Hoe trek je in de huidige arbeidsmarkt de juiste mensen aan?
Werkzoekenden die in de huidige arbeidsmarkt nadenken over een volgende stap, hebben de keuze uit meer dan 30 vacatures. Hoe zorg je dat jouw organisatie op tijd top of mind is bij de juiste kandidaten? Dat kan met een combinatie van een sterk werkgeversmerk en recruitment marketing automation. Wij leggen het uit.
Deel blog
Sterk merkgeversmerk & Recruitment Marketing Automation
om nieuwe medewerkers te vinden
Werkzoekenden die in de huidige arbeidsmarkt nadenken over een volgende stap, hebben de keuze uit meer dan 30 vacatures. Dan kun je als organisatie maar beter zorgen dat je verhaal opvalt. Wij zien kansen in de combinatie van Recruitment Marketing Automation en een sterk employer brand. In dit artikel nemen we je mee in de basisprincipes en hoe deze combinatie effectief ingezet kan worden in de verbetering van het recruitmentproces.
Eerst aantrekkingskracht voelen,
dan pas de vacature
Eerst allebei de aantrekkingskracht voelen, voordat je gaat praten over een vacature, dat is wat je wilt. Weet je jouw werkgeversverhaal aan de voorkant goed over te brengen richting (latent) werkzoekenden, dan zullen zij eerder de bewuste keuze maken voor jouw organisatie. En blijken zij uiteindelijk vaak de beste performers. Bovendien blijven deze mensen doorgaans het langst bij de organisatie.
Hoe trek je die juiste mensen naar je toe? Recruitment en marketing lopen in dat opzicht meer en meer in elkaar over. Om merkvoorkeur te creëren, zul je als HR-professional steeds vaker manieren gebruiken die traditioneel met marketing worden geassocieerd. Maar iemand bewust voor jouw organisatie laten kiezen, is een proces dat dieper gaat dan sec een Facebookcampagne opzetten.
‘De juiste klik’ als toverwoord
Als je wilt dat iemand een langetermijnrelatie met jouw organisatie opbouwt dan is de juiste klik essentieel. En de juiste klik bereik je als de waarden tussen mens en organisatie overeenkomen. Wat drijft iemand? Waar liggen zijn of haar behoeftes op werkgebied en matcht dat met jouw organisatie? Als je dat van jouw doelgroep in kaart hebt, kan je ze met gerichte en relevante content benaderen. Pas dan kan je de mensen vinden die écht bij jouw bedrijf passen en voor langere tijd blijven.
Dit proces valt of staat met een goed employer brand, want de juiste mensen trek je alleen aan als zij weten waar jouw organisatie voor staat en of dat matcht met hun waarden. Keer op keer blijkt uit medewerkersonderzoeken wereldwijd, dat maar één op de drie mensen betrokken en bevlogen is. Dat betekent dat het overige gedeelte geen of niet voldoende werkgeluk ervaart, met name omdat ze geen klik met de organisatie ervaren. Die juiste klik is niet alleen essentieel voor het werkgeluk van de medewerkers zelf en hun bijdrage aan de organisatie, maar ook voor hun ambassadeurschap van het werkgeversmerk. Zo blijkt ook uit dit webinar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
De combinatie met Recruitment Marketing Automation
Het belang van de juiste fit tussen bedrijfswaarden en persoonlijke waarden klinkt logisch, maar daar werd in het verleden niet of nauwelijks iets mee gedaan. Tegenwoordig is deze informatie cruciaal voor het recruitmentproces.
Zet de kandidaat centraal, niet de vacature. Je verleidt de professional met waardevolle, vakinhoudelijke content, zoals een webinar, een whitepaper of een testimonial. Dus geen commerciële boodschap maar nuttige of entertainende informatie passend bij de stijl van jouw organisatie. Die content bied je aan op het meest welkome moment en dat bepaal je idealiter door de inzet van Recruitment Marketing Automation.
RMA helpt je om optimaal op de behoeften van je potentiële medewerkers in te spelen. Door informatie die voor hem/haar interessant is op het juiste moment aan te bieden en zo (alvast) een voorkeur voor jouw werkgeversmerk te creëren. Zodat je niet alleen nu, maar ook voor de toekomst, een pool van geschikte kandidaten opbouwt die interessant zijn voor jouw organisatie.
Wil je dat wij eens meedenken over hoe je een effectief werkgeversmerk kunt creëren? We denken graag eens met je mee. Voel je welkom om contact met ons op te nemen.
Meer weten over hoe je een goed werkgeversverhaal maakt
Bekijk ook eens
Hoe blijf je als werkgever aantrekkelijk in 2025? Hoe…