Werkgeversmerk en Beleving

Goed recruitment begint met een goede basis: een sterk werkgeversmerk. Wij nemen je mee in hoe je je Employer Value Proposition vast kan stellen én hoe beleving er dan in de praktijk uitziet.

Deel blog

Werkgeversmerk & Beleving

Werkgeversmerk in kaart =
De basis van beleving bij je recruitment

De arbeidsmarkt blijft krap. Daarom is het van belang om als bedrijf en met je vacature op te vallen, zodat deze niet in de massa verdwijnen! Wij geloven dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor de beleving van jouw organisatie bij het werven van de geschikte kandidaat. Hoe inspireer en verleid je jouw doelgroep? In ons vorige artikel deelde we het belang van beleving in recruitment en hoe de candidate journey experience hier een onderdeel van is. Maar het begint bij de basis: een sterk werkgeversmerk (ofwel employer brand). Wij nemen je mee in hoe je je Employer Value Proposition vast kan stellen én hoe beleving er dan in de praktijk uitziet.

Intern onderzoek

Jouw organisatie zelf kan je zien als een merk, ook wel een werkgeversmerk genoemd. Je employer brand is het gezicht van je bedrijf aan de buitenwereld als potentiële werkgever. Om echt beleving te creëren, moet je je Employer Value Proposition vormgeven. Deze propositie komt tot stand door intern grondig onderzoek te doen. Waarom werken je huidige medewerkers bij je? Wat vinden ze leuk en wat minder? Hoe zijn ze in aanraking gekomen met jouw organisatie en wat vonden ze van het sollicitatieproces? Ga de dialoog aan door middel van teamsessies, een-op-een-gesprekken of vragenlijsten. Houd ook exit-interviews om erachter te komen waarom mensen je organisatie verlaten en wat ervoor zou kunnen hebben gezorgd dat ze wel waren gebleven.

Hulpvragen

Om te achterhalen wat jouw organisatie uniek maakt, is het van belang dat je de juiste vragen stelt. Naast dat je je medewerkers ondervraagt, is het ook goed om jezelf als management deze en andere vragen te stellen:

  • Wat zijn je interne en externe waarden? Maar dan echt.
  • Waarin verschil je van andere werkgevers en welke bewijsvoering past hierbij?
  • Waarom en wat zouden journalisten over jouw organisatie schrijven?
  • Welke kansen kan je bieden en voor welke doelgroep?
  • Hoe wil je dat medewerkers over je denken?
  • Aan welke voorwaarden moet jij als werkgever minimaal voldoen?

Formuleren van Employer Value Proposition

In je Employer Value Proposition formuleer je duidelijk wat je als merk aan jouw medewerkers te bieden hebt. Daarin gaat het niet alleen om de arbeidsvoorwaarden en een fijne werkplek, maar juist en steeds vaker ook om wat de waarden en de persoonlijkheid zijn van jouw organisatie. Niet alleen van belang voor het aantrekken van nieuwe collega’s, je maakt deze belofte ook richting je huidige medewerkers. Jouw EVP moet voor medewerkers de volgende vraag beantwoorden: “Waarom zou ik mij bij jouw organisatie willen aansluiten en optimaal presteren in plaats van een andere werkgever te kiezen?”.

Het creëren van een sterk werkgeversmerk is een constant proces, waardoor het belangrijk is om resultaten te meten en te evalueren om zo te blijven verbeteren. Op die manier vergroot je de betrokkenheid en loyaliteit van je medewerkers. En dat is juist wat je wil, want je medewerkers zijn het visitekaartje van je organisatie.

De beleving in de praktijk

Nu heb je alles geanalyseerd om tot een krachtig verhaal voor jouw werkgeversmerk te komen. Maar hoe vertaal je dit door in de praktijk?

  1. Werken-bij pagina

De eigen website is heel belangrijk tijdens het werven van nieuwe medewerkers, omdat zij hier altijd een kijkje zullen nemen. Jouw Employer Value Proposition kun je goed verwerken via een aparte werken-bij pagina. Op deze manier kun je je organisatie echt voorstellen en de bedrijfscultuur omschrijven. Ook is het aan te raden om hier het inwerkproces te omschrijven, om zo te laten zien hoe jouw organisatie voor nieuwe medewerkers zorgt. Tot slot kan je werknemersreviews toevoegen om potentiële medewerkers van een volledige indruk te voorzien. Vanzelfsprekend zegt een video meer dan 1000 geschreven woorden.

  1. Social media

Met behulp van social media kan je het merkverhaal echt tot leven brengen. Doordat je er bij het optimaliseren van je candidate journey ook achter komt wat je doelgroep interesseert en bezighoudt, kan je juist dit type content creëren en delen via social media in de vorm van video en afbeelding.

  1. Medewerkers zijn je ambassadeurs

Net gaven we al aan dat je medewerkers het visitekaartje zijn, zij vormen je identiteit. Wie kunnen dan nog beter de beleving laten zien dan de medewerkers zelf? Vraag medewerkers om content te delen op social media over waarom zij zo tevreden zijn om te werken bij jouw organisatie. De beleving wordt gecreëerd door de verantwoordelijkheden en voordelen van het werken bij jouw bedrijf kenbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van sneak-peek video’s, verhalen en/of podcasts of blogs van medewerkers.

Constant & creatief evaluatieproces

Om beleving in recruitment optimaal in te zetten, is het goed om je te realiseren dat dit een constant en creatief proces is. Het is daarbij goed om je concurrentie in de gaten te houden, maar blijf uniek en ga hen vooral niet kopiëren. Je zal tussentijds moeten evalueren, samen met je medewerkers én kandidaten, om te innoveren met nieuwe ideeën en te verbeteren waar nodig. Om dit vervolgens door te vertalen naar alle verschillende communicatiekanalen. Want in een concurrerende arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk onmisbaar!

Meer weten over Employer Branding & Experience

Bekijk ook eens

tips voor een goed eindejaarsgesprek
Blog

Binnenkort een functioneringsgesprek, beoordelingsgesp…

Blog

Wat zeggen de arbeidsmarktcijfers van Q3 ons en welke…