Hoe werf je Generatie Z?

Generatie Z: geboren tussen 1995 en 2012 en nu klaar voor de arbeidsmarkt. Ontdek hun unieke eigenschappen en drijfveren. Plus concrete tips hoe je deze golf nieuw talent aan je organisatie kunt binden.

Deel blog

Tips voor het werven van Generatie Z

Hoe werf je Generatie Z?

Generatie Z: geboren tussen 1995 en 2012 en klaar om de arbeidsmarkt te veroveren of al aan het werk. Wat als jij als HR professional in deze krappe arbeidsmarkt weet en begrijpt wat hen drijft? Ontdek hun unieke kenmerken, drijfveren en hoe ze verschillen van eerdere generaties. Plus concrete tips hoe je deze golf nieuw talent enthousiasmeert voor werken bij jouw organisatie.

Wat zijn de kenmerken van generatie Z?

Geboren in een wereld vol veranderingen – van de coronacrisis tot klimaatverandering – is Generatie Z een unieke generatie. Ze verlangen naar stabiliteit en zekerheid in een tijdperk waarin alles snel verandert en hebben geleerd realistisch, pragmatisch en ondernemend te zijn. Ze weten dat succes niet zomaar komt; het vereist hard werk, flexibiliteit en veerkracht.

Maar wat hen echt onderscheidt, is hun digitale DNA. Ze zijn opgegroeid in een wereld geregeerd door internet, smartphones en sociale media. Dit zijn de echte ‘digital natives’: vaardig in het snel vinden, filteren en delen van informatie en kritisch over hun bronnen.

Generatie Z waardeert diversiteit en inclusiviteit en voor hen zijn gelijkheid en respect geen luxe, maar basisverwachtingen. Ze hebben het verlangen om de wereld positief te beïnvloeden, met een bijzondere interesse in maatschappelijke thema’s en duurzaamheid. Generatie Z wil een stempel op de wereld drukken

Tips voor succesvolle werving van Generatie Z

Als je als werkgever de dynamische en gedreven Generatie Z aan boord wilt halen en houden, zul je echt in hun schoenen moeten stappen. Deze generatie verwacht net iets anders dan voorgaande generaties. Hoe kun je deze generatie binden en boeien? Wij geven een overzicht van de belangrijkste elementen.

Openheid is de sleutel

Generatie Z verlangt transparantie. Laat het achterste van je tong zien wat betreft je bedrijfscultuur, ambities en wat je van hen verwacht. En wees ook meteen open over salaris en arbeidsvoorwaarden. Ze willen geen mysteries, maar helderheid.

Meer dan winst

Toon je hart voor maatschappelijke thema’s en duurzaamheid. Deze generatie wil niet zomaar werken; ze willen een positieve impact maken. Maar kijk uit voor een te rooskleurig beeld, green washing wordt al snel doorzien. Leer hier meer over in ons artikel over groene arbeidsvoorwaarden.

Digitaal en authentiek

Versterk je merk met authentieke verhalen via sociale media, video’s en podcasts. Generatie Z neemt gemakkelijk veel digitale informatie op en prikt dan ook eerder door commerciële verkooppraatjes heen. Deze generatie trigger je door het delen van echte ervaringen en verhalen van collega’s. Sterker nog het merendeel komt graag meer te weten over nieuwe werkgevers via referrals van huidige (of voormalige) medewerkers.

Aan het stuur

Bied ze de vrijheid om hun werk op hun eigen manier te doen. Ze willen geen volgers zijn, maar leiders in hun eigen domein, meebeslissen en vernieuwen. Autonomie is belangrijk voor hen. Eigen werktijden bepalen, een vierdaagse werkweek, onbeperkte vakantiedagen of remote kunnen weken als digital nomad zijn arbeidsvoorwaarden die zeker in de smaak zullen vallen.

Dialoog boven monoloog

In het sollicitatieproces verlangen ze naar een tweegesprek. Feedback is hun kompas. Ze willen niet alleen gehoord worden, maar ook groeien. Regelmatige feedback is essentieel. Een coach vanaf de eerste werkdag staat op het verlanglijstje van 79% van Gen Z.

Verdiensten en groei

Deze generatie weet dat ze gewild zijn, al is het maar omdat de arbeidsmarkt nog altijd megakrap is. Een competitief salaris is een start, maar voeg er zeker boeiende voordelen en groeikansen aan toe. Ze zoeken niet alleen stabiliteit (huisgarantie), maar ook avontuur en persoonlijke groei.

Generatie Z barst van het potentieel en de passie. Door echt te luisteren naar hun behoeften en verlangens, kun je niet alleen hun talent binnenhalen, maar ook een toekomstbestendige relatie opbouwen. Is jouw organisatie klaar voor Generatie Z? Wij komen graag in contact om de mogelijkheden en onze beschikbare professionals met je te bespreken!

Lees meer:

Bekijk ook eens

toegevoegde waarde van Talent Motivatie Analyses
Download

Steeds meer organisaties in ons netwerk ontdekken de t…

Interview met HR Expert: Jan Appel van BMW Nederland
Blog

Exclusief interview: Exactpi’s Yasmin Asrafali sprak m…