Thuiswerken? Blijf bewegen en houd de lol erin

Categorie: Nieuws
Gepubliceerd: 25-03-20

Bijna iedereen werkt momenteel thuis. En eerlijk is eerlijk, thuiswerken heeft ook voordelen. Rustig opstarten, je eigen dag indelen, even in de tuin een kopje koffie drinken. Heerlijk! Er zijn echter ook nadelen. Een slechte houding of gebrek aan beweging bijvoorbeeld.

We geven je daarom graag enkele tips om goed voor jezelf te zorgen en fit te blijven tijdens het thuiswerken. Want dat is nu meer dan ooit essentieel.

Hou er plezier in!

De eerste tip om gezond thuis te werken is: hou er plezier in. Mentaal gezond blijven is net zo belangrijk als fysiek gezond blijven. De laatste weken is al gebleken hoe inventief mensen zijn! Er worden videomeetings gestart via Zoom en zelfs de donderdag- en vrijdagmiddagborrels gaan door onder de noemer: #vimibo, oftewel de videomiddagborrel! Laten we er met z’n allen voor zorgen dat we het leuk houden thuis.

Blijf in beweging

De sportscholen en sportclubs zijn dicht en je fietstocht ’s ochtends naar het station gaat aan je voorbij. Gelukkig zijn er ook een heleboel mogelijkheden om tijdens het thuiswerken in beweging te blijven. Dat is gezond voor lichaam en geest!

Lekker bewegen aan je bureau

Terwijl je aan je bureau (of eettafel) zit te werken, kun je een aantal dingen doen om toch in beweging te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld voordat je gaat zitten squats doen, zorg ervoor dat je daarbij net niet je stoel raakt. Of je gaat een paar keer extra staan en weer zitten, zonder daarbij je handen te gebruiken. Terwijl je aan het werk bent, kun je ook je benen een aantal keer strekken, optillen en weer laten zakken. Mogelijkheden te over dus, om aan je bureau een beetje te bewegen. En als je toevallig een fitnessbal hebt thuis, ga daar dan eens op zitten. En tot slot: telefoongesprekken kun je zittend voeren, maar je kunt ze ook al wandelend door de kamer voeren. Dat is toch weer een beetje extra beweging. Dit zijn overigens ook goede tips als je straks weer op kantoor achter je bureau zit.

Even een oefeningetje in je koffiepauze

Ook op je werk zit je niet de volle acht uur alleen maar achter je bureau. Thuis hoef je dat dus ook niet te doen en dat geeft ruimte voor een beetje extra beweging. Neem bijvoorbeeld een keertje extra de trap als je naar beneden loopt om koffie of thee te halen. En sla af en toe eens een traptrede over, om je benen een beetje extra te trainen. Terwijl je staat te wachten tot de koffie is gezet of het water is gekookt, kun je mooi even wat cirkels maken met je armen of een paar torso twists doen om je bovenlichaam in beweging te houden. Anders sta je toch ook maar doelloos te wachten…

Richt je werkplek goed in

Een goed ingerichte werkplek is belangrijk om lichamelijke klachten te voorkomen. De Arbowet stelt er allerlei eisen aan als je meer dan twee uur per dag thuiswerkt, maar in de huidige crisistijd is dat natuurlijk allemaal niet zo goed te handhaven. Toch zijn er best wat dingen die je zelf gemakkelijk kunt doen om je werkplek zo goed mogelijk in te richten. Gewoon met de spullen die je al in huis hebt.

Kies een rustige, afsluitbare plek

Misschien is de eerste plek die in je opkomt om thuis te werken de keukentafel. Lekker praktisch en centraal. Toch is dat niet aan te raden, omdat je daarmee werk en privé onbewust gaat combineren. Hetzelfde geldt, zelfs nog wel een beetje meer, voor je slaapkamer. Het beste is om een aparte ruimte te kiezen die je kunt afsluiten. Bijkomend voordeel daarvan is dat je dan ook tegen je gezinsleden kunt zeggen dat je daarbinnen aan het werk bent en niet gestoord wilt worden. Natuurlijk heeft niet iedereen die mogelijkheid, maar probeer dan toch een ruimte te kiezen waar je het minst last van “associaties” zal hebben.

Maak je werkplek zoveel mogelijk ergonomisch

Belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, is dat je je niet in allerlei rare bochten hoeft te wringen om bij je toetsenbord en muis te komen. De eerste, allerbelangrijkste stappen zijn dan ook dat je gebruik maakt van een los toetsenbord en een losse muis. Dit zorgt ervoor dat je niet te dicht op je scherm gaat zitten. Om je scherm op een betere hoogte te krijgen, kun je je laptop op een verhoging zetten. Als je deze niet in huis hebt, kun je ook kiezen voor een stapel boeken. Als je een bureau en bureaustoel hebt die in hoogte verstelbaar zijn, kun je die natuurlijk op elkaar afstemmen. Zo niet, kun je ervoor zorgen dat je op de juiste hoogte voor je tafel/bureau komt zitten, door kussens op je stoel te leggen. Als je daardoor niet meer goed bij de grond komt met je voeten, kun je daar een paar boeken of een kratje neerleggen.

Let goed op je werkhouding

Als je, al dan niet geïmproviseerd, je werkplek zo ergonomisch mogelijk hebt ingericht, is het natuurlijk ook belangrijk dat je een goede werkhouding aanneemt. De volgende punten zijn daarbij van belang:

  • Probeer zo veel mogelijk rechtop te zitten met je rug tegen de stoelleuning.
  • Doe je best om je armen en benen zo veel mogelijk in hoeken van 90˚ te houden.
  • Zorg dat je recht voor je laptop/scherm en toetsenbord
  • Zet je toetsenbord dichtbij de rand van je bureau en leun met je polsen op je bureau.
  • Als je op een laptop werkt, zonder los toetsenbord, zet deze dan zo dicht mogelijk bij je, om te voorkomen dat je voorover gaat buigen.

 

We hopen dat jullie iets aan de tips hebben die we voor jullie hebben verzameld. Team Exact wenst iedereen heel veel succes met thuiswerken. En… bij ons staat de volgende #domibo #vimibo alweer gepland!