Competentiegericht werven: de aanpak en de voordelen

Competentiegericht werven: wat zijn de voordelen van werven op skills in deze krappe arbeidsmarkt en hoe pak je het aan?

Deel blog

Competentiegericht werven

Competentiegericht werven:
de aanpak én voordelen in deze krappe arbeidsmarkt

Dat er een tekort aan personeel is, is een welbekend fenomeen. Het werven van nieuwe medewerkers vraagt dan ook om creativiteit. Eén ding is duidelijk: een andere aanpak is noodzakelijk om op te vallen in deze arbeidsmarkt. Ligt jullie focus nog steeds alleen op cv’s? Of is de tijd rijp om verder te kijken, bijvoorbeeld naar wat voor competenties kandidaten met zich meebrengen? Want kennis en ervaring zijn relevant, maar niet automatisch de sleutel tot succes.

Door vooral aandacht te hebben voor de benodigde skills, wordt de doelgroep waarin je kan zoeken veel breder. Waardoor je sneller en gemakkelijker je vacatures invult. Mogelijk wordt deze wervingsmethode de nieuwe standaard. We noemen dit Competentiegericht werven en in dit artikel vertellen we je meer over hoe je dit aanpakt en wat de voordelen zijn.

De aanpak van competentiegericht werven

De tekorten op de arbeidsmarkt bieden ruimte voor verandering. Daarbij wordt niet meer alleen gekeken naar de werkervaring of het diploma wat men op zak heeft, maar eerder naar wie nu de dichtst bijkomende passende match is. Oftewel heeft iemand het in zich om op korte termijn goed te worden in de functie. Hoe pak je dit het beste aan?

Bekijk per vacature wat de drie meest belangrijke competenties zijn voor desbetreffende functie. Competenties of soft skills zijn combinaties van kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen.

Daarbij is het ook goed om te kijken naar welke competenties passend zijn binnen jouw organisatie, zodat iemand goed mengt met de bedrijfscultuur en -waarden. Benadruk vervolgens de drie belangrijkste competenties voor de functie én jouw bedrijfscultuur in jouw vacaturetekst om mensen uit te nodigen hierop te reageren. Let op: zorg dat je onderscheidend bent van je concurrentie en dat de competenties bijdragen in het voordeel van de kandidaat.

Benadruk vervolgens deze drie competenties in jouw vacaturetekst om mensen uit te nodigen hierop te reageren.

Is er toch bepaalde kennis vereist (in de toekomst)? Onderzoek én benoem of het van belang is dat er bij gebrek aan de juiste opleiding bijscholing nodig is. Welke mogelijkheden kan je als werkgever bieden om dit voor je toekomstige medewerker te realiseren? Hoe een duidelijker beeld je in je vacaturetekst kan geven, hoe makkelijker iemand de overstap naar jouw bedrijf maakt.

De voordelen van competentiegericht werven

Volgens TNO-onderzoeker Roald Dekker leidt een benadering op skills tot een ‘veerkrachtigere en schokbestendigere arbeidsmarkt’. Hij stelt dat mensen sneller op een productieve en passende plek terechtkomen, doordat je hen de kans biedt om hun ambities waar te maken en zichzelf te laten groeien. Deze wervingstechniek zorgt volgens hem voor structurele innovatiekracht en verdienvermogen voor de Nederlandse economie. Maar dit zijn algemene voordelen. Wat is de winst van competentiegericht werven voor jouw bedrijf?

#1 De toekomst wordt voorspelbaarder
Eén ding is zeker: door de huidige arbeidsmarkt, maar ook door de digitalisering gaat de inhoud van banen veranderen. Door competentiegericht te werven, kan je waardevolle mensen aannemen waarmee je de toekomst kan voorspellen. Waarom? Wanneer je focust op de competenties als leergierigheid of flexibiliteit, dan weet je dat jouw medewerker bestendig en klaar is voor mogelijke wijzigingen in hun functie uitvoering. Op basis van bepaalde belangrijke competenties kan je voorspellen of medewerkers een meerwaarde in de toekomst kunnen bieden.

#2 Je medewerker blijft langer door de perfecte match
Als je competentiegericht werft, kijk je verder dan mensen die de kennis en ervaring hebben om een baan uit te voeren. Je vindt bovendien eerder mensen die matchen met jouw bedrijfscultuur en -waarden.

Hoe dat komt? Doordat je écht kijkt naar wat iemand daadwerkelijk kan, krijg je inzicht in de overeenkomsten met jouw bedrijf en voorkom je dus ook de mismatch. Regulier werven focust, vooral in de voorselectie, veel meer op alleen kennis en opleiding. Waardoor niet duidelijk wordt of iemand bijvoorbeeld een echte bruggenbouwer is. Of juist heel goed in conflictoplossing. Die skills zijn niet af te leiden vanuit het cv en de ervaring.

Door te werven op competenties ontstaat een verbinding met je personeel op een hoger niveau. Ze passen beter in hun baan en wanneer ze de mogelijkheid krijgen om te leren en hun ambities en doelen waar te maken, voelen zij minder snel de behoefte om een overstap te maken naar een andere werkgever.

#3 Je creëert eenheid én diversiteit
Bij de focus op competenties kan je dus selecteren op mensen die passen bij jouw cultuur, waarden en ambities. Dat zou ervoor moeten zorgen dat er minder snel onenigheid ontstaat op de werkvloer, maar juist een eenheid, omdat iedereen ongeveer hetzelfde nastreeft. Door deze eenheid zou ook de productiviteit kunnen stijgen. Maar het biedt ook een kans om juist meer diversiteit in je organisatie te hebben, iets waar veel medewerkers de voordelen van inzien.

De toekomst van recruitment

Bij Exactpi vinden we het belangrijk om met een creatieve blik naar deze krappe arbeidsmarkt te kijken. Hierin kan competentiegericht werven een oplossing bieden. Zo geef je een bredere doelgroep de kans, maar werf je ook duurzamer doordat medewerkers langer aan je bedrijf verbonden blijven en je de eenheid creëert. Wij geloven dan ook dat deze wervingstechniek in de huidige krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt. Twijfel niet om ons te laten weten hoe jij kijkt deze en andere creatieve manieren van werven!

Meer weten over competentiegericht werven

Bekijk ook eens

Candidate Journey Experience
Blog

Vacature? Kijk eerst naar hoe de doelgroep geïnspireer…

webinar NLP Joan Hoexum
Interview

Op 13 oktober 2022 verzorgt Exactpi het webinar: Grip…