Thuiswerkers betrokken houden: 5 tips

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 11-05-20

Voor succes zijn juist nu betrokken medewerkers cruciaal, want zij zijn productiever, initiatiefrijker, slagvaardiger en tevredener. Maar hoe doe je dat eigenlijk; je thuiswerkende medewerkers betrokken houden nu leidinggeven op afstand voor velen het nieuwe normaal is? De Exacters verzamelden voor jou de 5 beste tips.

1. Blijf communiceren

Het belangrijkste om je medewerkers betrokken te houden is: blijf communiceren. Ook al is
het nu lastig om even bij iemand op kantoor binnen te lopen, er zijn genoeg alternatieven om
ook nu dat contact te zoeken.

Bellen, videobellen, WhatsAppen en e-mail zijn prima opties. Echter wanneer je vaak contact
moet hebben, zou je ook kunnen denken aan een chatprogramma. Door te chatten kun je
vragen makkelijker tussen de werkzaamheden door stellen dn kan de collega op een
moment reageren dat hem/haar goed uitkomt. Over de responstijd kun je uiteraard afspraken
maken. Chatten is vaak net wat persoonlijker dan bijvoorbeeld de e-mail, kunt meestal ook
groepen aanmaken en je scherm delen. Handig wanneer je bijvoorbeeld samen aan een
project werkt. En vind je het vervelend (of onpersoonlijk) om te typen? Dan stuur je een
spraakbericht!

2. Plan vaste communicatiemomenten in

Naast de contactmomenten tussendoor is het ook goed om vaste communicatiemomenten in
te plannen. Vervang bijvoorbeeld de wekelijkse team meeting voor een virtuele meeting,
zodat het team ook van elkaar weet waar iedereen mee bezig is. Zo bewaak je de structuur,
creëer je nieuwe rituelen en verlies je niemand uit het oog. Ook kun je zo’n team
videogesprek prima gebruiken om op vrijdagmiddag even een borrel te doen!

3. Wees beschikbaar en biedt ondersteuning

Plan niet alleen de groepsmeetings in maar ook een-op-een-gesprekken. Zo ben je op de
hoogte waar iemand misschien tegen aan loopt en kun je meteen poolshoogte nemen hoe
het persoonlijk met iemand gaat. Spelen er door de Corona andere zorgen en lukt het om de
work-life balance te bewaken? Tijdig een luisterend oor en praktische adviezen kunnen
grotere problemen op termijn voorkomen.

Naast alle geplande momenten is het überhaupt aan te raden om goed bereikbaar te zijn
voor je werknemers. Contact op kantoor is laagdrempelig en voor sommige werknemers kan
het een grotere stap zijn om nu contact op te nemen. Laat weten dat je er voor hen bent en
nodig hen regelmatig uit om te bellen, chatten of een videogesprek te starten wanneer er
vragen zijn.

4. Vergeet de persoonlijke ontwikkeling niet

Medewerkers vinden het belangrijk om persoonlijke uitdagingen te hebben binnen het bedrijf.
Is er genoeg uitdaging? Dan zal er ook meer betrokkenheid zijn. Daarom is het heel
belangrijk om ook in deze periode persoonlijke ontwikkeling te blijven stimuleren. Zorg
bijvoorbeeld dat senior medewerkers kun kennis inzetten als buddy voor meer junior
medewerkers. Extra focus door het thuiswerken kan nu heel goed gebruikt worden voor het
uitwerken van nieuwe plannen of het volgen van een studie. Keuze genoeg, er worden
momenteel enorm veel online trainingen aangeboden.

5. Toon waardering

Doordat we elkaar minder face-to-face zien, kan het erbij inschieten om je medewerkers een
schouderklopje te geven. Maar niets is zo belangrijk als waardering om je medewerkers
betrokken en gemotiveerd te houden in deze onzekere en nieuwe periode voor iedereen.
Een complimentje over de mail, een bedankkaartje of een bloemetje om je waardering te
tonen, het is een kleine moeite die zeker voor een positieve vibe zorgt.

Heb je vragen over betrokkenheid of andere zaken met betrekking tot je werknemers?

De Exacters staan voor je klaar.