Thuiswerkers betrokken houden: 5 tips

Betrokkenheid creëren op afstand, hoe pak je dat aan? Exact geeft tips.

Deel blog

thuiswerken betrokkenheid

Voor succes zijn juist nu betrokken medewerkers cruciaal, want zij zijn productiever, initiatiefrijker, slagvaardiger en tevredener. Maar hoe doe je dat eigenlijk; je thuiswerkende medewerkers betrokken houden nu leidinggeven op afstand voor velen het nieuwe normaal is? De Exacters verzamelden voor jou de 5 beste tips.

1. Blijf communiceren

Het belangrijkste om je medewerkers betrokken te houden is: blijf communiceren. Ook al is het nu lastig om even bij iemand op kantoor binnen te lopen, er zijn genoeg alternatieven om ook nu dat contact te zoeken.

Bellen, videobellen, WhatsAppen en e-mail zijn prima opties. Echter wanneer je vaak contact moet hebben, zou je ook kunnen denken aan een chatprogramma. Door te chatten kun je vragen makkelijker tussen de werkzaamheden door stellen dn kan de collega op een moment reageren dat hem/haar goed uitkomt. Over de responstijd kun je uiteraard afspraken maken. Chatten is vaak net wat persoonlijker dan bijvoorbeeld de e-mail, kunt meestal ook groepen aanmaken en je scherm delen. Handig wanneer je bijvoorbeeld samen aan een project werkt. En vind je het vervelend (of onpersoonlijk) om te typen? Dan stuur je een spraakbericht!

2. Plan vaste communicatiemomenten in

Naast de contactmomenten tussendoor is het ook goed om vaste communicatiemomenten in te plannen. Vervang bijvoorbeeld de wekelijkse team meeting voor een virtuele meeting, zodat het team ook van elkaar weet waar iedereen mee bezig is. Zo bewaak je de structuur, creëer je nieuwe rituelen en verlies je niemand uit het oog. Ook kun je zo’n team videogesprek prima gebruiken om op vrijdagmiddag even een borrel te doen!

3. Wees beschikbaar en biedt ondersteuning

Plan niet alleen de groepsmeetings in maar ook een-op-een-gesprekken. Zo ben je op de hoogte waar iemand misschien tegen aan loopt en kun je meteen poolshoogte nemen hoe het persoonlijk met iemand gaat. Spelen er door de Corona andere zorgen en lukt het om de work-life balance te bewaken? Tijdig een luisterend oor en praktische adviezen kunnen grotere problemen op termijn voorkomen.

Naast alle geplande momenten is het überhaupt aan te raden om goed bereikbaar te zijn voor je werknemers. Contact op kantoor is laagdrempelig en voor sommige werknemers kan het een grotere stap zijn om nu contact op te nemen. Laat weten dat je er voor hen bent en nodig hen regelmatig uit om te bellen, chatten of een videogesprek te starten wanneer er vragen zijn.

4. Vergeet de persoonlijke ontwikkeling niet

Medewerkers vinden het belangrijk om persoonlijke uitdagingen te hebben binnen het bedrijf. Is er genoeg uitdaging? Dan zal er ook meer betrokkenheid zijn. Daarom is het heel belangrijk om ook in deze periode persoonlijke ontwikkeling te blijven stimuleren. Zorg bijvoorbeeld dat senior medewerkers kun kennis inzetten als buddy voor meer junior medewerkers. Extra focus door het thuiswerken kan nu heel goed gebruikt worden voor het uitwerken van nieuwe plannen of het volgen van een studie. Keuze genoeg, er worden momenteel enorm veel online trainingen aangeboden.

5. Toon waardering

Doordat we elkaar minder face-to-face zien, kan het erbij inschieten om je medewerkers een schouderklopje te geven. Maar niets is zo belangrijk als waardering om je medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden in deze onzekere en nieuwe periode voor iedereen. Een complimentje over de mail, een bedankkaartje of een bloemetje om je waardering te tonen, het is een kleine moeite die zeker voor een positieve vibe zorgt.

Bekijk ook eens

Candidate Journey Experience
Blog

Vacature? Kijk eerst naar hoe de doelgroep geïnspireer…

webinar NLP Joan Hoexum
Interview

Op 13 oktober 2022 verzorgt Exactpi het webinar: Grip…