Jezelf slim profileren op Linkedin

Linkedin is het ideale platform om jezelf zakelijk te profileren. Dus als je nu stap voor stap bouwt aan je Linkedin netwerk, kun je (straks) makkelijker stappen maken in je carrière. In dit artikel vertellen we je alle ins & outs om op te vallen via LinkedIn.

Deel blog

Opvallen via Linkedin

Als een pro het maximale uit LinkedIn halen!
Opvallen via Linkedin

Linkedin is het ideale platform om jezelf zakelijk te profileren. Dus als je nu stap voor stap bouwt aan je Linkedin netwerk, kun je (straks) makkelijker stappen maken in je carrière. Eerder hebben we al tips gegeven om jouw LinkedIn-profiel te optimaliseren om zo goed vindbaar te zijn voor recruiters. Maar hoe ben je ook het algoritme te slim af? Zodat jouw bijdragen ook echt door veel mensen gezien worden? In dit artikel vertellen we je alle ins & outs om op te vallen via LinkedIn.

#1 Een verpletterende eerste indruk op Linkedin

We starten even bij de basis. Want zoals dat ook in het echte leven is, krijg je via LinkedIn ook maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Lees voor de meest belangrijke tips ons vorige artikel. Want wist je dat hoe completer je profiel, hoe groter je bereik is?

Bewijsmateriaal

Onderbouw je eerste indruk door bewijsmateriaal te laten zien op je profiel. Zo kan je projecten toevoegen en hadden we het in ons vorige artikel ook over het belang van minimaal 3 persoonlijke aanbevelingen (endorsements).

Maar je kan ook een ‘Uitgelicht’-onderdeel toevoegen aan je profiel, wat dan onder het ‘Info’-onderdeel wordt weergegeven. Hier kan je een prestatie toevoegen waar je trots op bent, zoals een eerder gedeelde bijdrage, een artikel, linkjes of media (pdf, foto, presentatie). In plaats van deze informatie te vertellen, maak je het visueel. Een aantrekkelijke voorspeller van jouw kwaliteiten.

#2 Bouw aan een sterk netwerk op Linkedin

Je netwerk kan je in de toekomst mooie (baan)kansen bieden. Daarbij geldt dan ook dat kwaliteit boven kwantiteit staat. Bedenk goed wie op de lange termijn waardevol kan zijn voor jouw loopbaan. Want naast dat je kennissen van bijvoorbeeld je (oude) school of huidige baan toevoegt, biedt het veel meerwaarde als je connecties maakt buiten je bekende omgeving. Wie wil je bereiken en door wie wil je opgemerkt worden? Zoek deze personen dan op, op basis van functietitel of kopregel.

Stel dat je wilt opvallen bij HR-managers in de zorg-sector in de regio Den Haag/Amsterdam. Via de zoekfunctie van LinkedIn kan je dan filters instellen om zo bij interessante personen uit te komen. Wanneer je hen wil toevoegen, raden we je wel aan om een persoonlijke boodschap bij jouw uitnodiging te voegen. Hierin vertel je waarom je ze toevoegt en je benoemt iets relevants of gemeenschappelijks.

Het is sowieso slim om interessante personen of bedrijven te volgen, zodat mensen ook inzicht krijgen in je wat je bezighoudt. Inspiratie nodig? Bekijk het netwerk van je bestaande, relevante connecties.

Vergeet ook niet daadwerkelijk de connectie met je netwerk aan te gaan. Doe mee met het gesprek en laat een comment of een reactie (like) achter. Zo word je ook zichtbaar in anderen hun tijdlijn.

#3 Jouw Linkedin content door het dak te laten vliegen
met pakkende posts

Als je basis in orde is, wordt het tijd om jouw toegevoegde waarde op LinkedIn te delen in een bijdrage. Je hebt bijvoorbeeld een inspirerende middag gehad op een congres, een diploma behaald of een andere zakelijke prestatie om over te vertellen. Of nog beter: je wil inhoudelijke informatie over de actualiteit delen. Super, maar waar moet je rekening mee houden om ervoor te zorgen dat jouw gedeelde content door het dak vliegt? Dat zit ‘m in het zorgvuldig opstellen en schrijven van jouw bijdrage, maar ook zijn er truckjes om het algoritme te slim af te zijn. We delen ze beiden met je.

