Employer branding: waar moet je eigenlijk beginnen?

Ga je met Employer branding aan de slag? Super! Hulp nodig? Wij leggen je uit waar je moet beginnen.

Deel blog

employer branding

Veel bedrijven struggelen nog altijd met het vinden van geschikt personeel. Kandidaten hebben juist volop keuze. Dat betekent dat naamsbekendheid en een goed imago voor bedrijven belangrijker zijn dan ooit!

Het interne en externe employer brand

Een employer brand, een mooie term voor werkgeversimago, bestaat uit twee delen. Het interne en het externe brand. Het interne brand gaat over een goede werkgever zijn voor je medewerkers. Het externe brand gaat over je imago buiten de kantoormuren. Daarbij is dus belangrijk de presentatie van jezelf als die goede werkgever.

Ondanks dat het twee delen zijn, hangt het interne en externe brand sterk samen. Als je intern alles op orde hebt, kun je dat naar buiten toe communiceren en draagt dit bij aan het externe imago. Het opbouwen van een werkgeversimago begint dus intern.

Maak ambassadeurs van je medewerkers

Je huidige personeel is bij uitstek geschikt om je te helpen om de naamsbekendheid te vergroten en het bedrijfsimago te verbeteren. Een blije medewerker zal over het bedrijf vertellen en anderen enthousiast maken over jou als werkgever. Een ware ambassadeur. Ook op socials. En die heb je al in huis!

Ontdek wat het personeel van je vindt

Ga dus eens het gesprek aan met je medewerkers (of voor betrouwbaardere resultaten: laat een extern bureau dat doen) om erachter te komen wat jouw medewerkers goed vinden aan jou als werkgever, maar net zo belangrijk: wat er beter kan. Het kan over alle aspecten gaan; van de vrijdagmiddagborrel die te vaak wordt overgeslagen tot de werkdruk die te hoog ligt. Werk vervolgens aan de verbeterpunten om je personeel happy maken. Dat is niet alleen handig om ze ambassadeur te maken, maar ook omdat blij personeel meer toegewijd is en daardoor ook productiever is. Een klassieke win-winsituatie dus.

Vraag je af wat jouw bedrijf uniek maakt

Om je te kunnen onderscheiden van al die andere bedrijven waar jouw doelgroep ook kan gaan werken, moet je ontdekken wat jouw bedrijf uniek maakt. En dat heeft echt niet alleen betrekking op de diensten die je levert of de producten die je maakt. Het gaat er vooral om wat je voor jouw werknemers doet, wat je werknemers samen organiseren en de bedrijfscultuur die heerst. Denk eens aan een gepersonaliseerd cadeau met kerst in plaats van een dertien-in-een-dozijn kerstpakket of de zomerbarbecue waar iedereen het in de winter nog steeds over heeft. Maar misschien ook de extra verlofdag voor niet-rokers of de kans om in werktijd vrijwilligerswerk te doen.

Vind je doelgroep

Het is niet zomaar in het algemeen je imago waar je aan moet werken bij employer branding. Het belangrijkste is dat jouw doelgroep, de mensen waarvan jij wilt dat ze je bedrijf kennen en er willen werken, op de hoogte is van je bestaan en je goede imago. En dat vergt toch enig onderzoek. Wie is precies die doelgroep? Op het eerste gezicht lijkt dat een moeilijke vraag, maar alle informatie die je nodig hebt om de vraag te beantwoorden, heb je al in huis. Je huidige personeel is namelijk onderdeel van de doelgroep! Dus ga in gesprek met je medewerkers (of laat een extern bureau dat doen) om ze te vragen wat hun interesses zijn, welke online en offline dingen ze lezen of bekijken, op elke sociale media ze te vinden zijn etc. Voor je het weet, heb je een goed beeld van de doelgroep én, minstens zo belangrijk, waar je ze kunt bereiken.

En nu: communiceren maar!

Na deze stappen ben je klaar om te gaan communiceren en je externe employer brand op te bouwen. Je weet waar je doelgroep zich bevindt en je weet ook wat jouw bedrijf uniek maakt ten opzichte van andere bedrijven. Dus spread the word: jouw bedrijf is leuk om voor te werken!

Bekijk ook eens

7 Uitdagende types op de werkvloer
Blog

Hoe ga je professioneel om met uitdagende persoonlijkh…

Zó zet je ZZP’ers veilig in
Interview

Je voelt nu echt bij alle partijen de spanning toeneme…