Marketing en Sales in harmonie

De scheiding tussen Marketing en Sales vervaagt steeds meer. Maar hoe zorg je nu voor een goede synergie tussen die twee vakgebieden? Exactpi zocht het voor je uit!

Deel blog

sales en marketing

Sales & Marketing: samen werken aan succes

Marketing en sales in harmonie. Dat is het ideale plaatje. Echter blijkt dit, voor zowel de marketing- als salesafdeling, in de praktijk vaak niet zo te zijn. Zonde, want juist een goede relatie tussen beiden zorgt voor het beste bedrijfsresultaat. Dat betekent dat sales niet zonder marketing en marketing niet zonder sales kan. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze relatie weer in harmonie is?

Wat we vaak zien is dat de marketing- en sales afdelingen niet precies van elkaar weten wat ze doen en daardoor de meerwaarde niet inzien. Daarom belichten we eerst het verschil tussen marketing en sales en verdiepen ons daarna in de ultieme samenwerkingen.

Het verschil tussen marketing en sales

Ook als je medewerker thuiswerkt ben je verantwoordelijk voor de werkplek. Je hoeft niet voor brandblussers te zorgen maar een arbo-verantwoorde werkplek is wel jouw zorg (dit valt onder je wettelijke zorgplicht). Dat betekent ook dat bij een laptop een los toetsenbord en een muis horen en dat jij een goede stoel verzorgt als de medewerker die zelf niet heeft. Veel bedrijven lossen dit op door een budget beschikbaar te stellen waarmee de medewerker zijn/haar werkplek kan optimaliseren.
Door medewerkers een filmpje of foto’s van hun werkplek te laten maken kun je beoordelen of het verantwoord is en meekijken of er aanpassingen nodig zijn.
Intensief beeldschermwerk kent specifieke gezondheidsrisico’s. TNO heeft daarom de BAS checklist ontwikkeld speciaal voor het voorkomen van problemen door beeldschermwerk.

De ultieme samenwerking

Dat marketing en sales elkaar nodig hebben is een feit. Het allerbelangrijkste is dat beide afdelingen met elkaar blijven praten zodat een transparantie samenwerking gewaarborgd kan worden. Maar welke informatie moet je van elkaar weten?

Wat is de boodschap die we naar buiten brengen?

Beide afdelingen werken voor hetzelfde bedrijf, met dezelfde producten/diensten, dezelfde klanten, etc. Dat betekent dat de communicatie naar buiten ook gelijk moet zijn. Consistentie in het verhaal is leidend. Marketing en sales moeten hierover met elkaar (blijven) praten, zodat dit altijd met elkaar in balans staat.

Wat zijn ieders doelen?

‘Zorg dat je elkaars targets en doelen kent. Wat is het salestarget? En hoe zien de marketingrapportages eruit? Kortom: waar wordt de ander op afgerekend?’ aldus Kim Pot.

Hoe zijn deze doelen met elkaar gelinkt en waar kan gezamenlijk succes behaald worden? Wanneer je elkaars doelen kent, weet je wanneer er actie ondernomen moet worden als resultaten achterblijven. Bereikt sales niet de juiste doelgroep en komt daarmee hun target in gevaar? Dan kan marketing een campagne starten om hen te ondersteunen.

Welke kennis kun je met elkaar delen?

Salesmedewerkers zijn dagelijks actief in het veld waar de doelgroep zich bevindt. Dat betekent dat zij precies weten wat er speelt bij hun klanten. De informatie die zij ophalen zoals de trends die er spelen, de problemen waar klanten tegenaan lopen of de ontwikkelingen die er zijn in de markt maken zij van dichtbij mee. Die waardevolle informatie moet gedeeld worden met de marketingafdeling zodat zij daarop in kunnen spelen. Ook andersom: marketing kan via analyses achterhalen waar kansen liggen en het gedrag van potentiële klanten herkennen. Dit is relevantie informatie waar de salesafdeling mee aan de slag kan.

Keuken en bediening

De samenwerking tussen sales en marketing kan je zien als de werkrelatie tussen het keukenpersoneel en de bediening. Waarbij de keuken zich focust op het bereiden van de maaltijden en de bediening op de verdere gastbeleving. Ieder heeft eigen taken die op sommige momenten perfect met elkaar overlappen maar elkaar soms flink kunnen benadelen. Dat zorgt voor pittige discussies wanneer het proces niet volgens plan verloopt. Toch hebben ze uiteindelijk allemaal een gezamenlijke doelstelling en dat is een tevreden gast. Wanneer de gast vrolijk de deur uitgaat wordt daar aan het einde van de avond met z’n allen op geproost: want dat is wat iedereen wilde bereiken.

Het allerbelangrijkste is dat sales en marketing met elkaar blijven praten, kennis blijven delen en plezier hebben in dat wat ze doen. Alleen dan kun je gezamenlijk het gewenste organisatiedoel bereiken.

Bekijk ook eens

Tips voor het tweede sollicitatiegesprek
Blog

Het tweede sollicitatiegesprek is vaak uitgebreider en…

Blog

Je bent slim, je bent ambitieus en je hebt iets te ver…