Jezelf nu profileren op je werk
13 tips om zichtbaar te blijven tijdens het thuiswerken en te zorgen dat jouw doorgroei niet stil komt te staan tijdens corona.
Deel blog
13 tips om zichtbaar te blijven
Was je net lekker aan het klimmen op de carrièreladder, komt Corona er tussendoor. Geen small talk meer bij het koffie apparaat en geen toevallige face to face ontmoetingen meer. Hoe zorg je er nu voor dat jij ‘in the picture’ blijft en niet onzichtbaar wordt voor leidinggevende en collega’s? Hoe zorg je dat jouw doorgroei niet stil komt te staan? Door jezelf ook in corona-tijd te profileren. Hoe? Wij verzamelden voor jou de beste tips om zichtbaar te blijven terwijl je thuiswerkt.
1. Plan contactmomenten met je leidinggevende
Zorg dat jouw leidinggevende jou niet uit het oog verliest. Doe dus niet alles per mail, juist nu is het belangrijk om elkaar regelmatig even te spreken om zichtbaar te maken wat jij doet. En om te horen wat je verder nog kan doen. Bepaal samen wat een prettige frequentie voor jullie allebei is en wat je in de tussentijd per mail rapporteert.
2. Deel waar je mee bezig bent
Je gaat er vaak vanuit dat iedereen wel weet wat jij doet. Maar in de praktijk is dat vaak niet zo en zeker nu niet. Geef tijdens (online) overleggen even een beknopte uitleg van waar je mee bezig bent en wat je daarmee tot nu toe concreet bereikt hebt. Vraag ook de andere deelnemers om een update te geven. Zo blijf je betrokken bij elkaar en kun je ook je hulp aanbieden bij interessante projecten
3. Toon interesse in anderen
Niet alleen jij mist de dynamiek van het kantoorleven met collega’s om je heen. Dat geldt ook voor je collega’s. Vraag hoe het met hen gaat en kijk waar je elkaar kunt helpen of versterken. Dat is niet alleen aardig maar maakt jouw eigen werk ook interessanter. Bovendien is empathie en oprechte interesse belangrijk om als (potentiële) leider gezien te worden. Spreek je nog maar weinig mensen, plan dan regelmatig een momentje in om daadwerkelijk iemand te bellen en interesse te tonen.
4. Wees proactief
Dit is niet de tijd om rustig af te wachten wat er gaat gebeuren. Zie je kansen of verbeterpunten, laat het weten en biedt aan om mee te helpen aan de realisatie. Probeer te denken als een ondernemer en niet alleen als werknemer, zo zie je nog scherper wat goed is voor het bedrijf en wat beter kan. Spelen er interessante projecten of worden er nieuwe projectgroepen opgetuigd, meld jezelf op voorhand aan. Toon je enthousiasme. Juist als het projecten zijn die wat verder van je eigen werkzaamheden afliggen, bieden die een kans om andere mensen binnen je organisatie te laten zien wat jij in je mars hebt.
5. Bereid overleggen goed voor
Door goed voorbereid aan overleggen te beginnen, laat je zien dat je werk serieus neemt, dat je kennis van zaken hebt en dat je betrouwbaar bent. Bovendien ben je daarmee een prettige collega om mee samen te werken, wat jouw kansen vergroot om voor interessante projecten gevraagd te worden.
6. Vraag collega’s om hulp
Leg gerust vraagstukken op tafel waar jij tegenaan loopt. Het kunnen tonen van je kwetsbaarheid wordt als heel waardevol gezien voor leiderschap. Daarbij is het gewoon ook heel leuk en waardevol om input te krijgen van anderen bij het oplossen van jouw knelpunten. Daarbij geef je collega’s de kans om hun expertise te tonen en dat vergroot jouw gun en sympathie alleen maar.
7. Wees transparant
Het kan ook gebeuren dat er door de veranderde situatie werkzaamheden wegvallen en dat je eigenlijk minder te doen hebt dan normaal. Ga actief op zoek naar mogelijkheden om jezelf toch nuttig te maken en ga hierover in gesprek met je leidinggevende. Eerlijkheid en transparantie hierover zijn te verkiezen boven hopen dat niemand het merkt.
8. Benoem ook de successen van collega’s
Gun ook anderen hun moment in de spotlight. Dus benoem wie er nog meer hebben meegewerkt aan jouw succes. Of geef aan zonder wie het niet was gelukt. Een compliment kost niets en levert alle partijen een goed gevoel.
9. Maak content
Wie schrijft, die blijft. Degenen die bij jullie verantwoordelijk zijn voor de communicatie en marketing zijn altijd op zoek naar interessante content. Met interessante artikelen voor de (interne) nieuwsbrief of een vlog of andere content voor social media, help je hen en jezelf. Overleg wat jij kunt en mag bijdragen, geef er een boeiende invulling aan en maak jezelf zo zichtbaar. Zo maak jij jouw expertise en enthousiasme kenbaar voor iedereen.
10. Probeer elkaar toch af en toe (buiten) te zien
Als het mogelijk is, maak dan gebruik van het hybride model. Dus zoveel mogelijk thuiswerken met af en toe een dagje op kantoor om daadwerkelijk zichtbaar te zijn. Is dat niet mogelijk of veilig, kun je kijken of je een wandel-afspraak kunt maken met degene die je graag wilt spreken. Een wandeling in de natuur is goed voor jullie en voor de inspiratie en kan ook met de noodzakelijke afstand.
11. Deel informatie
Kom je een interessant artikel tegen of is er webinar dat ook interessant is voor collega’s? Deel het met een kleine toelichting waarom jij het aanraadt. Kennis delen met de juiste personen getuigt van inzicht en de bereidheid om anderen te laten groeien. Twee eigenschappen die jou zeker verder zullen brengen.
12. Join netwerken en organiseer activiteiten
Wees creatief. Kijk of er binnen of buiten je organisatie interessante netwerken zijn om op aan te haken. Denk bijvoorbeeld aan specifieke groepen op Linkedin. Zo zorg je dat je goed op de hoogte blijft van jouw vakgebied, kun je jezelf profileren en leer je meer mensen kennen. En kom je bij zo’n (online) netwerk interessante mensen tegen, nodig zo’n contact dan eens uit om vanuit zijn/haar expertise iets te vertellen tijdens een online meeting met jouw collega’s. Of maak er een intern webinar van.
13. Praat positief over jezelf en anderen
Stop met het marginaliseren van jouw bijdrage. Teveel bescheidenheid gaat je niet verder helpen. Dus ontvang complimenten zonder ze af te zwakken en benoem zonder op te scheppen jouw aandeel in projecten of successen. Hetzelfde geldt wanneer je over anderen praat, praat niemand omlaag. Het is veel krachtiger als je uitgaat van je eigen kracht. Een positieve can-do-instelling wordt sowieso beter gewaardeerd dan de droeftoeter-houding.
Heel veel succes met jouw profilering op je werk.
Heb jij nog meer tips, tricks of succesverhalen?
Laat het ons weten! Samen maken we elkaar beter.
Bekijk ook eens
Het tweede sollicitatiegesprek is vaak uitgebreider en…
Je bent slim, je bent ambitieus en je hebt iets te ver…