Marketing en Sales trends voor 2022

Lees hier de 10 trends die Exactpi signaleert op het gebied van communicatie, marketing en sales voor 2022.

Deel blog

Sales en Marketing Trends 2022

Met welke 10 trends
moet je rekening houden in 2022

De pandemie heeft niet alleen het normale leven maar ook het zakenleven ingrijpend veranderd. Veel van de trends en ontwikkelingen die wij nu signaleren op het gebied van communicatie, marketing en sales zijn erdoor ontstaan of versneld. Relevantie is key en het is dus belangrijker dan ooit om goed bij te blijven over de ontwikkelingen in je vakgebied. Daarom verzamelden wij in binnen- en buitenland de opvallendste trends en ontwikkelingen voor 2022. Wij herkenden daarin in 3 overkoepelende thema’s:

Persoonlijke waarden en normen belangrijker
Data en techniek spelen een steeds grotere rol
Focus op excellente klantervaring

Persoonlijke waarden en normen belangrijker

Trend 1: Zingeving
Onzekerheid en ongenoegen zorgen ervoor dat zingeving belangrijker wordt. Mensen gaan op zoek naar de kern van wat we willen in dit leven: zorgeloos zijn, een leuk leven, een betere wereld, maar ook van betekenis zijn voor anderen. Door als organisatie aan te sluiten op die hang naar een mooi, zinvol leven in een mooie wereld sluit je aan op een (onbewust) verlangen van de consument. Sterke merken spreken het hart, hoofd en het onbewuste aan. Het helpt hierbij om transparant te zijn over de why, what en how. Dus wat is je bijdrage aan de wereld, wat lever je concreet aan de consument en op welke manier doe je dat. Purpose-driven communicatie wint aan belang.

Trend 2: Diversiteit & authenticiteit
Diversiteit gaat niet langer alleen over kleur, maar over gelijke kansen en gelijke behandeling voor iedereen. Zaken die jarenlang vanzelfsprekend waren (alleen maar witte mannen aan een talkshow tafel, zwarte piet als het knechtje van sinterklaas) zijn niet meer vanzelfsprekend. En er is vaker een luisterend oor voor degenen die misstanden of verschillen onder de aandacht brengen. Ook is er veel sympathie en vertrouwen voor mensen die afwijken van de massa doordat zij volledig zichzelf lijken te zijn. Denk aan de populariteit van Raven Dorst of Bart Chabot.

Trend 3: Duurzaamheid
De klimaatcrisis raakt soms een beetje ingesneeuwd door al het corona-nieuws maar er zijn wel degelijk steeds meer mensen die zich realiseren dat het anders moet. Duurzame producten en diensten vormen een groeimarkt. Denk bijvoorbeeld aan cosmetica producten in vorm van een zeepblok waardoor een plastic verpakking overbodig wordt, het niet zelf bezitten van een scooter maar er alleen een huren als je hem nodig hebt, de populariteit van vintage en tweedehands kleding. En daarbij wordt niet alleen naar het eigen boodschappenmandje gekeken maar ook naar de keuzes van het bedrijfsleven. Geen aandacht voor de duurzaamheid van je organisatie is een no-go.

Trend 4: Recruitmentmarketing
Een periode van grote onzekerheid en een krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het werven van nieuwe medewerkers pure marketing is geworden. Door in je employer branding aan te sluiten op de waarden en normen die nu belangrijk worden gevonden, maar je jezelf relevant en aantrekkelijk. Op Frankwatching lazen wij dan ook: Het is niet meer cool om te zeggen dat je wekt bij bedrijf ABC, maar wel om te vertellen welk wereldprobleem jij met je werk bij jouw werkgever helpt op te lossen.

