6 tips voor een succesvolle Recruitment Referral Strategie

Bij Referral recruitment zet je je eigen medewerkers in voor de werving en voor het uitbouwen van je employer brand. Een krachtige tool, dus wij geven je 6 tips voor een succesvolle Referral strategie.

Deel blog

Referral Recruitment Strategie

Een succesvolle Referral Strategie:
6 tips

In de huidige krappe arbeidsmarkt is traditioneel recruitment niet voldoende. Gelukkig zijn er heel veel partijen en technieken die je kunnen ondersteunen. Maar wat als er een oplossing binnen handbereik ligt? Bij Exactpi zijn we overtuigd van de kracht van referral recruitment. Je zet hierbij  de eigen medewerkers in voor de werving en voor het uitbouwen van je employer brand. Een krachtige tool want uiteindelijk kent niemand jouw organisatie beter dan zij.

Een referral programma is een wervingsmiddel waarbij huidige medewerkers de kans krijgen om potentiële kandidaten aan te leveren voor een interne vacature. Zij gaan dus actief op zoek naar hun eigen nieuwe collega’s. Een win-win situatie. Het bespaart wervingskosten en je werkt efficiënt aan je employer brand.

Perfect fit
Een goed referral programma is goedkoper dan traditioneel recruitment. Daarnaast is de kwaliteit vaak hoger dan de bij de inzet van vacaturebanken. Je cost-per-hire is lager en de kwaliteit van de kandidaat over het algemeen zelfs hoger. De juiste werknemers werven vaak ook de juiste kandidaten. Daarnaast zie je door de succesvolle match ook een verrassend hogere retentie. Maar liefst 45% van de via referral aangedragen kandidaten blijven langer dan vier jaar werkzaam. Niet gek, aangezien de kandidaten zijn aangedragen door werknemers die zich al verbonden voelen met de kernwaarden van jouw bedrijf.

Ambassadeurs van de organisatie
Een lage doorloop van medewerkers draagt indirect bij aan een positieve employer brand. Dit is cruciaal in tijden van een krappe arbeidsmarkt. Medewerkers zijn het visitekaartje en dus de ambassadeurs van jouw organisatie. Via een referral programma maak je medewerkers vanuit de gehele organisatie meer betrokken en krijgen jouw wervingsuitingen en vacatures meer bereik.

Reden genoeg om jouw medewerkers te betrekken bij het recruitmentproces, maar hoe ga je van start? Waar moet je aan denken bij het opzetten van een referral programma? Doe je voordeel met deze 6 tips:

#1 Duidelijke opzet en communicatie

Wanneer je start met een referral programma is een duidelijke werkwijze essentieel. Communiceer die ook helder naar je medewerkers. Via welk kanaal lever je kandidaten aan? Wanneer krijg je een reactie? Wat zijn de stappen binnen het proces en met wie zijn de gesprekken? Voor medewerkers is het fijn als ze deze vragen meteen kunnen beantwoorden. En onvolledige info maakt de drempel om nog een keer aan te leveren alleen maar hoger.

#2 Heldere functieprofielen en doelgroepen

Jouw medewerkers duiken in hun netwerk als ‘recruiters’, maar hebben natuurlijk geen specifieke ervaring met het maken van de juiste match. Zorg dus voor heldere functieprofielen en duidelijk geschetste doelgroepen. Dit voorkomt verwarring en mismatches en maakt de zoektocht gemakkelijker.

#3 Behouden van draagvlak

Continuïteit is key! Een goed plan is niet genoeg, een referral programma moet worden gedragen door de medewerkers en is een constant proces. Bij de opzet zie je veel enthousiasme en inzet, echter volgt daarna vaak een dip. Wees hier op bedacht. Het is voor het succes op de langere termijn juist essentieel om informatie te blijven delen en communiceren. Wat zijn de succesverhalen? Logische stap om hierin de samenwerking met marketing te zoeken.

#4 Investeer in Employee Advocacy

Met Employee Advocacy motiveer en activeer je jouw medewerkers om zich te gedragen als ambassadeurs en bedrijfscontent te delen binnen hun eigen netwerk. Dit draagt bij aan employer branding en voor medewerkers is wervende content een goede tool binnen hun eigen referral recruitment. Benieuwd hoe je hier mee kunt starten? Eerder schreven we hier een artikel over.

#5 Denk aan een goede opvolging

Door medewerkers aangedragen kandidaten zijn met zorg en aandacht uitgezocht. Geef deze kandidaten en jouw medewerkers dus de waardering die ze verdienen. Maak je fouten in de opvolging? Dan is de kans groot dat medewerkers geen kandidaten meer (durven) aanleveren. Geef ze dus waar mogelijk voorrang in het recruitment proces. En maak het – ongeacht de uitkomst – een positieve ervaring voor alle partijen.

#6 Kies een passende beloning

Dat referral voor de werkgever loont is duidelijk. Maar over een passende beloning zijn de meningen verdeeld. Van hoge bonussen, een reis naar de zon, sportschool abonnement tot VR bril. Organisaties bedenken de gekste dingen om hun personeel te motiveren. Wat blijkt? Het succes zit hem lang niet in de hoogte van de bonus, maar in de aandacht voor de medewerker. Hoe hoger de bonus, hoe minder mensen in beweging komen. Onze tip is dan ook, ga vooral in gesprek met (een groepje van) je medewerkers om te achterhalen waar zij warm voor lopen.

Het ritme in gang houden

Een referral strategie gaat niet over één nacht ijs. Het is een continu proces en moet stevig staan vanaf de start. Blijf actief communiceren om het ritme in gang te houden en jouw medewerkers te motiveren. Niet alleen vergroot je de kans op goede kandidaten, maar zet je jouw organisatie op de kaart. Een kans die je niet kunt laten lopen in deze concurrerende arbeidsmarkt!

Benieuwd hoe wij onze referral strategie hebben ingericht of hoe wij dit in jouw organisatie in kunnen zetten? We komen graag in contact!

Meer weten over Referral Recruitment

Bekijk ook eens

tips voor een goed eindejaarsgesprek
Blog

Binnenkort een functioneringsgesprek, beoordelingsgesp…

Blog

Wat zeggen de arbeidsmarktcijfers van Q3 ons en welke…