Succesfactoren voor jouw next step in Sales
Door de jaren heen hebben we bij Exactpi vele sales professionals bemiddeld naar hun ‘next step’. Welke succesfactoren kenmerken de beste sales professionals?
Deel blog
Jouw next step in sales?
Met deze succesfactoren lukt dat zeker!
Of je nu aan het begin van je sales loopbaan staat of al even aan de weg timmert, de kans is groot dat je op een bepaald punt wilt doorgroeien in je carrière. Ontwikkelen kan natuurlijk op vele manieren, het is meer dan een hogere functie en een hoger salaris. Je krijgt meer verantwoordelijkheid, je kunt nieuwe kennis opdoen, je netwerk uitbreiden en jezelf ontwikkelen. Die daadwerkelijke groeistap is voor iedereen anders en vraagt dan ook om een individuele aanpak.
Door de jaren heen hebben we bij Exactpi veel sales professionals bemiddeld naar hun ‘next step’. Welke succesfactoren zien we dan bij de meest succesvolle sales professionals? En welke stappen moet je nemen? Wij nemen je mee in onze bevindingen.
Stel vast wat je wil bereiken
Als eerste moet je vaststellen wat je wil bereiken. Wat is jouw droomfunctie? Om hier een duidelijk beeld over te hebben is het belangrijk dat je het meetbaar maakt. Dit kan je doen door jouw doel concreet en helder op te schrijven. Vraag jezelf af: waar wil ik over drie jaar staan? Of vijf jaar?
Ter extra motivatie is het ook goed om de voordelen van je doel op een rijtje te zetten: nieuwe verantwoordelijkheden, groter netwerk, hoger salaris, nieuwe kennis opdoen en ontwikkelen als persoon. Dit maakt dat doel top of mind is bij jouzelf en de keuzes en stappen die je daarna neemt altijd terugleiden naar dat hogere doel: die droombaan.
Bepaal welke stappen nodig zijn
Wil je intern verder groeien of liever bij een andere organisatie? Bepaal welke stappen je moet zetten om bij jouw concrete doel te komen. Wanneer je intern wilt doorgroeien, moet je je bewijzen en meer waarde laten zien. Maar het begint met je ambities bespreken met je leidinggevende. Zodra je hebt laten weten waar je naartoe wilt groeien, kunnen jullie samen sparren over hoe je tot jouw doel kunt komen.
Wat heb je dan precies nodig om door te groeien in sales? Vanuit Exactpi hebben we al veel professionals bemiddeld naar hun droombaan. Waarvan een groot gedeelte in het salesvak. Welke succesfactoren zien we bij de meest succesvolle commerciële professionals terug? Oftewel, wat heb je nodig om zo’n stap te kunnen maken?
#1 Ontwikkeling van kennis
De enige constante is verandering. De meest succesvolle sales professionals erkennen dat de wereld continu verandert en dat de kennis die je vandaag tot je neemt morgen al achterhaald kan zijn. Blijf jezelf dus met veel toewijding ontwikkelen en specialiseren. Inhoudelijke kennis is hierin key. Je moet ten alle tijden kunnen levelen met jouw contactpersonen. Ben jij verantwoordelijk voor de verkoop van complexe IT-oplossingen? Of ben je verantwoordelijk voor de verkoop van promotionele artikelen? Wat je ook verkoopt en wie je gesprekspartner ook is. Zorg dat jij altijd up to date kennis paraat hebt van de branche waarin je opereert.
#2 Specialisatie
Zie jezelf als consultant, gespecialiseerd in een bepaald onderwerp, branche of markt. Commerciële functies waarin weinig specialistische kennis voor nodig is, zullen steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Nu jouw prospects met drie drukken op de knop alle informatie zelf op kunnen zoeken en het kopen van producten of diensten steeds meer online plaatsvindt, dus zonder tussenkomst van een sales professional, zal je op een andere manier moeten toevoegen. Dat doe je door je te specialiseren. Bij het implementeren van een compleet nieuwe IT-infrastructuur of het aanschaffen van een HR-software pakket blijft consultancy en uitgebreide inhoudelijke kennis onmisbaar. Denk na over een specialisatie waar toekomst in zit. Ontwikkel jezelf als specialist die toegevoegde waarde kan bieden op dat gebied. Sterker nog… ontwikkel jezelf als autoriteit op jouw gekozen gebied en je zal zien dat dit direct bijdraagt aan het succes van je sales carrière.
#3 Trackrecord
Om een vervolgstap te zetten in jouw sales carrière is het cruciaal dat men weet wat je bereikt hebt tot dusver. En nee… niet een vage omschrijving van werkzaamheden maar concreet behaalde resultaten. Hoe beoordeelt men een formule 1 coureur of olympisch sporter? Aan het aantal podiumplekken. In de sales werkt dat niet anders. Vergeet dus niet concrete resultaten te benoemen in jouw LinkedIn profiel of C.V. Zoals:
- In 2021 120% van mijn persoonlijke target behaald
- In 2020 Rabobank als klant binnengehaald
Mooie resultaten vragen om een podiumplek. Zet ze op je c.v. of LinkedIn profiel en laat ze zien aan potentiële werkgevers.
#4 Dedicated
Een absolute succesfactor om een vervolgstap in je sales carrière te realiseren is om altijd datgene te doen waar je natuurlijke interesse ligt. En waar je energie van krijgt. In alle denkbare markten zijn succesvolle verkopers. Maar wat past bij jou? Stel dat je IT-software verkoopt maar je hebt eigenlijk totaal geen plezier in IT, dan wordt het heel moeilijk om de toewijding te vinden om continu kennis op te doen over de branche en een trackrecord op te bouwen in die markt. Iets wat juist wel nodig is voor een succesvolle sales carrière.
Het is belangrijk dat je je – om jouw next step te verzekeren – specialiseert, dat je jezelf blijft ontwikkelen op professioneel vlak en meetbare resultaten bereikt. Dat gaat je echt een stuk makkelijker af in een branche waar je je senang bij voelt.
Tot slot
Kijk kritisch naar jezelf. Waar ligt je kracht? Vraag jezelf ook af welke competenties je nog kan verbeteren om dichter bij je doel te komen. Stap uit je comfortzone want daar is ruimte om te groeien. Daarnaast kan je leren van je fouten. Reflecteer op wat er fout ging en hoe je het in de toekomst anders aan zou pakken. Groeien gaat altijd gepaard met tegenslagen. Aan de andere kant behaal je ook successen. Vergeet ook niet om daarbij stil te staan en deze te vieren. Dat motiveert je om hard te blijven werken voor jouw einddoel.
Ben jij klaar jouw next step in Sales?
Exactpi denkt graag met je mee! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Meer lezen? Wij lieten ons informeren door o.a.:
Bekijk ook eens
Of je nu tot Generatie Z behoort of niet, het is belan…