De kracht van NLP op de werkvloer

Benieuwd wat NLP voor jou persoonlijk kan betekenen en hoe je dit toepast in jouw werk? Wij nemen je mee.

Deel blog

NLP op de werkvloer

Neuro Linguïstisch Programmeren:
NLP op de werkvloer

Hoe overtuig je iemand zonder te pushen? Welke stappen neem je bij onenigheid met een klant of collega? Heb je het gevoel dat emoties jou soms overvallen? Of ben je toe aan verdieping in jouw persoonlijke ontwikkeling? In alle gevallen geldt: communicatie is key. 

NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) is een effectieve communicatietechniek die we veel terugzien op de werkvloer, van bedrijfsleven tot hulpverlening. Benieuwd wat NLP voor jou persoonlijk kan betekenen en hoe je dit toepast in jouw rol? Wij nemen je mee.

Hoe en waarom doen we wat we doen?

NLP is een techniek voor het verbeteren van jouw communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Dit doe je door je bewust te worden van je patronen, gedrag en communicatie. Waarom ieder mens anders reageert? Via een intern proces worden deze zintuiglijke waarnemingen omgezet in communicatie en gedrag. Deze zijn gebaseerd op unieke ervaringen of gebeurtenissen, zoals beelden, geluiden, geur en smaak of de interne dialoog met jezelf. Hierdoor ontstaan terugkerende gedachtenpatronen en gedragingen. NLP leert je hier op een andere manier naar te kijken, om zo veranderingen in je communicatie en gedrag door te voeren en tot betere resultaten te komen. Hoe kan je van start gaan?

Voor in de bus zitten is de basis

De belangrijkste stap naar verandering kan je zetten door voor in de bus van je leven te gaan zitten. Deze metafoor maakt het verschil tussen focus op oorzaak, of focus op gevolg. Door zelf achter het stuur gaan zitten en letterlijk zelf de loop van zaken te bepalen (oorzaak) of achterin gaan zitten, afwachten wat de chauffeur doet en dan gaan zitten klagen dat dat niet is wat jij zou doen (gevolg).

Vaak zitten mensen achter in de bus, zij laten zich leiden door ‘de buschauffeur’, oftewel de omstandigheden. Denk hierbij aan een medewerker die klaagt over de huidige werkwijze, maar geen actie onderneemt om daadwerkelijk iets te veranderen. Dat noemen we ook wel typische DIP’pers, oftewel Denken In Problemen. Deze DIP’pers benutten niet vaak kansen, sterker nog, concreet resultaat of een oplossing blijft vaak uit. Niet echt efficiënt. Maar door voor in de bus te gaan zitten, word je automatisch een DIM’mer; Denken In Mogelijkheden.

Wanneer je voor in de bus zit ligt de focus op de oorzaak, wat ervoor zorgt dat je pro-actief gedrag vertoont en zelf de regie terugpakt. Op die manier leer je een andere betekenis te geven aan de situatie, waardoor je er automatisch ook anders mee omgaat. Stel jezelf dus de vraag: wat kan ik er nu aan doen?

Probeer bij jezelf te signaleren in welke situaties je ‘DIPt’ en hoe je dit kan omdenken naar concrete oplossingen. Dat doe je door nieuwsgierig te blijven. Nieuwsgierig naar je eigen patronen, maar ook naar je collega’s en klanten. Wanneer bijvoorbeeld een collega praat op een manier die voor jou niet te volgen is, toon dan nieuwsgierigheid over waarom iemand zo doet. Zo sta je open voor andere visies en leer je hoe je zinvoller kunt communiceren met diegene. En ook daarmee zet je stappen om voor in de bus te gaan zitten.

Tips voor toepassing van NLP in de praktijk

Zelf aan de slag? Onderstaand vind je 3 oefeningen en technieken die je direct kunt toepassen in je (werkende) leven.

