Aantrekkelijkheid als werkgever vergroten met ‘working remotely’

Waarom jouw organisatie ‘Remote Werken’ zou kunnen implementeren Dus werken op afstand en niet locatie-afhankelijk. De voordelen en de aandachtspunten.

Deel blog

Aantrekkelijke werkgever door Remote werken

Aantrekkelijkheid als werkgever vergroten
met ‘working remotely’

In deze krappe arbeidsmarkt is het van belang om je als werkgever te onderscheiden en zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor je (potentiële nieuwe) medewerkers. Zodat je de juiste mensen aantrekt, maar ook je huidige werknemers aan je blijft binden. Wist je dat avontuur en carrière combineren vertrouwen stimuleert? En dat een nieuwe omgeving zorgt voor creativiteit, waarbij een rustige plek maakt dat je productiever werkt?

Dit zou je kunnen realiseren voor jouw medewerkers, als jouw organisatie ‘remote werken’ implementeert. Dit betekent dat je werkt op afstand, buiten je kantoor, niet locatie-afhankelijk. Dus naast dat je thuis kan werken, kan je ook remote werken in het buitenland of in samenwerk ruimtes in Nederland. Wat ons betreft is dit een win-win situatie voor zowel medewerker als werkgever. Maar wat zijn de basiselementen voor succesvol remote werken? Waarom zou je dit als organisatie in willen zetten? En waar moet je rekening mee houden? In ons artikel leggen we het je uit. Alvast een tipje van de sluier? Het kan extra helpen in deze schaarse markt!

De basiselementen in Remote werken

Sinds de corona-uitbraak is werken vanuit huis, dan wel op afstand, niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Veel mensen hebben tijdens de crisis het gemak rondom thuiswerken ervaren en willen dit ook terugzien in hun baan. De mogelijkheden tot remote werken zijn door de digitalisering sterk verbeterd. Maar wat zijn de basiselementen om succesvol remote te kunnen werken?

Wellicht vanzelfsprekend, maar het meest essentieel is dat je medewerker een goede internetverbinding heeft. En natuurlijk een ergonomische werkplek om werkzaamheden geconcentreerd uit te voeren. De verantwoordelijkheid hiervan ligt bij de medewerker, maar het is goed om dit vooraf helder te hebben. Daarbij is het belangrijk dat de structuur van je medewerker bekend is. Er moeten dus duidelijke afspraken gemaakt worden over wanneer hij/zij wel en juist niet werkt, om een goede bereikbaarheid van jouw medewerker (voor je klanten) te garanderen. Zeker als er sprake is van een tijdverschil.

Voordelen van remote werken

Steeds meer (jonge) professionals hebben behoefte aan een flexibele work-life balance, waarin deze elkaar versterken in plaats van in de weg staan. Maar de voordelen van remote werken gaan verder dan alleen blije, creatievere werknemers. Ook jij als werkgever kan ervan profiteren als je medewerkers remote werken.

Meer waardering
Iedere medewerker vindt het fijn als hij/zij wordt gehoord, waardoor jij als werkgever meer wordt gewaardeerd. Als jij met ze meedenkt in het willen ontdekken van nieuwe plekken en mensen of het verbeteren van hun levenskwaliteit, zijn de medewerkers ook meer bereid om een stapje extra te zetten en hard te werken voor je bedrijf. Wist je dat remote werken echt een uitkomst kan bieden voor medewerkers met een lichamelijke beperking of concentratieproblemen?

Grotere vijver van potentiële medewerkers
Wanneer je als organisatie actief verspreid dat jouw medewerkers remote kunnen werken, maak je het aantrekkelijker om te solliciteren voor mensen die graag in de toekomst willen reizen. Maar ook voor de mensen die zoeken naar die flexibiliteit. Of wat dacht je van Nederlanders die al in het buitenland wonen? Als je functies hebt die volledig op afstand kunnen worden uitgevoerd, dan kun je eigenlijk overal ter wereld mensen aannemen. Een heel mooi voordeel in deze huidige krappe arbeidsmarkt!

Minder moeite om samenwerking te testen
Wanneer je denkt een goede potentiële nieuwe medewerker te hebben, maar deze woont niet dicht bij de organisatie, dan zou je nu waarschijnlijk snel afzien van de samenwerking met deze kandidaat. Als je remote werken goed inricht, hoeft een nieuwe medewerker niet te verhuizen, maar kan je eerst de samenwerking testen om te kijken of dit écht een goede match is.

