Reiskostenvergoeding & Mobiliteit in 2023
Reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Lees hier wat de mogelijkheden en ontwikkelingen zijn omtrent de reiskostenvergoeding en de moderne variant daarvan: het mobiliteitsbudget.
Deel blog
Reiskosten & Mobiliteit in 2023:
alles wat je moet weten
Reiskostenvergoeding is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor veel werknemers. De kosten die jij maakt om naar je werk te gaan kunnen immers flink oplopen als je niet lopend of met de fiets naar je werk kan. In dit artikel zetten wij uiteen wat de mogelijkheden en ontwikkelingen zijn omtrent de reiskostenvergoeding en de moderne variant daarvan: het mobiliteitsbudget.
Wanneer heb je recht op reiskostenvergoeding?
Werkgevers zijn niet verplicht om een reiskostenvergoeding te betalen. Of jij hiervoor in aanmerking komt hangt af van:
- Je cao. In veel cao’s zijn afspraken gemaakt over reiskostenvergoeding. Als je onder een cao valt, dan moet je werkgever zich in ieder geval hieraan houden.
- De bedrijfsregelingen. Vaak is een dergelijke regeling ook vastgelegd in het bedrijfsreglement of personeelshandboek.
- Jouw eigen onderhandelingsvaardigheden. Val je niet onder een cao en heeft je werkgever geen vaste regelingen, dan kun je er wel zelf over onderhandelen tijdens je sollicitatie of er tussentijds om vragen in plaats van een loonsverhoging.
Ben je uitzendkracht? Dan heb je recht op dezelfde reiskostenvergoeding als de vaste medewerkers van het bedrijf waar je werkzaam bent. Ontvangen zij geen reiskostenvergoeding, dan jij helaas ook niet.
Is de uitkomst dat je geen reiskostenvergoeding krijgt, dan kun je misschien wel gebruik maken van de reisaftrek openbaar vervoer van de Belastingdienst. Lees op Belastingdienst.nl wat de voorwaarden zijn.
Hoe hoog is de maximale netto reiskostenvergoeding per kilometer?
Het bedrag dat werkgevers belastingvrij mogen vergoeden loopt langzaam iets op:
- Tot 2023: € 0,19 per kilometer
- Vanaf 2023: € 0,21 per kilometer
- Vanaf 2024: € 0,22 per kilometer
Er is geen regel over de maximale reisafstand die je vergoed kunt krijgen. De werkgever bepaalt zelf wat het maximale aantal kilometers is dat wordt vergoed. Zo zijn de eerste tien kilometers vaak voor eigen rekening.
Wat is een mobiliteitsbudget?
Een mobiliteitsbudget is een budget dat je ontvangt van je werkgever om zelf je werkverkeer te financieren. Vanuit dit flexibele budget kun je zelf kiezen welk deel je waarvoor inzet en als er geld overblijft wordt als bruto uitkering aan je overgemaakt. Het mobiliteitsbudget kan zo ingezet worden voor ov, private lease, auto, fiets, e-bike, uber, taxi of een combinatie daarvan.
Voor daadwerkelijk gereisde kolometers geldt ook bij het mobiliteitsbudget doorgaans de maximale onbelaste vergoeding van op dit moment € 0,21 per kilometer of de daadwerkelijke ov-kosten. Gebruik je hierbij niet het gehele budget dan wordt de rest bruto uitgekeerd en betaal je over dit stuk dus wel belasting.
Wat zijn de trends op het gebied van reiskosten en mobiliteit?
- Meer keuzevrijheid: steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de reiskosten niet op basis van een vaste route en vervoermiddel te vergoeden, maar om een (maand)budget beschikbaar. Met dit budget kan de medewerker zelf bepalen welk vervoermiddel hij gebruikt. Denk aan fiets, ov, auto, maar ook taxi of deelauto.
- De vaste reiskostenvergoeding verdwijnt: voorheen konden bedrijven een vast maandbedrag als belastingvrije reiskostenvergoeding afspreken met hun medewerkers. Door het vele thuiswerken zijn de regels in 2022 aangepast en zijn er steeds meer werkgevers die alleen de daadwerkelijk gemaakte reizen vergoeden. Voor de thuiswerkdagen kan dan een thusiwerkvergoeding uitgekeerd worden.
- Groeiende aandacht voor CO2 reductie: een groeiend aantal bedrijven besluit om een duurzamer beleid te voeren met name op het gebied van CO2 uitstoot. En dan is mobiliteit vaak een quickwin. Om medewerkers te stimuleren om te kiezen voor duurzame zijn er ook organisaties die een hogere vergoeding vertrekken voor kilometers gemaakt met een milieuvriendelijk vervoersmiddel dan met de auto.
- Lease auto minder vanzelfsprekend: nu we met z’n allen hebben ervaren dat heel veel face to face afspraken ook online en vanuit huis kunnen plaatsvinden, is het ook niet meer vanzelfsprekend dat bij elke commerciële functie een auto komt. Er wordt nu gewerkt aan wetgeving die ervoor moet zorgen dat vanaf 2025 alle zakelijk lease auto’s elektrisch zijn dus daar wordt bij het afsluiten van nieuwe contracten ook al op ingezet.
- Elektrische fiets populairder: met een gewone fiets fietsen de meeste mensen liever niet meer dan 6 kilometer naar hun werk. de komst van de elektrische fiets heeft die afstand vergroot naar wel 15 kilometer. Vandaar ook dat de fiets stijgt in populariteit en ook steeds meer werkgevers hebben regelingen voor een zakelijke fiets.
- Reiskostenregeling als onderscheidende arbeidsvoorwaarde: in een krappe arbeidsmarkt zoeken werkgevers steeds naar manieren om zichzelf aantrekkelijk te maken voor nieuwe medewerkers. Vandaar dat er steeds meer originele en riante reiskostenregelingen en mobiliteitsbudgetten worden ingezet. Verstandig dus om je goed voor te bereiden op wat voor jou belangrijk is en wat jouw reiskosten zijn als je nu salarisonderhandelingen in gaat.
Geraadpleegde bronnen:
Bekijk ook eens
De combinatie van de Wet DBA, Vbar en WTTA zorgt ervoo…
Wat is de invloed van nieuwe technologieën op het recr…