Hoe maak je een pakkende LinkedIn post

Mensen zijn ongeduldig, waardoor het belangrijk is om de kern van je boodschap in de eerste twee zinnen te beschrijven. Verplaats je in je doelgroep: waarom is jouw content interessant voor ze? Je hebt 210 tekens totdat je bericht wordt ‘afgebroken’ en de lezer moet klikken op ‘meer weergeven’.

Zorg ervoor dat je foutloos Nederlands hebt geschreven en communiceer netjes. Voeg emoticons toe om meer gevoel aan je post te geven. Maar overdrijf hier niet in, dit kan al snel onprofessioneel overkomen. Daarbij is het slim om gebruik te maken van witregels. Hierdoor is je tekst fijn leesbaar, wat ervoor zorgt dat de lezer eerder je hele berichtje afleest.

Het moment van plaatsen speelt ook mee in hoeverre je opvalt. Uit onderzoek van Coosto blijkt dat je jouw bijdrage het beste kan delen op woensdag om 16:00 uur, donderdag tussen 18:00 en 20:00 uur en vrijdag om 10:00 uur. Dit is een gemiddelde, wat betekent dat dit tijdstip voor jouw netwerk wat kan afwijken.

En hoe vaak je dan iets moet plaatsen? Eén keer per week of twee weken is een goed uitgangspunt. Krijgt je eerder geplaatste bericht nog steeds reacties? Wacht dan met het plaatsen van nieuwe content.

Maak tot slot gebruik van relevante hashtags. En weet, ook de hoeveelheid hashtags heeft invloed op het algoritme, hierover later meer.

#4 Het Linkedin algoritme te slim af

LinkedIn zet vol in op de interactie tussen mensen, aangezien dat is wat ze willen stimuleren met het platform. Dus hoe meer interactie plaatsvindt op jouw bericht, hoe groter het bereik en je zichtbaarheid. Hieronder delen we enkele slimme manieren om dit te verhogen.

  • Minder dan 3 of meer dan 10 hashtags zorgt voor 20 tot 40% minder bereik dan berichten met 3-9 hashtags. Het ideale aantal is 5. De plaats van de # maakt niet uit.

De aandacht van de lezer behouden bij jouw post is van belang. Dit kan je doen door:

  • Schrijf langere teksten van minimaal 1200 tekens. Berichten met minder dan 3 regels tekst zorgen voor 20% minder bereik!
  • Een bericht met alleen tekst of met beeld resulteert in 25 tot 50% meer bereik.
  • Voeg een video toe (van minder dan 1 minuut), dit verhoogt 20 tot 40% van je bereik.
  • Of voeg een document toe, wat resulteert in een verhoging van 40 tot 60% aan bereik.
  • Let op met taggen: als de getagde personen of bedrijven niet reageren, dan vermindert je bereik met 20 tot 30%. Minimaal 50% van de getagden moeten reageren om meer bereik te realiseren.
  • Linkje(s) toevoegen? Voeg deze toe ná het plaatsen door jouw bijdrage te bewerken.
  • Krijgt jouw bijdrage binnen de eerste twee uur na plaatsing likes of comments? Dan heeft dit een positief effect op het bereik.
  • Ontvang je een comment? Dan krijgt je bericht twee keer meer zichtbaarheid dan een like!
  • Reageer je binnen 24 uur op een ontvangen comment? Ook dat zorgt voor meer bereik. Reageer je zelfs binnen twee uur? Dan wordt jouw bericht langer in de tijdlijn getoond.

Let op: Polls, YouTube video’s, voorgeprogrammeerde opties die je kan kiezen bij het maken van een bijdrage en blogposts op LinkedIn zorgen voor een afname in bereik!

Groei op Linkedin gegarandeerd

Door een goed profiel en een sterk netwerk te combineren met inhoudelijke sterke bijdragen met het LinkedIn-algoritme in je achterhoofd, kan het niet anders dan dat je een echte Pro op LinkedIn wordt!

Onthoud dat alles tijd kost en dat het algoritme jaarlijks veranderd. Maar met bovenstaande aanbevelingen weet je zeker dat jouw zichtbaarheid hard groeit op LinkedIn.

Meer lezen over het verslaan van de algoritmen op Linkedin? Wij lieten ons o.a. informeren door deze bronnen:

Waarmee ga jij als eerste aan de slag? Veel succes!

Bekijk ook eens

tips voor perfectionisten op de werkvloer
Blog

Hoe houd jij jouw hang naar perfectionisme op de werk…

werken bij Bouwend Nederland
Interview

Alles weten over hoe het is om te werken bij Bouwend N…