Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden: 5 voorbeelden

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 14-09-21

Als werkgever onderscheidend en relevant blijven in deze markt, dat is wat je wil. Een sterke employer branding, waarmee een potentiele werknemer getriggerd wordt om te solliciteren, is onmisbaar. We zien dat veel bedrijven hard werken aan een goede candidate experience en het bereiken van hun doelgroep. Toch zien wij het ook gebeuren dat, hoe soepel het proces ook verlopen is, een kandidaat uiteindelijk kiest voor een werkgever met betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Zonde! We zetten een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden voor je op een rij die je aantrekkelijkheid als werkgever instantly vergroten.

1. Flexibele werktijden

Het lijkt een open deur maar dit is echt nog niet door alle bedrijven omarmd. Door het vele thuiswerken van de afgelopen maanden is iedereen gewend geraakt om zijn tijd meer zelf in te delen en velen hebben daarin een eigen ritme ontwikkeld. Ze begonnen eerder zodat ze ook eerder konden stoppen, ze namen overdag wat uurtjes vrij die ze in de avond weer inhaalden, etc. Deze vrijheid zorgt voor een betere work life balance en automatisch ook dat werknemers de uren werken waarin zij zelf het meest productief zijn. Ondanks dat we weer (deels) naar kantoor kunnen, is de behoefte om flexibel te werken gebleven. Sterker nog, bied je als werkgever deze mogelijkheid niet dan is dat nu echt een dissatisfier waardoor je potentieel goede medewerkers misloopt. Hetzelfde geldt trouwens voor het hybride werken waarbij thuiswerken net zo normaal en geaccepteerd is als op kantoor werken. Groot voordeel, als je het goed aanpakt zijn er nauwelijks extra kosten aan verbonden.

2. Onbeperkt vrije dagen

Vooral bij hippe start-ups zie je het al gebeuren: ongelimiteerde vrije dagen. Dat klinkt als een ramp, maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Jonge, gemotiveerde en hoogopgeleide professionals, die de regie krijgen over hun vrije dagen, nemen een vergelijkbaar aantal of zelfs minder vrije dagen op dan met een limiet. Ze kennen heus hun verantwoordelijkheid. Dat niet alleen, ook het werkgeluk onder de werknemers stijgt aanzienlijk door het gevoel van vertrouwen, kansen en vrijheid. Het idee dat je een langere reis kunt maken als je wilt, alleen al geeft een beter gevoel, terwijl uiteindelijk maar een heel klein groepje die stap daadwerkelijk zal zetten.

3. Opleidingsbudget

Veel werknemers hebben de ambitie om te blijven leren. Het is ook noodzakelijk om relevant te blijven in onze kenniseconomie. Wanneer je als werkgever learning & development in alle fasen van de carrière ruimhartig faciliteert en zo pro-actief bijdraagt aan de ontwikkeling van de werknemer, wordt dat als zeer positief ervaren. Het is sowieso een win-win: naast dat je werknemer tevreden is krijg je er als werkgever ook actuele kennis en inzichten voor terug.

4. Baaldag

Iedereen heeft wel eens zo’n dag waarbij je denkt: vandaag niet! Een dag waarbij je niet fysiek ziek bent, maar mentaal niet de juiste energie hebt. Er zijn steeds meer werkgevers die een of twee betaalde baaldagen aanbieden. Een dag waarbij je gewoon vrij mag nemen omdat je daar zin in hebt. Natuurlijk kan dit ook een signaal zijn, dus houdt een vinger aan de pols. En reik eventueel handvatten aan om te kijken waar het gevoel vandaan komt. Dit draagt bij aan het mentale welzijn van de medewerker en het draagt bij aan een duurzame werkrelatie.

5. Tijd voor vrijwilligerswerk

Dit is de tijd van ertoe willen doen en het goede doen. Bij Exactpi bieden wij onze medewerkers de kans om twee dagdelen per jaar betaald vrij te nemen om vrijwilligerswerk te doen. Om statushouders te helpen met solliciteren, koffie te schenken in een verpleegtehuis of om verjaardagsdozen in te pakken voor de Stichting Jarige Job. Wat de medewerker gaat doen is helemaal vrij als het maar bijdraagt aan een iets mooiere wereld. Daarmee zorgen we voor wat zingeving bij de medewerkers en tonen wij bovendien onze maatschappelijke betrokkenheid als werkgever.

Nog meer inspiratie nodig?

Denk ook eens aan: sportabonnementen, coaching, een jaarlijkse gezondheids-check-up, massages, oppasservice, yoga op het werk (of online), een ontwikkeldag per maand die naar keuze besteed kan worden, een jaar betaald Netflix cadeau om te kunnen ontspannen na werktijd of financieel advies.

Ga vooral ook in gesprek met je medewerkers en hoor wat er speelt. Of open een ideeënbus en laat je verrassen.

Wanneer je als werkgever onderscheidende voorwaarden aanbiedt, kan dat net het laatste zetje zijn om te solliciteren. En die voorwaarden zijn natuurlijk niet alleen aantrekkelijk om potentiële nieuwe werknemers over te halen, maar ook om ze juist op lange termijn tevreden en verbonden te houden.