12 Tips om je profiel op LinkedIn te optimaliseren

Categorie: Sollicitatietips
Gepubliceerd: 29-05-20

Recruiters zien LinkedIn als hèt kanaal om nieuwe collega’s te vinden. Dus sta je open voor een nieuwe uitdaging? Optimaliseer dan zeker in deze periode je LinkedIn-profiel. Waarom juist nu? Nou het social media-gebruik is in deze coronaperiode alleen nog maar meer toegenomen! Een ideaal moment dus om jezelf te presenteren op dit zakelijke platform. We verzamelden de beste tips om je profiel op LinkedIn te optimaliseren, zodat je goed vindbaar bent voor recruiters en potentiële nieuwe werkgevers.

Het oog wil ook wat

Je kunt maar één keer een goede eerste indruk achterlaten. Dat geldt voor ontmoetingen in real life, maar dat is ook zeker van toepassing op een indruk die je LinkedIn-profiel achterlaat op recruiters en potentiële, nieuwe werkgevers. En omdat er maar een aantal visuele aspecten op je profiel zijn die je zelf kunt aanpassen, moet je er wel voor zorgen dat je dát in ieder geval goed aanpakt.

1. Laat zien wie je bent met je profielfoto

Voor je profielfoto op LinkedIn zijn twee uitgangspunten heel belangrijk: zorg voor authenticiteit en houd het zakelijk. Je profielfoto vertelt iets over wie jij bent, dus zorg dat je op jezelf lijkt. Doe je niet voor als iemand anders. Als je nooit een pak draagt, doe dat dan op je profielfoto ook niet. Maar houdt het wel zakelijk. Niemand zit op LinkedIn te wachten op een foto van jou in je zwembroek aan het strand. Verder werkt in de camera kijken en (glim)lachen het beste op LinkedIn. Het lijkt dan net alsof je daadwerkelijk iemand aankijkt en geef toe, een lachend iemand is toegankelijker, toch?

2. Bannerfoto

Bovenaan je profiel, vind je een banner: een langwerpige, liggende afbeelding. Standaard is hier een blauwe achtergrond met een netwerk aan bolletjes ingesteld. Leuk, maar een beetje meer gepersonaliseerde afbeelding is natuurlijk beter. De banner kun je gebruiken voor een mooie afbeelding die iets zegt over jouw branche, specialisatie of werkgever. Onze recruiters hebben bijvoorbeeld een mooie Exact-header op hun profiel. Nog een belangrijke tip: zorg dat je afbeelding 1584 x396 pixels is. Gebruik bijvoorbeeld Canva om je header op te maken.

goede linkedin banner
Zie hier de LinkedIn-banner van onze recruitment consultant Anjali Mohan.

Goede vindbaarheid is key

Als je een nieuwe baan zoekt of openstaat voor aanbiedingen, dan is het heel belangrijk dat je gevonden wordt. Natuurlijk is zelf solliciteren niet helemaal verdwenen, maar gevonden worden via LinkedIn vergroot je baankansen aanzienlijk. LinkedIn werkt met de zoekfunctie bovenin als een zoekmachine voor recruiters. De zoekmachine van LinkedIn scant de profielen van zijn gebruikers om zo de meest relevante personen te tonen. Hierbij let de zoekmachine op verschillende dingen. Wist je trouwens dat je ook via Google gevonden kunt worden als je zorgt dat de juiste informatie op de juiste plek staat in je LinkedIn-profiel? Tijd om de informatie op je profiel goed in te vullen, dus!

3. Pas de URL van je LinkedIn-profiel aan

Wanneer je op je eigen profielpagina bent, zie je rechtsboven de mogelijkheid om de URL van je LinkedIn-profiel te bewerken. Automatisch is deze ingesteld met een aantal letters en cijfers, maar het is handiger om er iets persoonlijks van te maken, zoals je naam. Je kunt er beter niet iets van maken wat met je huidige werkgever te maken heeft, want dat kan nog wijzigen. Je naam over het algemeen niet. Maar waarom is dit handig? Ten eerste omdat je hiermee de URL van jouw LinkedIn-pagina gemakkelijk op je visitekaartje, cv en e-mailhandtekening kan zetten. En ten tweede, omdat dit je vindbaarheid via Google vergroot. Wel zo praktisch als een potentiële werkgever of recruiter je naam Googelt, dat je LinkedIn-pagina direct naar voren komt.

