Waarom ècht luisteren zo belangrijk is

Categorie: HR-Tips
Gepubliceerd: 05-11-19

Je kunt tegenwoordig geen artikel meer lezen over goed leidinggeven zonder dat erin staat dat een goede manager luistert naar zijn medewerkers. Klinkt logisch en als je het goed doet, levert het ook nog eens heel veel op en wordt jouw werk nog leuker (en gemakkelijker).

Waardering

Er is een groot verschil tussen doen alsof je luistert, horen wat iemand tegen je zegt en daadwerkelijk luisteren. Daar waar je bij doen alsof, niet in staat bent inhoudelijk te reageren, ben je dat bij horen wel. Toch is bij alleen maar ‘horen’ ook heel snel duidelijk dat je daar niets mee gaat doen.

Als je écht naar iemand luistert, dan ben je in de tussentijd niet met iets anders bezig, vraag je door als je het niet helemaal begrijpt én kom je niet direct met tegenargumenten. En geloof ons, je medewerkers merken het verschil en zullen het waarderen dat je de tijd neemt om naar ze te luisteren. Dat is fijn, want waardering van je medewerkers zorgt voor een fijne werksfeer. En dat is voor iedereen een goed startpunt.

De mogelijkheid om problemen te voorkomen

Waardering is niet het enige pluspunt. Als een medewerker merkt dat je luistert naar wat hij of zij te zeggen heeft, dan weet en voelt hij of zij dat je daadwerkelijk geïnteresseerd bent. Behalve dat medewerkers je dan een prettige manager vinden, wekt het ook vertrouwen. En dát leidt er dan weer toe dat medewerkers sneller op je afstappen als ze iets dwarszit. Dit kan iets in de werksfeer zijn, maar net zo goed privé. Met deze informatie kun jij voorkomen dat er een groter probleem of zelfs arbeidsongeschiktheid ontstaat.

Draagvlak

Natuurlijk ben jij als manager degene die de knopen doorhakt en de verantwoordelijkheid van je keuzes draagt, maar wil dat dan zeggen dat het niet uitmaakt wat je medewerkers ervan vinden? Nee, zeker niet. In sommige gevallen kun je niet anders dan impopulaire keuzes maken, dat hoort bij je werk. Maar op de andere momenten kan het heel handig zijn om te weten waar je medewerkers tegenaan lopen en welke richting zij graag op willen.

Als je, voor zover haalbaar natuurlijk, je keuzes daarop baseert, zal er onder je medewerkers een groter draagvlak zijn om je (nieuwe) beleid uit te voeren. Dat maakt je leven toch weer een stukje gemakkelijker. Realiseer je wel dat medewerkers je deze informatie alleen geven als ze je vertrouwen en het gevoel hebben dat het echt zin heeft om het je te vertellen.

Motivatie

Als jij van je medewerkers verwacht dat ze gemotiveerd voor je werken en uit vrije wil dingen voor jou doen, dan zul je moeten beginnen met iets voor hen te doen. Als jij als manager tijd neemt voor je medewerkers, naar ze luistert en een stapje extra voor ze zet, doen ze dat ook voor jou. Oftewel, als jij oprecht luistert naar wat zij willen en wat hen bezighoudt, dan zijn zij ook niet te beroerd om een keertje langer te blijven of harder te werken als dat nodig is voor het bedrijf. Win-win noemen we dat.