Transparantie salaris vergroot aantal sollicitanten

Waarom je altijd een salaris moet noemen in je vacature, plus inzicht in onze Salarisbenchmark Commerciële Vacatures 2022.

Deel blog

salaris in vacature noemen

Transparantie vergroot aantal sollicitanten
Benut de benchmark Commerciële salarissen

Al jaren horen wij dat je meer sollicitanten binnenhaalt als je het salaris in de vacaturetekst benoemt. En dat is niet zo gek omdat salaris al jaren nummer 1 pull factor is wanneer mensen op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Daarbij komt, gemak dient de mensen en werkzoekenden lijken steeds minder bereid om veel moeite te doen in een sollicitatietraject. Denk aan solliciteren via whatsapp of de bel-mij-knop. Dus als je dan al besluit om te solliciteren, wil je wel op voorhand weten of je erop vooruit gaat. Uit onderzoek van Jobdigger over 2021 blijkt dat inmiddels in meer dan 33% van de vacatures het salaris wordt genoemd.

Krapte zorgt voor concurrentie op salarissen

Een reden voor deze stijging in het aantal vacatures dat een salaris vermeld? De wetenschap dat het meer kandidaten oplevert in combinatie met de grote krapte op de arbeidsmarkt. Deze transparantie zorgt ervoor dat salarissen stijgen, omdat werkgevers meegaan in de logische druk om gekozen te worden.

‘Ik zie dit als een duidelijk signaal dat organisaties steeds meer op prijs concurreren, omdat ze anders de mensen niet kunnen vinden’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. Daarbij komt dat kandidaten die nu solliciteren om hun marktpositie te bepalen en om hun huidige salaris op te krikken gaan bij hun huidige werkgever schermen met aanbiedingen van buitenaf. De werkgever gaat hierin mee omdat vervangen duur is, als dat überhaupt al haalbaar is. Ook de vraag naar tijdelijke/interimkrachten neemt toe. Dit drijft de salarissen verder op. Waardoor meer mensen gaan solliciteren om hun marktwaarde te bepalen…. En zo is dat cirkeltje weer rond.

Waarom zou je het salaris noemen

Goed om te weten: Zodra je salaris, pullfactoren en arbeidsvoorwaarden in de vacaturetekst benoemt, neemt de conversie tot 350% toe blijkt o.a. uit analyses door Intelligence group.

Dit alles betekent dat het salaris ook in tweederde van de vacatures NIET wordt genoemd. Twijfel jij ook nog: tekstbureau voor de arbeidsmarkt Voortekst zette de voordelen van het noemen van het salaris op een rij:

Salarisbenchmark Commerciële Functies 2022

Om meer inzicht en houvast te geven in de salarissen van commerciële vacatures hebben wij een benchmark gehouden waarbij wij de onderzoeksgegevens van externe partijen als het vacaturedashboard en indeed hebben gecombineerd met onze eigen ervaringen en verzorgingsgebied. Het resultaat is een salaris benchmark die je kunt raadplegen wanneer je een commerciële functie moet inschalen of waarderen.

Opvallend is dat de waardering van call center medewerkers en klantenservice medewerkers gelijk opgaat en dat de salarissen over de hele linie de afgelopen 2 jaar behoorlijk zijn gestegen.

Wil je hier uitgebreider over sparren met onze experts? Dan kan natuurlijk. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Bekijk ook eens

vertrouwenspersoon 7 meest gestelde vragen
Blog

Wellicht overweegt jouw organisatie ook om een vertrou…

Commercieel Leiderschap
Blog

Commercieel Leiderschap: wat is het en hoe kun je het…