4. Vul de kopregel met belangrijke zoekwoorden

De regel die direct onder je naam staat, noemen we de kopregel. Deze regel zie je altijd bij zoekresultaten, samen met naam en profielfoto. LinkedIn vult deze regel automatisch met je functie en het bedrijf waar je werkt, maar dat kan beter! Gelukkig kan je zelf de kopregel bewerken. Als LinkedIn profielen doorzoekt naar aanleiding van een zoekopdracht, kijkt de zoekmachine als eerste naar de kopregel. Zorg dus dat hier belangrijke zoekwoorden in staan, zoals een inhoudelijke functietitel en belangrijke specialismen en vaardigheden. Let op: je kunt maar 120 tekens gebruiken en in de voorvertoning bij zoekopdrachten worden alleen de eerste 80 tekens getoond.

5. Schrijf een goede samenvatting

Bovenaan je profiel, zie je na de kopregel als eerste de samenvatting onder het kopje Info. Dit is het eerste wat men over jou gaat lezen als ze op je naam hebben geklikt. Vertel hierin kort en bondig wie jíj́ bent en wat jouw toegevoegde waarde voor een bedrijf is. Het beste is om deze tekst te schrijven in de ik-vorm en om vooral een actieve schrijfstijl te gebruiken. Schrijf het op alsof je het daadwerkelijk aan iemand vertelt, in spreektaal. Zo leren recruiters en potentiële werkgevers je het beste en het snelste kennen. En vergeet niet om hier ook de termen te gebruiken waarop je gevonden wilt worden door zoekende recruiters. De zoekmachine van LinkedIn kijkt ook naar de woorden die je in de samenvatting gebruikt als het je profiel doorzoekt.

6. Vaardigheden en onderschrijvingen

Op LinkedIn heb je de mogelijkheid om vaardigheden toe te voegen aan je profiel. Deze vaardigheden kunnen vervolgens ook onderschreven worden door mensen uit je netwerk, bijvoorbeeld collega’s of leidinggevenden. Als LinkedIn je profiel doorzoekt naar aanleiding van een zoekopdracht, kijkt de zoekmachine ook naar de vaardigheden die je hebt ingevuld. Onderschreven vaardigheden hebben een grotere waarde voor LinkedIn, omdat iemand anders daarmee onderkent dat je die vaardigheid bezit. Het invullen van de juiste vaardigheden vergroot daarmee je vindbaarheid, maar kan ook voor recruiters en potentiële werkgevers een belangrijke bron van informatie zijn over wie je bent en wat je kunt.

7. Met een groter netwerk vindt LinkedIn je belangrijker

Om de meest relevante profielen weer te geven bij een zoekopdracht, kijkt de zoekmachine van LinkedIn niet alleen naar de inhoud van je profiel, zoals hierboven beschreven. De zoekmachine kijkt ook naar het netwerk van de profielen. Als je maar een netwerk hebt van 20 connecties, dan ziet LinkedIn je profiel niet als relevant. Pas vanaf de 50 connecties ga je meetellen. Hoe meer connecties, hoe beter, zeggen ze. Maar let op, dat is wel relatief, want LinkedIn kijkt ook of je connecties enigszins uit hetzelfde vakgebied komen. Dus liever 150 connecties uit je vakgebied, dan 300 willekeurige connecties. Wil je je LinkedIn-netwerk uitbreiden met meer vakgenoten? Word dan lid van groepen over jouw vakgebied. Zo kun je je expertise laten zien, leren van anderen en nieuwe connecties opdoen.

8. Maak je locatie bekend

Op je profiel kun je je locatie aangeven. Dit kan zelfs steeds nauwkeuriger. Daar waar het eerst alleen mogelijk was om aan te geven dat je bijvoorbeeld uit de regio van Den Haag kwam, is het nu mogelijk om je daadwerkelijke woonplaats op te geven, bijvoorbeeld Rijswijk. En dat is handig voor de zoekfunctie. Als een recruiter of werkgever zoekt voor een vacature in Den Haag, is het niet handig als hij of zij personen uit Gelderland, Groningen en Limburg tegenkomt in de zoekresultaten. Zorg dus dat je locatie goed is ingevuld, zodat recruiters en potentiële werkgevers uit de buurt je kunnen vinden.