Dichter bij je klanten en uitbreiding
Wanneer je medewerkers op verschillende plaatsen in Nederland of in het buitenland wonen, zou het kunnen dat zij zich dichter bij individuele klanten, leveranciers of zelfs nieuwe markten bevinden. Mogelijk dat het daardoor ook gemakkelijker wordt om je organisatie uit te breiden.

Een goede kostenbesparing
Wanneer een deel van je medewerkers vanuit huis of een eigen gekozen locatie werkt, betekent dit dat je minder ruimte nodig hebt om een goede plek voor kantoorwerkers te realiseren. Je kan dus kijken naar een kleiner kantoorpand, waarmee je automatisch bespaart op vastgoed-, energie- en faciliteit kosten. En het scheelt in de uitbetaling van reiskosten.

Mogelijkheden tot innovatie
De coronacrisis heeft laten zien dat bedrijven in staat moeten zijn om digitaal te transformeren en te innoveren. De basis ligt daarbij in het remote werken. Zoals eerder benoemd, stimuleren afwisselende omgevingen de creativiteit van mensen, waardoor nieuwe dingen bedacht kunnen worden vanuit een onafhankelijk perspectief. Om optimaal te kunnen innoveren zijn meetings op kantoor wel noodzakelijk, om zo samen tot de daadwerkelijke uitvoer te komen.

Productievere medewerkers
Omdat medewerkers de verantwoordelijkheid voelen bij remote werken, plannen zij hun werkdagen beter in, waardoor zij efficiënter werken. Uit een wereldwijd onderzoek van Capgemini* bleek dat ruim 60% van de bedrijven tijdens de lockdownmaanden een productiviteitsverhoging zag, op individueel niveau. Dat komt doordat er geen afleiding is bij het koffiezetapparaat. Ook is er meer ruimte voor vergaderingen en vervalt de reistijd.

Om rekening mee te houden

Duidelijk beleid Remote werken noodzakelijk
Mocht je remote werken in de arbeidsvoorwaarden van jouw organisatie willen, dan is het goed om met enkele zaken rekening te houden. Natuurlijk zijn de eerdergenoemde basiselementen van cruciaal belang. Daarom is het handig om een duidelijk beleid hierover op te stellen, zodat iedere betrokkene een eenduidig beeld heeft. Wat kan wel, wat kan niet en wie is waarvoor verantwoordelijk? Daarbij ben je als werkgever verplicht om te zorgen voor een gezonde, ergonomische werkomgeving voor je medewerkers, ongeacht of zij op kantoor of vanuit huis werken. En wat zijn je verplichtingen als het gaat om vergoedingen? Neem dit ook mee in je beleid.

Fiscale aandachtspunten
Daarnaast zijn er op fiscaal gebied nog enkele belangrijke aandachtspunten. Medewerkers die in het buitenland wonen en werken, moeten zich registeren in dat land om belastingen en premies te betalen. Als je medewerker door meerdere landen reist, moeten er meerdere salarisadministraties worden gedraaid. En dus ook de betaling van belasting ligt anders, aangezien deze verschuldigd is aan het land waar de werknemer woont. Daarbij komt ook nog de sociale zekerheid om de hoek kijken. Iedere werknemer is sociaal verzekerd in Nederland, maar als een medewerker minder dan 25% van de werkzaamheden verricht in het land waar hij/zij woont, dan moet de medewerker sociaal verzekerd worden in het land door de werkgever. Ook gelden er andere voorwaarden omtrent pensioen. Dit soort regelgevingen zorgen ervoor dat het des te belangrijker is om een helder beleid op te stellen als je jouw medewerkers de mogelijkheid biedt om remote te werken.

Betrokkenheid borgen
Tot slot is het van belang om je medewerkers betrokken te houden, zodat zij niet de verbinding met je organisatie verliezen. Dit kan je realiseren door middel van wekelijkse gezamenlijke meetings. Of organiseer een terugkerend personeelsevenement.

Blijf de (arbeids)markt een stapje voor

We staan pas aan het begin van remote werken, wat betekent dat dit nog veel door zal ontwikkelen. Wij geloven dat het goed is om alvast het verschil te maken voor je medewerkers en je interessant te maken voor potentiële nieuwe talenten, door remote werken te implementeren in jouw organisatie. Om zo een stapje voor te zijn, zeker in deze krappe arbeidsmarkt.

Meer lezen over Remote werken als arbeidsvoorwaarde

Bekijk ook eens

ouderschapsverlof 2022
Blog

Per 2 augustus 2022 krijgen medewerkers recht op 9 wek…

wijzigingen HR wetgeving 2022
Download

Vraag hier de whitepaper aan over de aanstaande wijzig…