5 Time Management tips voor Sales Professionals

Als Sales professional kom je altijd tijd tekort. Wij zochten voor jou uit wat de beste time management tips zijn.

Deel blog

Time management voor Sales

5 Time Management Tips
voor Sales Professionals

Of je nu in een florerende markt met volop klanten of een sterk concurrerende markt met weinig klanten opereert, als Sales professional kom je altijd tijd tekort. Wij zochten voor jou uit wat de beste time management tips zijn. Om de juiste keuzes te maken en om zo efficiënt en effectief mogelijk met je tijd om te gaan.

#1 Identificeer

Door je verkoopproces in kaart te brengen, onder andere door geslaagde en mislukte salesprocessen met elkaar te vergelijken en overeenkomsten te benoemen en benutten geef je jezelf veel inzicht. Je maakt als het ware een sjabloon naar succes. Als je vervolgens je tijd vooral besteedt aan de meest kansrijke prospects is dat natuurlijk de meest effectieve manier van werken. Maar hoe bepaal je die? Een veelgebruikte methode is de ABC-methode, waarmee je (potentiele) klanten classificeert.

A-categorie klanten
De belangrijkste groep klanten, weliswaar beperkt in omvang, maar met een groot omzetvolume per klant en met een hoge marge. Denk hierbij ook aan de 80/20 regel die stelt dat 80% van de verkoop komt van 20% van je klanten (Pareto-principe).

B-categorie klanten
De groep middelgrote klanten, waar een vrij groot deel van de totale omzet aan te danken is, met vaak ook belangrijke opdrachten.

C-categorie klanten
De dikwijls (zeer) grote groep kleine(re) klanten, met relatief gezien een beperkt omzetvolume per klant, die ook vrij kleine opdrachten verstrekken.

Waar het op neerkomt is dat je zorgvuldig bepaalt welke klanten jouw tijd en energie waard zijn. Hierbij weeg je ook de potentie op de korte termijn af tegen de potentie op de langere termijn.

#2 Prioriteer

In de waan van de dag met verzoeken die van alle kanten op je af komen is het vervolgens zinnig om te werken met een prioriteitenfilter. Hiermee bepaal je welke activiteiten daadwerkelijk bijdragen aan jouw doelen. Belangrijk is dus om eerst jouw 3 tot 6 hoofddoelen duidelijk te hebben. Die kun je bijvoorbeeld bepalen door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Voor welke concrete resultaten ben jij ingehuurd?
  • Wanneer doe jij je werk goed?
  • Welke resultaten heb je dan geboekt?

Zorg dat je zelf achter deze doelen staat en dat je manager er hetzelfde over denkt. Zo niet, dan moet je nog even verder met finetunen van je doelen. En zet je doelen op volgorde van belangrijkheid.

Als je je doelen helder hebt, kun je vervolgens de activiteiten die op je afkomen inschalen op de prioriteitenmatrix. Die bepaalt of het zinvol is om je tijd eraan te besteden (kwadrant 1 en 2) of niet (kwadrant 3 en 4). Dat doe je steeds 2 vragen te stellen:

  • Draagt deze activiteit wel/niet bij aan je doelen?
  • Vereist deze activiteit nu direct aandacht, ja/nee?
Prioriteitenmatrix van Het effectieve werken.nl

Bron: heteffectievewerken.nl

#3 Delegeer

Bekijk welke zaken door anderen kunnen worden opgepakt. De meeste sales professionals hebben bijvoorbeeld geen voorliefde voor administratief werk, dat bovendien ook prima door een administratief medewerker gedaan kan worden. Maak hier gebruik van. En voorkom dat je hierbij blijft hangen in je eigen perfectionisme (niemand kan dit zo goed als ik) want dat zorgt ervoor dat jij kostbare tijd verspilt die je beter aan daadwerkelijke sales kunt besteden. Dit geldt dan ook zeker voor de zaken in kwadrant 3 en 4.

#4 Automatiseer

Beter nog dan delegeren is automatiseren. Als je je salesprocessen in kaart brengt zul je zien dat er veel soortgelijke handelingen zijn. Denk alleen al aan soortgelijke emails om zaken te bevestigen of offreren. Met (marketing) automation of gewoon het slim inzetten van sjablonen en een overzichtelijk systeem om je bestanden op te slaan en een opgeruimde inbox, doe je jezelf al een groot plezier. Een paar minuten winst op meerdere activiteiten per dag is al snel een paar uur extra tijd per week. Tijd die je kunt besteden om daadwerkelijk je doelen te behalen.

#5 Concentreer

Multitasking blijkt slechts een kwaliteit van weinigen te zijn. Veel beter is het om je op één taak tegelijkertijd te richten. Het constant schakelen zorgt namelijk voor een gigantisch productiviteitsverlies. Dus laat vooral de grootse afleider en stoorzender – je inbox – zoveel mogelijk links liggen, zet pop-up-meldingen uit en check je e-mail op vaste momenten. Ook door soortgelijke taken te bundelen en in een keer af te handelen, maak je optimaal gebruik van je breinkracht. Dit voorkomt namelijk ook dat je brein steeds moet schakelen tussen activiteiten. Een makkelijke manier is om soortgelijke taken dezelfde kleur te geven op je takenlijst en in één tijdsblok af te handelen.

Bonustip

Tot zover onze tips om te komen tot een effectief tijdbeheer en vooral een succesvol, productief en minder gestrest verkoopproces. Nou vooruit dan, een laatste bonustip nog: Al heb je nog zo’n leuke baan, vervelende, lastige taken zullen er altijd blijven. Voorkom uitstelgedrag, plan deze activiteiten ook op vaste momenten in en pak ze gewoon op. Dat geeft niet alleen voldoening maar ook ruimte in je brein en agenda om bezig te zijn met zaken die wel leuk zijn om te doen.

Meer lezen over time management voor sales professionals

Bekijk ook eens

Intern netwerken: de sleutel tot groei binnen je organisatie
Blog

Je carrière binnen een organisatie wordt niet alleen b…

Top 10 sales- en marketingtrends voor 2025
Blog

Lees hier de 10 trends die Exactpi signaleert op het g…