Marketing Automation uitgelegd

Categorie: Carrieretips
Gepubliceerd: 24-06-21

Steeds meer processen verlopen tegenwoordig automatisch. En ook de rol van de marketeer verandert de laatste jaren snel. In plaats van een handmatige planner en communicatiemedewerker wordt de marketeer steeds meer een strategisch en technisch expert. Marketing automation is hot en wordt door steeds meer bedrijven toegepast. Maar wat betekent dat nu eigenlijk en wat kun je ermee als organisatie? Exact zocht het voor je uit.

Wat is marketing automation?

Marketing automation heeft betrekking op software om de effectiviteit van marketing te verhogen op meerdere online kanalen (zoals e-mail, sociale media, websites, etc.) en automatische herhalende taken te automatiseren. Marketing automation creëert daarmee een digitale infrastructuur die de marketing- en sale­safdeling helpt om gedurende de hele levenscyclus van contacten op een goed getimede persoonlijke interactie te hebben met hun klanten. Een belangrijk aspect van marketing automation is het automatisch aanleveren van specifieke informatie aan potentiële klanten. Deze informatie heeft als doel om deze geïnteresseerden te overtuigen om klant te worden. Met marketing automation zorg je er voor dat deze informatie op een persoonlijke manier èn op het juiste moment jouw potentiële klanten bereikt. Hierdoor ontwikkelen ze sneller interesse in je bedrijf, product of dienstverlening en gaan ze sneller over tot een aankoop.

Een voorbeeld: op het moment dat jij op een website van een webbouwer een whitepaper over het schrijven van webteksten downloadt, start er een gepersonaliseerde flow van email-berichten over dat onderwerp waarin jij er klaar voor wordt gestoomd om een deel van de werkzaamheden rondom je website uit te besteden. En ook op de social media zie je ineens relevante advertenties. Als jij vervolgens genoeg interesse-signalen afgeeft (kliks) volgt er daarna een telefonisch aanbod.

De platformen voor marketing automation worden steeds uitgebreider en geavanceerder. Door de data over het gedrag (klikgedrag in e-mails, zoekgedrag op je website, activiteiten op social media etc.) van je contacten samen te brengen en te verrijken kun je steeds beter voorspellen wat het beste moment is om een potentiële klant een bepaald aanbod te doen.

Wat is het doel van marketing automation?

Uiteraard is het doel in de meeste gevallen om de bedrijfsresultaten te verbeteren door meer om te zetten. Maar er zit meer achter. Marketing Automation zorgt voor tijdsbesparing omdat voorheen handmatige handelingen nu automatisch plaats vinden. Het zorgt voor betere leads omdat de leads die je persoonlijk gaat benaderen al opgewarmd zijn en jij ze op een relevant moment benadert. Dit is een toepassing die in de BtoB veel wordt benut. Het zorgt voor structuur en uniformiteit in de activiteiten. Het werkt efficiënt, je kunt gebruik maken van de mogelijkheden van het platform dat je gebruikt en daarmee snel en relatief gemakkelijk digitale campagnes en funnels opzetten zonder diepgravende it-kennis. De merkrelevantie wordt groter, omdat je met persoonlijke en passende boodschappen communiceert. En tenslotte geeft het veel inzicht in je doelgroep. Hoe verloopt het overwegings- en aankoopproces en welke routes leveren de meeste conversie en ROI op. Een groot voordeel van marketing automation software is dan ook dat alles wat je ermee doet meetbaar is. Je ziet daardoor direct of je je doel hebt gehaald of niet.

Mirthe Wildeman

Mirthe Wildeman – partner Up in Business

Verdwijnt hiermee al het persoonlijke contact?

Wordt het marketing-vak zo niet heel technisch en ook een beetje saai als alles om data draait en zonder het ouderwetse persoonlijke contact? We vroegen dat aan Marketing Automation Specialist Mirthe Wildeman, partner bij Up in Business. “Met marketing automation bouw je online een band op. Maar persoonlijk contact bepaalt uiteindelijk het succes, zeker in de BtoB sales of als je marketing automation gebruikt in je recruitmentstrategie. Gebruikmaken van marketing automation betekent dus zeker niet dat je àl je marketing en sales activiteiten moet automatiseren. De ‘human touch’ maakt nog steeds het verschil. Maar een goede balans tussen je eigen werkzaamheden en geautomatiseerde activiteiten voor wel voor haar veel meer efficiëntie. Want met het inzicht dat je krijgt door het volgen van iemands gedrag kun je namelijk heel gerichte vervolgstappen zetten. En met alle ontwikkelingen en mogelijkheden die er nog steeds bij komen, hoef je ook echt niet bang te zijn dat het saai wordt. Ons vak is juist heel dynamisch en afwisselend.”

Bronnen:

  • https://upinbusiness.nl
  • https://teamdigitaal.nl
  • https//leapforce.nl
  • https://fingerspitz.nl
  • https://frankwatching.com