Tips voor een sterk werkgeversmerk

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 13-01-19

Employer branding is dé manier om de grootste talenten binnen te halen. Door niet alleen een goede werkgever te zíjn, maar je ook als zodanig te presenteren, vergroot je de kans dat gewilde werknemers voor jou kiezen. Maar hoe doe je dat?

  • Keep it real
    Om aantrekkelijk te zijn voor (potentiële) medewerkers is het allereerst van belang dat je ook daadwerkelijk een aantrekkelijke werkgever bent. Pas dan kun je jezelf ook zo presenteren naar de buitenwereld. Jong talent is steeds meer op zoek naar het sociale doel binnen een bedrijf en sollicitanten vragen hier ook regelmatig naar in sollicitatiegesprekken. Daarnaast zijn vergelijkingswebsites, zoals Glassdoor, waarop werkgevers (anoniem) ratings ontvangen, in opkomst. Transparantie is leidend. Probeer je daarin als organisatie dus niet anders voor te doen dan je bent, dan val je al snel door de mand.
  • Zorg voor een inspirerende ‘werken bij’ site
    Creëer een aparte website of omgeving waar werkzoekenden kunnen vinden hoe het is om bij de organisatie te werken. Laat werknemers aan het woord, zorg voor inspirerende content over waar de organisatie aan werkt en naartoe gaat. Wat is de visie van de CEO? Waar ga je als werknemer onderdeel vanuit maken? Wat voor mensen werken er? Hoe is de sfeer? Dat is, naast alle praktische informatie, waarmee je toekomstige werknemers gaat overtuigen. Let daarbij wel goed op de verschillende doelgroepen. Het werknemersbestand bestaat tegenwoordig uit generatie Z, millennial’s, generatie X en babyboomers. Al deze generaties hebben andere vereisten en verwachtingen. Iets dat werkt voor de ene groep hoeft daarom niet per se te werken voor de andere groep.
  • Zorg voor een goede experience
    Hoe je als organisatie omgaat met sollicitanten zegt enorm veel over de organisatie. Standaard zakelijke reacties, antwoordformulieren, geen reacties; het komt helaas vaak voor en heeft invloed op de reputatie als goed werkgever. Denk en werk daarom vanuit de customer experience, waarbij de customer in dit geval de sollicitant is. Een goed voorbeeld is Hunkemöller. Zij behandelen sollicitanten als klanten en tonen waardering voor de moeite die zij hebben genomen door in het geval van een afwijzing een persoonlijke noot toe te voegen en een kortingsvoucher aan te bieden. Voor kersverse werknemers hebben zij een onboardingsprogramma ontwikkeld met een app waar je bijvoorbeeld trainingen kan volgen, planningen kan bekijken en op individueel niveau kan chatten met verschillende personen in de organisatie. Het gaat erom dat je sollicitanten en medewerkers behandelt als klant.
  • Maak slim gebruik van technologie
    Sollicitatieprocedures zijn tijdrovend voor zowel de organisatie als de kandidaat. Nieuwe technologieën, zoal virtual reality en videosolliciteren maken het mogelijk processen efficiënter te laten verlopen. Maak er daarom slim gebruik van, zeker als je een innovatieve organisatie bent. De toepassingsmogelijkheden zijn oneindig. Denk aan een virtuele kantoorrondleiding of een game om vaardigheden te testen.