16 Tips voor Employee advocacy

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 10-01-19

Voor potentiële medewerkers is het vaak lastig zich een beeld te vormen van hoe het is om bij een bepaalde organisatie te werken. Social media biedt de ideale mogelijkheid om een inkijkje te geven de organisatiecultuur. Om de juiste medewerkers aan te trekken is het voor organisaties dus aantrekkelijk en belangrijk zich op Social Media goed te positioneren en een relatie op te bouwen met potentiële medewerkers. De eigen medewerkers kunnen hierbij een belangrijke rol spelen door middel van Employee advocacy.

Employee advocacy is het betrekken van je medewerkers bij het verspreiden van content, oftewel het op een authentieke manier de boodschap van een merk/bedrijf over te brengen. Met employee advocacy kun je je netwerk en bereik enorm vergroten. Ook zorgt deze olievlek aan berichten voor een positieve invloed op zoekresultaten en vindbaarheid (SEO).

De vraag is natuurlijk: hoe krijg je je medewerkers zover dat ze content gaan delen in hun eigen netwerk(en)?

  • Werk achterstevoren. Bedenk dus eerst hoe je wil dat medewerkers jou zien en online gaan neerzetten en zorg voor content die daarbij past. Betrek medewerkers hierbij. Het gaat er anno nu met name om dat het bestaansrecht, de diepere betekenis van een organisatie helder uit de verf komt en tot leven wordt gebracht.
  • Communiceer de brand identity naar je werknemers, altijd en overal. Communiceer continu waar je bedrijf voor staat en zorg dat werknemers daar trots op kunnen zijn. Laat je logo, lettertype, kleuren, tone of voice, doelen, waarden en look and feel overal terugkomen.
  • Lever inspirerende content aan je werknemers. Medewerkers delen vooral content als het hen zelf aanspreekt. Werknemers zullen dan ook liever laten zien hoe mooi hun kantoor is en hoe gezellig het er aan toegaat tijdens de vrijmibo dan saaie getallen met betrekking tot omzet en winst.
  • Geef medewerkers ook de vrijheid om zelf content te maken en open een “tiplijn” waar zij ideeën, foto’s en filmpjes kunnen aandragen voor nieuwe content. Door medewerkers te betrekken wordt de kwaliteit en kwantiteit van posts via social media-kanalen verbeterd en verhoogd. Bovendien heeft een persoonlijke post 70% meer waarde dan een post vanaf een company profile.
  • Zorg voor afwisseling in de content. Denk hierbij aan info graphics, vacatures, filmpjes, blogs en foto’s. En vergeet de humor niet. Echt grappige posts kunnen in korte tijd voor veel exposure zorgen.
  • Betrek je doelgroep bij het ontwikkelen van de content. Ben je op zoek naar een bepaald type medewerkers, vraag hen dan wat ze leuk en interessant vinden.
  • Zorg dat ook de medewerker profiteert van het delen van content. Bijvoorbeeld door (vak-inhoudelijke) content die exclusief is en nergens anders is te vinden. Zo kan een medewerker zijn volgers iets bieden dat alleen via hem te verkrijgen is en werkt hij aan zijn eigen ‘thought leadership’ en status als professional.
  • Geef medewerkers inzicht in de impact die ze maken door hun inzet op social media. Het werkt niet alleen als een beloning, maar zorgt ook voor het (zelf)bewustzijn dat ze ertoe doen en bijdragen aan de doelstellingen van het bedrijf. Voor veel mensen is een van de verslavende aspecten van social media om keer op keer te kijken wie je bericht heeft geliked of op je artikel heeft gereageerd.
  • Zijn je medewerkers competitief ingesteld? Dan kun je ook de bijdragen ten opzicht van andere medewerkers communiceren. Een persoonlijke benchmark als het ware. LinkedIn heeft een aantal van die ‘motiverende’ features ingebouwd, zoals ‘How you rank your profile views‘ en ‘Who’s viewed your articles.
  • Maak content gemakkelijk te delen. Voorzie de website van social-share-icoontjes bij blogs en vacatures.
  • Werk samen met de Marketing-afdeling. Zij zijn wellicht nog beter in staat om content te creëren die aanslaat bij de doelgroep en beschikken ook over de benodigde technische kennis.
  • Empower medewerkers door ze training te geven in social media-gebruik. Daar hoort het optimaliseren van het LinkedIn profiel bij, maar ook de do’s en dont’s van social media. Uitleg kan de angst om te delen wegnemen.
  • Zorg voor voorbeeldgedrag in de top. Zorg dus ook daar voor draagvlak en betrek ook het management bij de Employee advocacy. Vertaal de boodschap waar nodig naar verschillende doelgroepen.
  • Zorg voor vrijblijvendheid. De beste ambassadeurs zijn betrokken medewerkers. Niet iedereen zal een goede social ambassadeur zijn en niet alle content hoeft perse door iedereen gedeeld te worden. Zodra er dwang in het spel is, komt er meer weerstand. Mensen blijven – terecht natuurlijk – graag zelf de baas over hun eigen social media-netwerk.
  • Vier regelmatig de behaalde successen en zet succesvolle ambassadeurs in het zonnetje! Maak er een feestje van voor de medewerkers om hier aan mee te doen.
  • Wil je hier echt serieus mee aan de slag? Overweg dan om gebruik te maken van een professioneel extern platform of tool die Employee advocacy makkelijk, meetbaar en professioneel maakt.

Bronnen: exactpi, frankwatching.com, marketingfacts.nl, ensie.nl, managementsite.nl