Marketing en Sales in harmonie

Categorie: Carrieretips
Gepubliceerd: 21-09-21

Marketing en sales in harmonie. Dat is het ideale plaatje. Echter blijkt dit, voor zowel de marketing- als salesafdeling, in de praktijk vaak niet zo te zijn. Zonde, want juist een goede relatie tussen beiden zorgt voor het beste bedrijfsresultaat. Dat betekent dat sales niet zonder marketing en marketing niet zonder sales kan. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze relatie weer in harmonie is?

Wat we vaak zien is dat de marketing- en sales afdelingen niet precies van elkaar weten wat ze doen en daardoor de meerwaarde niet inzien. Daarom belichten we eerst het verschil tussen marketing en sales en verdiepen ons daarna in de ultieme samenwerkingen.

Het verschil tussen marketing en sales

Bij marketing ben je vooral bezig met de (online) positionering van je bedrijf. Het is vaak een strategische rol waarbij je ook continu informatie vergaart. Wie ben je, waarom doe je wat je doet en wat bied je aan? Daarnaast onderzoek je de doelgroep en verdiep je je in de wensen en behoeften van je klant. Door deze informatie te verzamelen leg je de basis voor het verkoopteam.

Bij sales zul je minder met de informatieverzameling en algemene positionering te maken hebben, maar je juist bezig zijn met de tactische, operationele taken. Jij bent verantwoordelijk voor het direct verkopen van de producten of diensten. Dat betekent dat je meer bezig bent met relatiebeheer, onderhandeling en after-sales.

Beide hebben een gezamenlijk doel: namelijk de omzet van een organisatie laten groeien.

De ultieme samenwerking

Dat marketing en sales elkaar nodig hebben is een feit. Het allerbelangrijkste is dat beide afdelingen met elkaar blijven praten zodat een transparantie samenwerking gewaarborgd kan worden. Maar welke informatie moet je van elkaar weten?

Wat is de boodschap die we naar buiten brengen?

Beide afdelingen werken voor hetzelfde bedrijf, met dezelfde producten/diensten, dezelfde klanten, etc. Dat betekent dat de communicatie naar buiten ook gelijk moet zijn. Consistentie in het verhaal is leidend. Marketing en sales moeten hierover met elkaar (blijven) praten, zodat dit altijd met elkaar in balans staat.

Wat zijn ieders doelen?

‘Zorg dat je elkaars targets en doelen kent. Wat is het salestarget? En hoe zien de marketingrapportages eruit? Kortom: waar wordt de ander op afgerekend?’ aldus Kim Pot.

Hoe zijn deze doelen met elkaar gelinkt en waar kan gezamenlijk succes behaald worden? Wanneer je elkaars doelen kent, weet je wanneer er actie ondernomen moet worden als resultaten achterblijven. Bereikt sales niet de juiste doelgroep en komt daarmee hun target in gevaar? Dan kan marketing een campagne starten om hen te ondersteunen.

Welke kennis kun je met elkaar delen?

Salesmedewerkers zijn dagelijks actief in het veld waar de doelgroep zich bevindt. Dat betekent dat zij precies weten wat er speelt bij hun klanten. De informatie die zij ophalen zoals de trends die er spelen, de problemen waar klanten tegenaan lopen of de ontwikkelingen die er zijn in de markt maken zij van dichtbij mee. Die waardevolle informatie moet gedeeld worden met de marketingafdeling zodat zij daarop in kunnen spelen. Ook andersom: marketing kan via analyses achterhalen waar kansen liggen en het gedrag van potentiële klanten herkennen. Dit is relevantie informatie waar de salesafdeling mee aan de slag kan.

Keuken en bediening

De samenwerking tussen sales en marketing kan je zien als de werkrelatie tussen het keukenpersoneel en de bediening. Waarbij de keuken zich focust op het bereiden van de maaltijden en de bediening op de verdere gastbeleving. Ieder heeft eigen taken die op sommige momenten perfect met elkaar overlappen maar elkaar soms flink kunnen benadelen. Dat zorgt voor pittige discussies wanneer het proces niet volgens plan verloopt. Toch hebben ze uiteindelijk allemaal een gezamenlijke doelstelling en dat is een tevreden gast. Wanneer de gast vrolijk de deur uitgaat wordt daar aan het einde van de avond met z’n allen op geproost: want dat is wat iedereen wilde bereiken.

Het allerbelangrijkste is dat sales en marketing met elkaar blijven praten, kennis blijven delen en plezier hebben in dat wat ze doen. Alleen dan kun je gezamenlijk het gewenste organisatiedoel bereiken.