Inhoud en persoonlijkheid op je profiel

Als recruiter of potentiële werkgevers op je LinkedIn-profiel kijken, willen ze zo snel mogelijk, zo veel mogelijk over je te weten komen. Ze willen weten wat voor persoon je bent, wat je achtergrond is en welke opleiding en ervaring je hebt. Gelukkig kun je dit allemaal kwijt op je profiel.

9. Licht toe wat je doet en gedaan hebt

Op je LinkedIn-profiel kun je zowel je opleidingen als je werkervaring invullen. Ga hier eens rustig voor zitten, als je dit nog niet gedaan hebt of loop het nog eens door. Belangrijk is niet alleen dat je de periode, je functietitel/opleiding en het bedrijf/opleidingsinstituut correct invult, maar ook dat je korte toelichting geeft op je werkzaamheden/studie. Wat zijn je verantwoordelijkheden? En voor welke problemen van je werkgever bied jij een oplossing? Ook kun je media toevoegen aan je opleiding of ervaring. Dit is je kans om te laten zien wat dat ene project precies inhield of om die video te uploaden waarin je laat zien hoe jouw werkdag eruitziet.

10. Welke licenties en certificaten heb je behaald?

Volg je regelmatig cursussen of haal je jaarlijks bepaalde certificaten? Voeg ze toe aan je profiel. Hiermee laat je zien dat je niet stil zit en volop in ontwikkeling blijft. En welke werkgever wil er nu geen medewerker wiens kennis helemaal up-to-date is? Wees niet bang dat het streberig staat, want om een goede, nieuwe baan te bemachtigen, moet je wel laten zien wat je in huis hebt.

Privacy

Privacy is een groot goed, maar gelukkig is LinkedIn een social-mediaplatform dat zich daar goed mee bezig houdt. Het is een gesloten platform dat weinig informatie naar buiten brengt aan informatie over gebruikers. Voor de extra beveiliging van je gegevens tegen bijvoorbeeld hackers, kun je een twee-stapsverificatie instellen. Met de bescherming van je gegevens buiten LinkedIn om zich het dus wel goed. Maar binnen LinkedIn zal je toch voor openbare instellingen moeten gaan, want hoe je het ook wendt of keert, aan een profiel op LinkedIn heb je alleen iets als je hem openbaar toegankelijk maakt. Alleen dan kun je gevonden worden door recruiters en potentiële werkgevers.

11. Laat aan recruiters zien dat je beschikbaar bent

Als je daadwerkelijk op zoek bent naar een nieuwe baan of openstaat voor nieuwe aanbiedingen, kun je dit ook aangeven op je profielpagina. Vul de functietitels in waar je in geïnteresseerd bent, de locaties waarop je wilt werken en het soort dienstverband je voorkeur heeft. Alleen recruiters kunnen dan zien dat je beschikbaar bent. Als het goed is, kan je eigen werkgever dit niet zien, maar dit kan LinkedIn niet garanderen.

12. Let op je instellingen voor profielwijzigingen delen

Op het moment dat je gaat beginnen met het invoeren of wijzigingen van functies, opleidingen enzovoorts, staat onderin het pop-upvenster voor de wijzigingen de vraag of je de wijzigingen die je aanbrengt wilt delen met je netwerk. Als je een nieuwe baan hebt en die voeg je toe, is dat natuurlijk een goed idee. Maar als je bezig bent met het optimaliseren van je LinkedIn-profiel en je bent overal wijzigingen aan het toebrengen, dan gaat het een beetje op spammen lijken als je netwerk overal van op de hoogte wordt gesteld. Zet het schuifje voor het delen van de wijziging met je netwerk daarom in dat geval op Uit.

Nu kun je zelf aan de slag!

Met deze tips kun je heel gemakkelijk zelf aan de slag om je profiel op LinkedIn te optimaliseren en gevonden te worden door recruiters of een potentiële, nieuwe werkgever. Neem er wel even rustig de tijd voor, want het kost wel even wat tijd. Maar dan heb je ook wat. Succes!

Hulp nodig? Onze recruiters helpen je graag!