Tips voor solliciteren en social media

Categorie: Sollicitatietips
Gepubliceerd: 23-01-19

Tips voor solliciteren en social media

Wanneer je op zoek bent naar een baan is het goed om je bewust te zijn van de mogelijkheden die social media je bieden om gevonden te worden, maar ook van de factoren die het succes van jouw zoektocht kunnen verkleinen. Exact zet tips voor de belangrijkste social media voor je op een rij.

Voor bedrijven is LinkedIn het populairste social medium om kandidaten te zoeken. Zorg daarom dat je de volgende punten in ieder geval op orde hebt:

  • Vul jouw profiel volledig in, zo krijgen recruiters een compleet beeld van wie jij bent. Geef bij eerdere banen een duidelijke beschrijving van wat je hebt gedaan.
  • Plaats een recente, duidelijke en zakelijke foto. Zo kom je professioneel over.
  • Door aanbevelingen op je profiel kom je hoger in de zoekresultaten. Vraag deze bijvoorbeeld aan je voormalige leidinggevenden of collega’s.
  • Probeer een zo groot mogelijk netwerk op te bouwen van oud-collega’s, studiegenoten of andere kennissen. Zij kunnen helpen met je zoektocht.
  • Word lid van zoveel mogelijk groepen en discussieer mee in de groepen. Dit is een goede manier om jezelf zichtbaar te maken voor werkgevers.
  • Volg zo veel mogelijk bedrijven uit jouw branche, vaak worden vacatures al in vroeg stadium via LinkedIn verspreid.
  • Stel in jouw contact-instellingen in dat je op zoek bent naar een baan.
  • Voeg ook een mogelijkheid om contact op te nemen toe aan jouw summary, zet bijvoorbeeld bovenaan een emailadres. Zo kunnen ook recruiters die niet met jou gelinkt zijn, snel contact met je opnemen.

Instagram is een snel groeiend netwerk en biedt dan ook volop kansen voor wie op een originele manier aan een baan wil komen.

  • Volg hashtags waarmee vacatures worden aangeboden zoals #vacature #vacatures #werkeninmasterdam #nieuweuitdaging
  • Als de bedrijven waar jij graag zou werken op Instagram actief zijn, doe je er goed aan hen eerst een tijdje te volgen en te reageren op hun updates. Plaats vervolgens een foto of video waarin je een product van dat merk gebruikt of reviewt, en tag het bedrijf in de update.
  • Dress for success op je eigen foto’s. Houd het beschaafd. Want als je met jouw Instagram-account kans wilt maken op een baan, is het belangrijk om professioneel over te komen. Ook typefouten wil je om die reden liever vermijden omdat je daarmee slordig kunt overkomen.
  • Als je solliciteert met jouw Instagram-account, moet je het als een professioneel account beschouwen. Dus denk na over wat je liket en hoe dit over kan komen op een nieuwe werkgever.
  • Blijf dus ook altijd positief over vorige werkgevers. Klagen op je social timelines is sowieso niet handig. Niemand neemt graag een zeurderig of klagerig type aan.
  • De link die je in je bio mag zetten gaat natuurlijk naar je Linkedin-profiel of, als je daar handig genoeg voor bent, naar een eigen website waarop je jezelf voorstelt.
  • Laat zien wie of wat je inspireert. Op Instagram komen mensen samen om hun passies te delen. Er zijn volop mensen die van hun passie hun werk hebben kunnen maken door foto’s te delen op Instagram.

Door Twitter te gebruiken blijf je gemakkelijk op de hoogte van recente vacatures en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en kun je een groot bereik behalen bij jouw zoektocht.

  • Kies een gebruikersnaam die professioneel is. Gebruik bijvoorbeeld je voor-en achternaam.
  • Omschrijf jezelf in korte steekwoorden in je profiel. Gebruik hashtags als: #zoektwerk, #beschikbaar of #werkzoekend, om op te vallen bij recruiters. Het is handig om ook een link toe te voegen naar jouw LinkedInprofiel.
  • Twitter regelmatig, maar hou het relevant. Interessante tweets kunnen de aandacht trekken van recruiters, maar een twitterfeed vol onzinnige tweets kan afschrikken.
  • Gebruik de zoekfunctie om vacatures te vinden. Zoek bijvoorbeeld op #vacature of #jouwbaan in combinatie met jouw regio of functietitel.
  • Maak gebruik van een ‘sollicitatie tweet’. Beschrijf hierin jouw ideale baan en maak gebruik van de bijpassende hashtags. Bijvoorbeeld: Ervaren #secretaresse #HBO #zoektwerk in de regio #Rotterdam. Voeg daar: ‘please retweet’ aan toe zodat je volgers jouw bericht zullen retweeten. Op deze manier bereik je snel een groot publiek.
  • Ga op zoek naar accounts die vacatures plaatsen in jouw vakgebied en volg deze. Kijk op vacature.twittergids.nl om relevante accounts te vinden.

Alhoewel Facebook geen zakelijke netwerksite is, zijn er veel recruiters die hier op kijken (ook al mag dat officieel niet meer). Bij het googelen van je naam zal je Facebookpagina vaak bovenaan komen te staan in de resultaten. Houd dus in je achterhoofd dat alles wat je op Facebook plaatst (zonder dat dit zo wordt uitgesproken), meegenomen kan worden in de beslissing of je zal worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of niet.

  • Scherm je profiel zo veel mogelijk af. Je kunt bij de privacy instellingen jouw profiel zo instellen dat alleen je foto te zien is.
  • Zorg dat jouw profielfoto representatief is. Het hoeft geen zakelijke foto te zijn, maar hou er rekening mee dat jouw toekomstige werkgever er naar kan kijken.
  • Like bedrijven uit jouw branche om op de hoogte te blijven van mogelijke vacatures.

Een laatste tip:

Check voordat je gaat solliciteren, sowieso even al je accounts op social media. Heb je in het verleden iets geplaatst wat schadelijk is voor jouw kansen op een baan? Pas het dan aan, want juist dat kan het verschil zijn tussen wel, of geen nieuwe baan.