Hoe gaat het écht met jouw team?

Categorie: Nieuws
Gepubliceerd: 24-08-20

Een van de uitdagingen waar veel van onze opdrachtgevers voor staan is het zorgen van echte verbinding met hun teams. Op afstand. Veel van onze opdrachtgevers geven aan dat zij het moeilijk vinden om hun teams nu aan te sturen en zij vinden het vooral lastig om te achterhalen of het echt goed met mensen gaat. Wanneer zij vragen in een-op-een gesprekken: “hoe gaat het?” zegt iedereen “goed hoor” maar hoe gaat het nu echt? Hoe kun je in de tijd van nu achterhalen hoe het gaat met je medewerkers? Hoe voorkom je eiland-vorming en hoe houd je het team bij elkaar?  Exact stelde deze vragen aan Sylvia Kragten. Sylvia is coach & trainer op persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Zij neemt ons mee in 3 praktische tips die je direct in de praktijk kunt toepassen.

Normaal gesproken zie ik door de ramen al heen hoe het gaat met iemand. Je kunt direct zien hoe iemand in zijn vel zit. Positief, negatief, energiek, enthousiast, kwetsbaar of gestrest. Allerlei emoties die je op basis van houding en uitdrukking al kunt inschatten. In de tijd van nu is dit natuurlijk een heel ander verhaal maar dat betekent ook dat jij als leidinggevende iets anders zal moeten doen om wel die verbinding met jouw team te blijven houden. Wat ik momenteel veel om mij heen zie is dat dit iets wat er juist bij inschiet. Alle andere uitdagingen gerelateerd aan de business vragen nu eenmaal ook meer van ons. Dat zie ik dan vaak volledige aandacht krijgen, terwijl de menselijke managerial kant erbij inschiet. Mensen hebben allemaal een emotionele bank. Als je als werkgever alleen maar opnames doet – een kritische toon geven, alleen maar kijken naar resultaten en geen aandacht geeft – raakt het saldo natuurlijk leeg. Wat doe je als werkgever concreet aan stortingen? En dat zit hem niet in loonsverhoging. Dat zit hem in aandacht.

In mijn trainingen noem ik dat altijd ‘’de bloemetjes water geven’’, waarbij de mensen uiteraard de bloemetjes zijn. En dat gaat verder dan aandacht of een compliment alleen. Je spreekt iemand echt aan over zijn/haar talent. Denk hierbij aan: ‘’Je proactieve houding geeft energie en inspiratie, je doet wat er is afgesproken en dat geeft mij vertrouwen etc.’’ En die aandacht? Dan kun je denken aan een kaartje, of een oprecht bedankje. Dat wordt zo weinig gedaan. Echte erkenning naar elkaar en uitspreken wat je ziet. Het talent van de ander. De eerste tip is dan ook:

Tip 1: Aandacht scoort

Alles wat je aandacht geeft dat ontwikkelt zich. Wat ik vaak hoor van medewerkers is dat een werkgever slecht vraagt en luistert naar hoe het écht gaat. Het is dan vaak eenrichtingsverkeer. Medewerkers sparen die negatieve gevoelens hierover vaak op en uitten deze niet in woorden. Maar dit zie je wel terug in hun functioneren. Dus mijn tip: als je aandacht geeft, geef dan échte aandacht. Vraag échte vragen. Wat is er nodig om oprecht contact te maken met iemand? Je kunt dit doen door meer vragen te stellen dan alleen; hoe gaat het? Wanneer je krijgt als antwoord ‘’goed’’ dan weet je eigenlijk helemaal niets en is er niets gezegd behalve een gewenst antwoord. Stel bijvoorbeeld vragen als:

‘’Gaat het echt goed?’’ en ‘’ Waaraan voel je dat het zo goed gaat?’’. Plan niet alleen een functioneringsgesprek, maar plan ook een tijd voor elkaar gesprek. Zorg dat de aankondiging/vraag die je doet voor dit gesprek ook echt de verwachtingen duidelijk maakt. ‘’Het is voor mij belangrijk dat je het goed hebt en je verder kan, dit gesprek zal echt gaan over hoe het met jou is..’’ Niet over zaken of businnes maar over wat wij als organisatie voor jou kunnen doen. Via een scherm is dit uiteraard lastiger en zelfs vermoeiender dan voorheen. We laten als mensen onze intuïtie normaal gesproken een grote rol spelen. Dat wat je voelt in een gesprek, dat is op dit moment eenmaal lastiger. Des te belangrijker om de juiste vragen te stellen en de verwachtingen te scheppen op voorhand.

Tip 2: Betrek de volledige organisatie

De manager of directeur zou bijvoorbeeld iedere maand een maandpraatje kunnen houden. Even een opsteekmomentje online waarbij hij/zij de hele organisatie toespreekt. Waar staan we? Hoe gaat het? Niet alleen op zakelijk niveau, maar ook de menselijke kant. Een inspirerend praatje waarbij hij aangeeft wat hij/zij hoopt te bereiken bij de mensen en hen echt durft te steunen.

Tip 3: Verbind de mensen ook met elkaar.

Als organisatie verbinding behouden met je mensen is één uitdaging. Maar zorgen dat mensen onderling met elkaar de verbinding behouden is een tweede. Eentje waar je als organisatie wel voor moet zorgen dan wel dat zo goed mogelijk faciliteren. Mensen willen nu eenmaal vaak onderdeel zijn van een team en als organisatie heb je natuurlijk belang bij een team dat zo goed mogelijk functioneert. Om die verbinding te behouden heb je echt creativiteit nodig. Organiseer gezamenlijke online yoga-lessen of borrels. Je kunt bijvoorbeeld ook ieder teamlid een kort filmpje laten opnemen waarin ze hun werkplek showen. En dit dan weer delen met het team. Zo verbind je de mensen met elkaar!

Wat ik tot slot nog mee wil geven: verdiep je eens in eigenschap 5 van Stephen Covey. Hij schreeft een boek over de 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
Normaal gesproken proberen we altijd eerst begrepen te worden. De meeste mensen luisteren niet om te begrijpen, maar om te kunnen reageren en een antwoord te geven.  Ze zijn zelf aan het woord of denken na over wat zij gaan zeggen. Ze filteren alles door hun eigen paradigma’s en lezen in het verhaal van een ander hun autobiografie.

Met empathisch luisteren doelt Covey niet op actief of reflectief luisteren. Hij schrijft hierover: ‘Dat komt in de praktijk neer op nazeggen. Dergelijke manieren van luisteren zijn technieken en hebben niets te maken met je eigen persoonlijkheid en met de onderlinge verstandhouding. Voor mensen naar wie op deze manier wordt ‘geluisterd’ is dat beledigend’.

Met empathisch luisteren bedoelt hij het luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Je zoekt naar mogelijkheden om de ander écht te begrijpen. Empathisch luisteren houdt in dat je je verplaatst in de ander. Je bekijkt de wereld zoals hij hem bekijkt. Je begrijpt wat hij voelt.

Probeer het, en je zal zien dat het lukt!

Meer weten?

Sylvia Kragten en de business managers denken graag met jou mee. Neem gerust vrijblijvend contact op.