In gesprek met international recruiter Ritsa Paraskevopoulou
Ritsa Paraskevopoulou is dè multilingual expert binnen Exactpi. Geboren op Cyprus is zij zelf een voorbeeld van een international die op latere leeftijd in Nederland is komen wonen en aan het werk is gegaan. Wij vragen haar de hemd van het lijf over haar werk met internationale professionals.
Deel blog
Ritsa's persoonlijke aanpak voor succesvolle werving
van internationale professionals
Ritsa Paraskevopoulou is dè multilingual expert binnen Exactpi. Geboren op Cyprus is zij zelf een voorbeeld van een international die op latere leeftijd in Nederland is komen wonen en aan het werk is gegaan. Niet als Engels docent waarvoor ze geleerd heeft, maar als recruiter voor collega-internationals. En ook nu bij Exactpi multilingual recruitment richt zij zich specifiek op de multilingual vacatures en de groeiende vraag naar meertalige en native speaking kandidaten bij de klantrelaties van Exactpi. Wij vragen haar (schakelend tussen Nederlands en Engels) de hemd van het lijf.
Ritsa, waarom is het handig om een gespecialiseerd bureau
in te zetten bij het werven van internationale profesionals?
Multilingual kandidaten – met name uit het buitenland – lopen vaak vast op procedures en websites die zijn ingericht voor de doorsnee Nederlandse kandidaat. Ook missen ze een relevant netwerk. Voor hen is het juist fijn om met een gespecialiseerd bureau te schakelen dat hen adviseert en wegwijs maakt. Een aantal van onze teamleden zijn zelf expats, waardoor we heel goed begrijpen hoe het is om in een nieuwe omgeving te leven en te werken. Dat maakt ook dat wij heel goed weten hoe je bijvoorbeeld geschikte huisvesting kunt vinden, hoe je de juiste werkvergunningen regelt, of welke relevante verzekeringen je moet afsluiten.
Sowieso is ook het sollicitatieproces in Nederland vaak anders dan wat mensen gewend zijn dus is het fijn als wij ze daarop voorbereiden. De expatgroepen in Nederland zijn best hecht waardoor veel kandidaten viavia bij ons terecht komen. En wij weten als geen ander waar we deze kandidaten kunnen vinden en hoe we ze het beste kunnen benaderen. Bedrijven profiteren zo van een groot, actueel kandidatenbestand. Vanuit onze ervaring kunnen wij bovendien beter inschatten tegen welke cultuurverschillen je als bedrijf aan kunt lopen. Door hier tijdig om in te springen, voorkom je foutieve verwachtingen en mismatches.
Hoe verschilt de dienstverlening bij reguliere en multilingual
vacatures en kandidaten?
Zoals gezegd maken wij veel werk van het begeleiden van de kandidaten. Om snel wegwijs te worden in de Nederlandse arbeidsmarkt, begeleiden en adviseren wij kandidaten door hen te voorzien van informatie, trainingen, taalcursussen, coaching en loopbaanontwikkeling. Al met al begeleiden we hen echt tot de laatste stap in het sollicitatieproces.
Daarbij zorg ik ervoor dat ik mijn klanten ken en weet wie ze zijn. Ik adviseer om tot het juiste vacatureprofiel te komen en haal daar de punten naar voren waar internationale kandidaten op aanslaan. Mijn focus ligt vervolgens niet enkel op het cv van een kandidaat om tot een goede match te komen, maar ik ga verder dan dat, dus ook hoe deze kandidaat past bij de cultuur van het bedrijf en het team. Na de start blijven wij monitoren of onze kandidaten zich thuis voelen op de werkplek of dat we daar bij kunnen helpen.
En wat maakt dit werk voor jou persoonlijk waardevol?
Het werken met buitenlandse professionals heb ik altijd als zeer plezierig ervaren. Ik kan me natuurlijk heel goed verplaatsen in hun situatie, omdat ik hetzelfde heb meegemaakt toen ik voor de liefde in Nederland bleef. Ik weet wat het is om je familie achter te laten en een nieuwe taal te moeten leren. Maar ook hoe eenzaam het kan zijn als je nog geen uitgebreide vrienden- en kennissenkring hebt. En hoe belangrijk een fijne werkplek dan is.
Kortom, ik kan me heel goed inleven in de kandidaten en wil ze ook heel graag helpen daarbij. Ik doe dan ook echt veel moeite om ze aan de juiste baan te helpen. De kandidaten op hun beurt zijn altijd heel dankbaar voor de hulp die ze krijgen. De communicatie verloopt altijd makkelijk en ze nemen je tips en adviezen graag ter harte. We bouwen in korte tijd echt een persoonlijke band op.
Ritsa op de Iamexpat Fair 2023 in Amsterdam
Wat is jouw belangrijkste tip voor bedrijven
die met internationale medewerkers werken?
Mijn ultieme tip? Sta open en wees nieuwsgierig naar elkaar. Leer de culturele achtergronden, normen en waarden van je buitenlandse medewerkers kennen. Dit is leuk en leerzaam en helpt bovendien om misverstanden te voorkomen. Houd ook rekening met taalbarrières en zorg voor heldere en duidelijke communicatie. En vergeet niet om juist de internationale medewerkers actief te betrekken bij sociale activiteiten en bedrijfsplannen. Dat krijg je versneld terug met meer wederzijdse waardering, begrip en verbinding.
Bekijk ook eens
De Miljoenennota 2025 biedt waardevolle inzichten in d…
Wijzigingen in de Expatregeling: De expatregeling bied…