Groene arbeidsvoorwaarden
Groene arbeidsvoorwaarden als onderscheidende factor in de employer branding van organisaties. Wat betekent dat precies? Hoe pak je dat aan? En hoe belangrijk vinden sollicitanten het eigenlijk?
Deel blog
Groene arbeidsvoorwaarden:
de beslissende factor in de strijd om talent?
Op het journaal zie je elke dag wel een nieuwsitem dat direct gekoppeld kan worden aan het klimaat en de verandering daarvan. Het milieu en duurzaamheid zijn logischerwijs hot topics. Consumenten kijken niet alleen naar de overheid, maar ook naar het bedrijfsleven voor verantwoordelijkheid en oplossingen.
En organisaties spelen daarop in. Steeds vaker lezen wij dan ook over duurzaamheid en groene arbeidsvoorwaarden als onderscheidende factor in de employer branding van organisaties. Wat betekent dat precies? Hoe pak je dat aan? En hoe belangrijk vinden sollicitanten het eigenlijk?
Hoe belangrijk vinden sollicitanten duurzaamheid
Om met het laatste te beginnen. Ja, kandidaten werken graag voor een duurzame werkgever die het milieu hoog in het vaandel heeft staan (88 procent). En 73 procent vindt duurzaamheid belangrijker dan winst. Vooral jongeren werken graag voor een bedrijf waar ze zich qua waarden en normen thuisvoelen. Maar tegelijkertijd willen ze daarvoor geen financiële concessies doen. Wat betekent dat 61 procent eerder kiest voor een baan met een hoger salaris dan voor een baan bij een duurzame organisatie. (bron: Intermediair imago onderzoek onder hoger opgeleiden uit 2021). Dit staat ook wel bekend als de intention-action-gap.
Daaruit kun je concluderen dat als je echt in een concurrerende kandidatenmarkt werft, het voor de instroom alleen effect heeft als alle andere arbeidsvoorwaarden minstens zo goed zijn als bij die concurrerende wervende partijen.
Maar er zijn naast employer branding natuurlijk ook ideologische redenen om in steken op meer duurzaamheid. Steeds meer bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en/of compenseren en dat is natuurlijk alleen maar toe te juichen. Wees hierbij wel alert op (onbedoelde) green washing als je hierover communiceert. Met alleen elektrische lease-auto’s ben je er niet als je tegelijkertijd zorgt voor luchtvervuiling.
Definitie greenwashing:
Je duurzamer voordoen dan je bent heet greenwashing. Het lijkt onschuldig: je groene acties wat overdrijven om je klanten te laten zien dat je duurzaam onderneemt. Maar greenwashing kan ervoor zorgen dat je op een negatieve manier bekend komt te staan en je kunt er zelfs een boete voor krijgen. Je groener voordoen dan je bent kan een marketingtruc zijn. Maar greenwashing gebeurt lang niet altijd expres. De enige manier om green washing door desinformatie te voorkomen, is met gedetailleerde feiten over op welke onderdelen de organisatie duurzaam is (bron: kvk.nl).
Welke groene arbeidsvoorwaarden kun je inzetten
De “groene arbeidsovereenkomst” is een inspirerend en ambitieus initiatief dat organisaties stimuleert en faciliteert bij het invoeren van milieuvriendelijke arbeidsvoorwaarden. Voor inspiratie en zelfs een complete groene arbeidsovereenkomst kijk je hier. Veel groene arbeidsvoorwaarden hebben trouwens te maken met CO2-uitstoot, vervoer en mobiliteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Het stimuleren van milieuvriendelijker woon-werk-verkeer door de reiskostenvergoeding voor fiets of OV hoger te maken dan die voor auto. Of het ter beschikking stellen van een fiets van de zaak.
- Een hogere lease budget als de medewerker kiest voor een elektrische auto. Het voorstel ligt er trouwens al dat alle nieuwe lease-auto’s vanaf 2025 elektrisch moeten zijn.
- Woon-werk-verkeer beperken door thuiswerken te stimuleren.
- Stimuleren van carpooling.
- Stimuleren van gebruik van deel-auto’s in plaats van autobezit.
- Het uitkeren van een beloning wanneer een medewerker kiest voor een duurzame vakantie. Denk aan een trein- of wandelvakantie. De beloning bestaat bijvoorbeeld uit extra vakantie-uren of meer vakantiegeld.
Voorbeelden van andere groene arbeidsvoorwaarden
- Het (financieel) stimuleren van langer gebruik van devices als laptops en mobiele telefoons.
- Pensioenen onderbrengen bij een zgn. groen pensioenfonds.
- Het (financieel) belonen als een medewerker zijn salaris laat storten op een bankrekening van een duurzame bank-instelling.
- Gebruik maken van circulair kantoormeubilair voor de thuiswerkplek.
- Financieel ondersteunen van medewerkers die ervoor kiezen om hun huis te verduurzamen, bijvoorbeeld met een eenmalige bijdrage of renteloze lening.
- Het betalen van een energiesbesparingsscan voor thuis.
- Standaard een vegetarisch aanbod in de bedrijfskantine.
- Duurzame bedrijfsuitjes, dus niet met het vliegtuig naar de workation maar met de trein.
Conclusie
Een bedrijf dat zich met zijn arbeidsvoorwaarden profileert als milieuvriendelijk kan aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers die zich bewust zijn van milieuvraagstukken. Op de lange termijn is het goed denkbaar dat steeds meer bedrijven zich zullen onderscheiden door milieuvriendelijke arbeidsvoorwaarden aan te bieden, omdat zij zich aan de veranderende verwachtingen van de maatschappij en de arbeidsmarkt willen aanpassen.
Dat zal sowieso bijdragen aan meer bedrijfstrots. Je kunt je voorstellen dat het goed voelt om op een verjaardag te kunnen vertellen wat jouw werkgever allemaal doet voor het milieu en hoe jij daar als medewerker aan bijdraagt.
Vooralsnog lijkt het in de werving voor de meerderheid vooral te werken als het gaat om een extraatje waarbij de bestaande, vertrouwde arbeidsvoorwaarden niet worden aangetast of versoberd. Dat Shell nog altijd op plaats 3 van meest populaire werkgevers van 2021 staat, zegt in dat opzicht genoeg.
Meer inspiratie en informatie over duurzaam ondernemen en groene arbeidsvoorwaarden in combinatie met recruitment vind je op:
Bekijk ook eens
Je voelt nu echt bij alle partijen de spanning toeneme…