Oefening 1:
3 waarnemingsposities voor volledig overzicht
Met behulp van de 3-posities-techniek leer je anders kijken naar situaties en krijg je het volledige overzicht. Ook biedt deze techniek inzicht in jezelf en hoe jij aan de slag kan gaan met verandering. Handig bij verschillende gelegenheden, zoals je collega’s meekrijgen met een idee of invloed uitoefenen in een lastige context. Dat doe je door drie verschillende posities aan te nemen.

  1. In de eerste positie word je je bewust van jezelf en je mening. Dat doe je door jezelf af te vragen wat je daadwerkelijk wilt, wat je belangrijk vindt en hoe je je hierbij voelt.
  2. In de tweede positie stap je in de schoenen van de ander, bijvoorbeeld van je collega of je team. Je probeert daarbij echt even te ervaren hoe het is om aan de andere kant te staan. Wat voelt deze persoon waarschijnlijk? En hoe kijk je naar jezelf wanneer je de situatie vanuit dit perspectief bekijkt? Als je antwoorden hebt op deze vragen, kan je nadenken over wat er nodig is om de situatie te verbeteren.
  3. In de laatste rol bekijk je jezelf als een adviseur die niks met de situatie heeft te maken. Je bestudeert de situatie met een helikopterview om in te zien wat er nu echt gaande is. Als buitenstaander dus.

Tot slot keer je terug naar de eerste positie om je gevoelens te herzien en een besluit te maken in wat je gaat doen.

Oefening 2:
Herbeleef succeservaringen als bron van inspiratie
Jouw gedrag realiseert een bepaald resultaat. En positieve energie kan je zelfvertrouwen geven en daarmee inzicht bieden in wat strategisch de beste keuze is. Daarnaast stimuleert succes je om door te gaan en steeds meer te bereiken. Dit is een fijne techniek om medewerkers aan te moedigen.

Bedenk voor jezelf een successituatie. Wat is er toen gebeurd? Welke stemming had ik, hoe voelde mijn lichaam? En welke gedachten schoten door mijn hoofd en welke gedraging hoorde daarbij? En de allerbelangrijkste vraag: Wat maakt dat ik zo’n goed gevoel heb? Houd je daaraan vast en je wordt geïnspireerd om dat gevoel weer na te streven.

Oefening 3:
Gebruik je verbeeldingskracht om tot de best mogelijke stemming te komen
Optimaal jouw eigen werk uitvoeren of zorgen dat je collega’s maximaal presteren? Zorg dat je in de best mogelijke stemming komt. Dat geldt niet alleen psychisch, maar ook fysiek. Het is belangrijk dat je goed uitgerust bent en dus goed voor jezelf zorgt. Want met inlevingsvermogen, geloof in eigen kunnen en dus de beste stemming presteer je automatisch op je sterkst. En op deze manier kan je echt goed contact aangaan met je collega’s én klanten, zodat je ook plezier hebt in je werkrelaties.

Oefenen, oefenen, oefenen
Het is belangrijk om te blijven oefenen. En blijf ook zeker daarmee experimenteren met de oneindige technieken die NLP biedt. Zodat je jezelf en je medewerkers van bewust onbekwaam naar onbewust bekwaam beweegt. Maar behoud daarin wel de focus; één ding tegelijk.  Want ook rust en ontspanning is een heel krachtig handvat.

Besef je dat soms vallen erbij hoort, maar zolang je opstaat en doorgaat zal je daadwerkelijk de voordelen van NLP gaan ervaren. In NLP bestaan ook geen mislukkingen, alleen feedback. We wensen jou veel succes en bovenal plezier in het ontdekken van de winst voor jouw organisatie van NLP.

Meer informatie over NLP

Bekijk ook eens

webinar NLP Joan Hoexum
Interview

Op 13 oktober 2022 verzorgt Exactpi het webinar: Grip…

Competentiegericht werven
Blog

Competentiegericht werven: wat zijn de voordelen van w…