AI in marketing en sales: Kans of bedreiging voor de professional?

Zeker is: met AI kunnen veel Marketing en Sales werkzaamheden sneller en efficiënter worden uitgevoerd. Wij geven je 7 voorbeelden uit de praktijk.

Deel blog

Wat betekent AI voor jou als marketing- en/of salesprofessional

AI in marketing en sales:
Kans of bedreiging?

Bij ExactPI volgen we de trends omtrent Artificial Intelligence (AI) op de voet. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jou als marketing- en/of salesprofessional?

AI is een steeds belangrijker wordende technologie binnen verschillende sectoren en biedt ook kansen voor marketeers en sales professionals. Een goed voorbeeld hiervan is de AI-chatbot ChatGPT, die automatisch antwoorden genereert op basis van vragen. Deze in november 2022 gelanceerde tool ging direct viraal en heeft in korte tijd al miljoenen gebruikers. Dat werpt de vraag op: moet AI worden gezien als kans of bedreiging voor de marketing of sales professional?

Zeker is: met AI-initiatieven kunnen veel uitvoerende marketing en sales werkzaamheden sneller en efficiënter worden uitgevoerd. Zo maakt AI het mogelijk om voorspellende analyses te maken op basis van machine learning-algoritmen en vanuit grote hoeveelheden data patronen te ontdekken die voorheen niet direct zichtbaar waren.

Wij geven 7 voorbeelden van toepassingen waarmee AI jou verder helpt in je functie.

#1 Verkoop stimulatie

Bedrijven gebruiken AI nu al om aanbevelingen te doen aan klanten op basis van hun koopgeschiedenis en gedrag en het opzetten van aansluitende marketingcampagnes. Zo laat je jouw activiteiten (nog) beter aan te laten sluiten bij jouw doelgroep en kun jij je inzichten in de markt vergroten.

#2 Content creatie

AI biedt mogelijkheden om efficiënt content te creëren, zoals e-mailcontent, gepersonaliseerde berichten of content voor social media. Er zijn tools beschikbaar waarmee je eenvoudig social media content creëert die optimaal aansluit op je doelgroep en die zo de betrokkenheid van volgers vergroot. Bovendien is het mogelijk om complete teksten te genereren met AI-chatbots zoals ChatGPT.

#3 Sales forecasting

Door de inzet van AI kun je voorspellen welke producten jouw klanten zullen kopen en hoe vaak. Daarmee helpt het sales professionals te bepalen welk product ze actief moeten promoten én bij welke klant om zo een hogere omzet te realiseren.

#4 Advertenties genereren

Ook bij het genereren van conversiegerichte advertenties is AI een krachtig hulpmiddel. Met AI-gebaseerde tools stel je snel en efficiënt een advertentie op en kunnen A/B-testen op een tijds- en kostenbesparende manier worden afgehandeld.

#5 Gepersonaliseerde klantervaring

In deze concurrerende maatschappij weegt klantbeleving zwaarder dan ooit, tegenwoordig vaak zelfs zwaarder dan prijs. Een gepersonaliseerde klantbeleving draagt bij aan een betere ervaring, en laat juist AI hierbij een belangrijke rol spelen. Het verzamelt en analyseert gegevens over klantgedrag en voorkeuren, waardoor je goed kunt inspelen op specifieke wensen en behoeften. Zo zien we deze toepassing al in AI-gestuurde chatbots, die leren van eerdere interacties met klanten en daar gepersonaliseerd problemen mee oplossen. AI zien we ook veel in de personalisatie van marketingberichten. Op basis van interesses en (klik)gedrag bied je dan bijvoorbeeld specifieke aanbiedingen.

#6 Dynamische prijsstelling

Dynamische prijsstelling is een strategie waarbij de prijs van een product of dienst wordt bepaald door vraag en/of aanbod. Zo zien we dat verschillende factoren zoals vraag, concurrentie of tijd invloed hebben op de prijs van een product. AI is in staat om een concurrentieanalyse en seizoensinvloeden te meten en vergelijken en daar een dynamische prijsstelling op te baseren.

#7 Trends voorspellen

Ten slotte is AI ook essentieel bij het voorspellen van trends. AI neemt patronen waar die voor onze hersenen té complex zijn en maakt op basis hiervan een voorspelling voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan consumptiegewoonten van een opkomende generatie. Zo sluit je ook in een snel veranderende markt goed aan bij de behoeften en wensen van jouw doelgroep.

Conclusie

Dus, is AI een kans of een bedreiging? Wij concluderen dat AI vooral veel kansen biedt voor marketeers en sales professionals. Door het automatiseren van werkzaamheden en het doen van voorspellende analyses kan er sneller en efficiënter worden gewerkt, waardoor er meer tijd overblijft voor strategische taken. Gebruik het dus als waardevolle aanvulling van jouw huidige werkzaamheden. Zo houd je meer tijd over voor die werkzaamheden waarmee jij als persoon het verschil maakt.

Bronnen en leestips:

Lees ons eerdere trendblog over AI toepassingen in het finance vak. Of luister de podcast van Denkpraat over de invloed van Chat GPT op sales.

Bekijk ook eens

De impact van technologie op jouw werk
Blog

Het is voor professionals van cruciaal belang om zich…

Ga mee of heb een beter idee: Tips voor betere samenwerking
Blog

Flexibel, nieuwsgierig en open minded zijn en bewust o…