Onboarding in corona-tijd bij Samsung

Categorie: Carrieretips
Gepubliceerd: 27-10-20

Ten tijde van Corona overstappen naar een andere werkgever is best spannend. Maar laat je niet tegenhouden om door te groeien. Werkgevers zijn inventief en creatief om jouw start goed te laten verlopen. Samsung bijvoorbeeld is hier volop mee aan de slag gegaan. Senior HR officer Lieke Dries vertelt hoe en Stijn die onlangs startte bij Samsung deelt zijn positieve ervaringen.

Stijn is Sales Administration Officer bij Samsung. Hij is bemiddeld door ExactPI en gestart in corona-tijd. Hoe ervaart hij de onboarding?

‘’Als vers afgestudeerde student was het een nieuwe ervaring om te gaan solliciteren voor mijn eerste ‘echte’ baan, vooral tijdens corona. De sollicitatieprocedure heb ik snel doorlopen, zodat ik al na 2 weken bij Samsung aan de slag kon. Ik heb daarom na meer dan 6 jaar afscheid genomen van mijn bijbaan bij de Albert Heijn.”

Ingewerkt op leeg kantoor

“De eerste 4 weken heb ik grotendeels gewerkt op kantoor, waar het de meeste dagen zo goed als leeg was. Hierdoor kon ik helaas niet de kantoorsfeer proeven die er normaal hangt. Toch ben ik blij dat ik de eerste weken op kantoor heb kunnen werken, omdat je dan gemakkelijk vragen kan stellen omdat je collega’s op 1.5 meter afstand zitten. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn proefperiode vrij soepel is verlopen en dat ik nu goed voorbereid ben om thuis te werken in verband met de corona maatregelen.”

Meer concentratie

“Het huiswerken was niet compleet nieuw voor mij, omdat ik mijn scriptie-onderzoek voornamelijk thuis heb uitgevoerd tijdens het begin van corona. Thuiswerken zorgt bij mij voor meer concentratie, want op kantoor ben je sneller geneigd om een praatje te doen. Mijn huidige ervaring na mijn eerste twee weken thuiswerken is positief. De technologische wereld zorgt ervoor dat je via telefoon of laptop gemakkelijk vanuit huis je collega’s kan benaderen wanneer nodig. Daarnaast heb ik ook alle faciliteiten meegekregen van Samsung om optimaal te kunnen werken. Denk hierbij aan extra monitor, toetsenbord en muis, naast de benodigde laptop. Mijn slaapkamer is nu mijn kantoor geworden.”

Zelf doen

“Mijn advies aan werkgevers die nieuwe medewerkers willen aannemen tijdens deze periode is om deze personen zoveel mogelijk zelf dingen te laten doen. In het begin onder toezicht van collega´s natuurlijk. Ga de processen stap voor stap langs, terwijl de nieuwe medewerker deze uitvoert. Hoe sneller je dingen zelf uitvoert, hoe sneller je het onder de knie krijgt. In mijn geval heb ik dit veel op kantoor gedaan, maar met de huidige maatregelen kun je in plaats daarvan natuurlijk heel veel online contact momenten te plannen.”

Lieke Dries is Senior HR Officer bij Samsung en vertelt over onboarding in de tijd van nu.

“Toen we maanden geleden ineens allemaal thuis kwamen te werken, hebben we in het bestaande onboarding traject gekeken wat hiervan online kon plaatsvinden. Tijdens de eerste golf was ons kantoor dicht en hadden nieuwe medewerkers alleen de mogelijkheid om hun laptop op te halen op kantoor. Zij hebben de gehele onboarding golf online doorlopen. Vanaf juni konden medewerkers weer op kantoor ingewerkt worden, we vinden belangrijk dit te faciliteren, zodat nieuwe medewerkers hun manager en teamleden in het echt kunnen ontmoeten en een beeld krijgen hoe ons kantoor eruitziet. Dit doen we nu nog steeds, met inachtneming van alle veiligheidsmaatregelen natuurlijk.”

Ingesproken presentaties online

“Daarnaast hebben we diverse HR-processen in een ingesproken presentatie op onze Learning en Development pagina gezet. Hierin geven we alle medewerkers op persoonlijke wijze inzicht in onze processen. Hoe vraag je vrije dagen aan? Wanneer krijg je je salaris etc. We merkten dat dit vanuit de vroegere situatie vooral in de eerste dagen voor een overkill aan informatie zorgde en dat mensen later allemaal nog vragen hadden. Door dit online te doen kunnen mensen het ook nog eens terugkijken. Naast het feit dat je heel veel van deze informatie online kunt inrichten en delen is het ook van belang dat men wanneer hij/zij nieuw start in een baan zich echt onderdeel voelt van de organisatie. Om die reden sluit onze CEO al jaren zijn maandelijkse mail af met een warm welkom voor onze nieuwe medewerkers. Op deze manier willen we mensen gelijk onderdeel laten worden van Samsung.”

CEO achter de draaitafel

“Je als medewerker onderdeel voelen van een organisatie en betrokken voelen is natuurlijk niet alleen een uitdaging bij nieuwe medewerkers. Aan het begin van de corona-tijd waren er ontzettend veel acties vanuit organisaties om hun medewerkers betrokken te houden. Zo ook vanuit Samsung. We hadden vrijdagmiddagborrels, onze CEO stond achter de draaitafel van zijn zoon liedjes te draaien en we hebben een Samsung band opgericht, die tijdens onze vrijdagmiddagborrel hun lied met videoclip presenteerde.”

Verbondenheid behouden

“Nu we merken dat het thuiswerken langer gaat duren moet je als organisatie kijken naar structurele manieren om die betrokkenheid en samenhorigheid te stimuleren. Echt die verbinding met je medewerkers te maken. Om die reden zijn we nu bij alle medewerkers aan het inventariseren waar de behoefte ligt. En dit blijven we doen. Dit kan van alles zijn, het draait vooral om persoonlijke aandacht die we aan alle medewerkers willen geven. We zijn druk bezig met online-activiteiten rond de feestdagen om de saamhorigheid te blijven stimuleren.’’

Heb jij ondanks alles wel zin in een nieuwe baan?