis-werkplek? Exact licht 4 veelbesproken thema’s voor je uit.

1. Zieke medewerker vs. medewerker die thuis moet blijven

De overheid is duidelijk. Mensen met lichte verkoudheidsklachten, koorts, benauwdheid of dergelijke klachten, moeten thuisblijven. Moet je deze gevallen automatisch behandelen als een ziekmelding? Nee, want verkoudheid alleen is meestal onvoldoende voor een ziekmelding. De werknemer is dan wel verplicht om thuis te werken op grond van de overheidsmaatregelen. Is dat niet mogelijk? Dan moet je als werkgever zelf het loon doorbetalen. Voor de bedrijfseconomische gevolgen kun je dan misschien een beroep doen op de tijdelijke maatregel Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Twijfel je of iemand zich toch ziek moet melden, overleg dan met de arbo-arts. Voor het verzorgen van zieke huisgenoten en dergelijke gelden trouwens de normale verlofregelingen.

2. Vakantiedagen

Doordat veel mensen thuiswerken en geplande tripjes en vakanties niet doorgaan, worden er minder vrije dagen opgenomen dan normaal. Terwijl de werkdruk op veel plekken juist lager is. Veel werkgevers zijn bang dat medewerkers deze dagen massaal gaan opnemen na de crisis, terwijl dat juist de tijd is dat er weer volop business gedaan moet worden en je deze mensen dus juist niet wilt missen. Ook een overschot aan vrije dagen aan het einde van het jaar die uitbetaald moeten worden, zien veel werkgevers nu logischerwijs niet zitten. Mag een werkgever voorschrijven op welke dagen de werknemer vakantie of losse vrije dagen opneemt? En hoe zit het met geplande vakanties?

Verplichte losse vrije dagen

Je kunt als werkgever een aantal dagen per jaar aanwijzen als verplichte vrije dagen. Veel voorkomend voorbeeld hiervan is de vrijdag na Hemelvaart. Dit mag, mits het in CAO, de arbeidsovereenkomst of het personeelshandboek is opgenomen. Heb je die mogelijkheid dan zou je dus als werkgever enkele vrije dagen kunnen aanwijzen in de komende periode. Het maakt namelijk niet uit hoe ver van tevoren de verplichte vrije dagen worden aangekondigd.

Verplichte vakantie

Laten we eens kijken hoe dit in de wet is geregeld. De opname van vakantiedagen wordt volgens de wet naar de wensen van de werknemer vastgesteld. Werkgevers mogen werknemers wel vragen vakantiedagen op te nemen. Het is aan werknemers om daarmee in te stemmen of niet. Werkgevers kunnen werknemers niet daartoe verplichten. Als er te weinig werk is, dan is dit de verantwoordelijkheid van de werkgever. De werkgever moet werknemers de vaste uren uitbetalen. Wil je hiermee toch aan de slag, dan is ons advies om vooral het gesprek aan te gaan met je medewerkers. Vragen staat vrij, maar je mag de werknemer niet onder druk zetten.

Al aangevraagde vakantiedagen intrekken

Veel werknemers zullen al aangevraagde vakantiedagen willen intrekken en toch komen werken, omdat geplande vakanties zijn gecanceld. Je bent als werkgever niet verplicht om hiermee akkoord te gaan. Je kunt deze dagen dus laten staan, maar realiseer je ook dat een medewerker die 3 weken zou gaan rondreizen wellicht geen zin heeft om drie weken thuis te zitten. Ook hierbij is ons advies, weeg de wederzijdse belangen zorgvuldig af en ga waar nodig het gesprek aan met de betreffende medewerker.

3. Thuiswerken en Arbo-verplichtingen

Tijdens deze crisis moeten we bijna allemaal thuiswerken. Maar niet iedereen is thuis in bezit van een in hoogte verstelbaar bureau, een ergonomische bureaustoel, een extern scherm, toetsenbord of muis. Daardoor kunnen er klachten als RSI ontstaan. Wat is hierin dan de rol van de werkgever?

De wet is helder, ook bij thuiswerken blijft de werkgever verantwoordelijk voor een werkplek die voldoet aan de vereiste van de Arbo. Nu er op zo’n grote schaal wordt thuisgewerkt is dat bijna niet te realiseren. Vandaar dat werkgevers nu voorstellen dat werknemers beeldschermen en bureaustoelen van kantoor mee naar huis nemen om hun werkplek zo goed mogelijk in te richten. Voorlichting geven is sowieso verstandig.

4. Corona op de werkplek

Het kan natuurlijk gebeuren dat een medewerker op het werk is en dan ineens de eerste verkoudheids- of koortsklachten optreden. Wat moet je als werkgever doen als er een werknemer op de werkplek is geweest die (misschien) corona heeft?

Privacy

Natuurlijk mag je niet vragen naar de aard van de klachten en mag je ook de rest van het personeel niet inlichten over de ziekteverschijnselen van je zieke medewerker. Wel is het zaak om overige werknemers geanonimiseerd te laten weten dat ze extra alert moeten zijn op luchtwegklachten. Ook kun je afwegen of het noodzakelijk is om een logboek te maken van personen waarmee de zieke medewerker nauw contact heeft gehad. Als er veel nauw contact is tussen collega’s, zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn om de collega’s van de afdeling/vestiging 14 dagen thuis in quarantaine te laten gaan.

Hygiëne

Belangrijk is om de ruimte(s) waar de zieke werknemer aanwezig is geweest, gedurende minimaal een half uur te ventileren. Ook kun je het risico van besmetting verkleinen door contactoppervlakken schoon te maken. Denk hierbij aan deurklinken, trapleuningen en liftknoppen. Je kunt hier normale schoonmaakmiddelen voor gebruiken.

Heb je vragen met betrekking tot je medewerkers?

De Exacters staan voor je klaar.