Data en techniek spelen een steeds grotere rol

Trend 5: Nog meer data-driven
De meest wendbare en succesvolle organisaties lopen voorop als het gaat om data-driven. Want met AI, data-analyse en algoritmen kun je als bedrijf nog beter inspelen op wensen, behoeften en kansen. Met op maat ontwikkelde en aangeboden producten, diensten en (marketing)communicatie.
Op het gebied van sales en marketing verschijnen er steeds meer tools om data te verzamelen, samen te voegen, te verrijken en te vertalen naar sales funnels. En ook de koppeling tussen diverse verschillende databronnen wordt steeds verfijnder. Als sales of marketing professional ontkom je er (nu echt) niet langer aan om je te verdiepen in de kansen en mogelijkheden die data-analyse je bieden.

Trend 6: Remote selling
Voorheen deden wij overal kopjes koffie voor, met name in de sales, maar dat is blijvend veranderd. Corona of niet, we hebben ontdekt dat veel zaken prima digitaal kunnen en dat zullen we blijven doen. Ben je een sales professional, dan moet je je trainen om jouw (potentiele klanten) ook tijdens online verkoopsessies een ultieme ervaring te geven. Online demo’s winnen aan belang. Webinars zullen blijven, zelfs al snakken we naar face to face contact. Gewoon omdat het veilig, snel en gemakkelijk is. Tegen lage kosten kun je een grote doelgroep bereiken. Hiermee samen hangt dat hoe jonger de koper is, hoe minder behoefte die aan persoonlijk contact met de (btob)verkoper. Jouw kopers van de toekomst zijn gewend om zelf informatie te verzamelen en verwachten vervolgens een perfecte digital experience. Door verschillende verkoopchannels aan te bieden, bedien je zoveel mogelijk prospects.

Trend 7: (gepersonaliseerde) Video
Bewegend beeld is al jaren bezig met een opmars in marketing en verkoop. Het gebruik van video is dan ook zoveel krachtiger dan het gebruik van platte tekst of foto’s. En de volgende stap is gepersonaliseerde video, waarbij je een offerte of aanbod voor een baan vergezeld laat gaan door een korte video waarin de ontvanger persoonlijk en met naam en toenaam wordt toegesproken. Er is steeds meer software waarmee je zo’n boodschap in een paar minuten opneemt en klaarzet.

Focus op excellente klantervaring

Trend 8: Focus op klantenservice
De Klantenservice is een belangrijke schakel in het verkoopproces en die heeft veel invloed op herhaalaankopen, reputatie en klanttevredenheid. De klantenservice heeft enorm veel invloed op de merkbeleving en wordt ook wel de verpersoonlijking van het merk genoemd. Het is dus essentieel dat de klantenservice excellent is. Ook omdat slecht nieuws online snel verspreid. Er moet hierbij overigens niet alleen veel aandacht zijn voor de werkwijze van de klantenservice, maar ook op het behoud van de juiste medewerkers. Ervaren klantenservice medewerkers die het merk daadwerkelijk belichamen zijn goud waard in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Trend 9: Social selling
Social selling betekent dat je veel meer doet voor je klanten dan alleen een product verkopen en daar al je energie in steken. Je zorgt ervoor dat klanten ook op andere momenten bij je terecht kunnen. Voor inspiratie en informatie. Je denkt mee en geeft kosteloos waardevolle kennis weg waardoor je geliefd raakt en top of mind komt in het hoofd van de (potentiële) klant en dus als eerste omhoog popt als er wel een aankoop moet worden gedaan. Je bent sowieso proactief bezig om dat moment voor te zijn en jouw oplossingen gaandeweg al gepersonaliseerd op de specifieke situatie aan te bieden.

Trend 10: Personal branding
Ook je aanwezigheid op social media is onderdeel van social selling. Door hier kennis en informatie te delen, verbindingen te maken, mensen op weg te helpen en autoriteit in je vakgebied op te bouwen vergroot je je bekendheid en het vertrouwen in jouw vakmanschap. Het gaat hierbij niet alleen om de sales mensen, ook personal branding van CEO’s of andere belangrijke uithangborden van het bedrijf op socials is hier ook onderdeel van dat in belangstelling en belang groeit.

Bekijk ook eens

time management 5 tips
Blog

Goed bezig zijn met Time management zorgt ervoor dat j…

Persoonlijk Leiderschap Tips
Blog

Goed persoonlijk leiderschap houdt in dat je je bewust…