Vitaliteit: 6 tips voor op het werk

Wat kan je doen om stress te verminderen, een burn-out voor te zijn en zo energiek mogelijk in het leven te staan? Wij delen onze 6 vitaliteitstips voor jou als professional om een goede balans te behouden in je werk- en privéleven.

Deel blog

Vitaliteit en Work life balance

Goede werk-privé balans door vitaliteit:
6 tips

De basis voor geluk in jezelf én in je werk is vitaliteit. Want daarmee kun je op alle vlakken optimaal presteren. In de drukte van het bestaan, is het voor velen wel een uitdaging om voldoende aandacht te hebben voor die vitaliteit. Terwijl het zoveel oplevert, want door vitaler te zijn, ben je gemotiveerder, energieker, meer gefocust en productiever!

Wat kan je doen om stress te verminderen, een burn-out voor te zijn en zo energiek mogelijk in het leven te staan? Wij delen onze 6 vitaliteitstips voor jou als professional om een goede balans te behouden in je werk- en privéleven.

Wat betekent vitaliteit

Wanneer ben je eigenlijk vitaal? Vitaliteit draait om de energie en kracht waarmee mensen emotioneel, fysiek en mentaal in het leven staan. Daarbij spelen deze leefstijlfactoren een grote rol: voeding, roken, alcohol- en drugsgebruik, lichaamsbeweging, ontspanning en slaap. Deze factoren bepalen voor een groot deel hoe vitaal iemand is.

Maar ook sociaal-demografische kenmerken hebben invloed op je vitaliteit, zoals je geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Tot slot zijn factoren als je inkomen, woonomgeving, sociale klasse, werkomgeving en -belasting én de verbondenheid met de natuur van invloed op hoe vitaal jij je voelt. Optimale vitaliteit betekent simpel gezegd regelmaat en balans in alle factoren.

De kernelementen en uitingsvormen van vitaliteit zijn energie, motivatie en veerkracht. Energie wordt logischerwijs gekenmerkt door hoe energiek je je voelt. Motivatie gaat om het stellen van doelen in het leven en het moeite doen om deze te behalen. En met veerkracht wordt gekeken naar het vermogen om met de dagelijkse problemen en uitdagingen van het leven om te gaan.

6 tips voor het verhogen van vitaliteit

Er zijn enorm veel elementen waarmee je aan de slag kunt gaan als je je vitaliteit wilt verhogen. Omdat je nu eenmaal veel tijd met werk bezig bent, richten onze tips zich met name op die situatie. Om zo het maximale uit jezelf en je werk(geluk) te halen!

#1 Ga aan de wandel en beweeg

Iedereen weet dat voldoende bewegen en sporten goed voor je is. Maar tijdens een fulltime kantoorbaan kan dit nog wel eens worden vergeten. Zorg dat je tijdens je werk ieder uur even je benen strekt en gaat wandelen. Dat hoeft niet heel lang te zijn en is al te realiseren als je naar de wc wandelt of even wat te drinken haalt. Heb je een langer telefoongesprek? Loop weg van je bureau en blijf in beweging gedurende het gesprek.

Wil je helemaal een win-win situatie creëren, wandel dan even naar buiten toe voor een frisse neus. Zo heb je je beweging gehad, maar ook geven de wind en de zon je positieve energie!

#2 Leef gezond

Wellicht een op en deur, maar gezond leven is een onmisbaar aspect in het verhogen van je vitaliteit. Wanneer jouw werkgever geen gezond eten en drinken aanbiedt, maak dan zelf een verantwoorde lunch. Nuttig ongezonde dingen met mate.

Zorg er ook voor dat je voldoende rustmomenten pakt, iets wat op je werk goed te combineren is met tip 1. Een goede nachtrust van gemiddeld 7 à 8 uur slaap doet ook wonderen.

Daarnaast is het belangrijk om de sociale contacten op je werk te onderhouden, want ook een fijne omgang met je collega’s en leidinggevenden bevordert jouw vitaliteit.

#3 Drink voldoende water

Wist je dat water na zuurstof het belangrijkst is voor de menselijke gezondheid? Zo houdt het drinken van water je vochtbalans op peil, worden je afvalstoffen afgevoerd via je bloed darmen en nieren, het helpt je spijsvertering en zo zijn er nog meer veel voordelen. Probeer ook op drukke kantoordagen dusdanig vaak je glas te vullen dat je 1,5 liter water binnenkrijgt. Een fles op je bureau is top, maar vergeet dan niet om wel te bewegen.

#4 Focus je op jouw groei en geluk

Persoonlijke groei en ontwikkeling zijn heel belangrijk voor je mentale vitaliteit. Prikkel jezelf, ga op zoek naar uitdagingen en leer nieuwe dingen. Op die manier blijf je gemotiveerd en wordt je werk leuker. Focus daarbij wel op waar jij gelukkig van wordt.

En let op, wat zijn voor jou energiegevers en -vreters? Dat gaat van activiteiten met bepaalde mensen tot het plezier in je werk. Schrap wat energie vreet en verleg de focus naar de zaken die jou het meest blij maken. Oftewel, neem persoonlijk leiderschap over je leven. Hierdoor krijg je automatisch een positievere mindset en voel je je vitaler.

#5 Plan je tijd slim in

Als je balans wilt ervaren, is het goed om je tijd slim in te plannen. Plannen hoeft zeker niet op de minuut, allesbehalve zelfs, want dat kan juist zorgen voor stress. Een globale weekplanning volstaat. Dus wanneer werk je? En hoeveel ruimte heb je tijdens werkuren voor administratieve zaken en voor overleggen? Wanneer maak je tijd voor vrienden en familie? En vergeet je je me-time niet? Zo creëer je op voorhand overzicht en weet je zeker dat je voor alles voldoende ruimte hebt. Dat zorgt weer voor mentale rust, heldere grenzen en een goede balans in werk en privé.

#6 Deel jouw wensen met je werkgever

Het is fijn als je werkgever meebeweegt in jouw wensen omtrent vitaliteit, dus deel deze ook! Eerder hebben we een artikel geschreven over welke tools werkgevers in kunnen zetten om de vitaliteit van medewerkers te ondersteunen. Daarbij is het aan jou om te bepalen welke jij graag terugziet in jouw werkomgeving. Je werkgever ervaart hier natuurlijk ook de voordelen van, aangezien vitale medewerkers gelukkiger zijn én langer inzetbaar. Dus geef jouw wensen aan en onderzoek wat de mogelijkheden zijn, passend bij de organisatie.

Alle kleine beetjes helpen. Je hoeft dus niet meteen met alle tips aan de slag, iedere stap is er één. Bij Exactpi hechten we zoveel waarde aan de vitaliteit van onze medewerkers dat we we het hebben verwerkt in een vitaliteitsbeleid. Daarbij hoort bijvoorbeeld yoga en een stoelmassage on the job, coaching, een workation en volop mogelijkheden om hybride te werken. Wat voor jou ook het meest belangrijk is op het gebied van vitaliteit, we wensen je veel succes!

Meer weten over werken & vitaliteit?

Bekijk ook eens

5 stappen naar een persoonlijk jaarplan
Blog

Met een persoonlijk ontwikkelingsplan voor het komende…

tips voor een goed eindejaarsgesprek
Blog

Binnenkort een functioneringsgesprek, beoordelingsgesp…