Marketing en Sales trends voor 2023
Lees hier de 7 trends die Exactpi signaleert op het gebied van marketing en sales voor 2023.
Deel blog
7 trends om te
omarmen in 2023
De afgelopen jaren waren uitdagend op vele vlakken voor wie in de sales of marketing werkzaam is. De focus naar online verkoop door corona, het gebrek aan mankracht door de krapte en nu weer de economische onzekerheid. Het vakgebied is dan ook constant in beweging en er zullen in 2023 ook weer nieuwe trends ontstaan. Terwijl het Nederlandse bedrijfsleven zich opmaakt voor een aanstaande recessie is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de salesindustrie om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf toch blijft bloeien en groeien. Hieronder volgen enkele belangrijke sales en marketing trends die wij verwachten te zien in 2023:
#1 Data en technologie brengen nieuwe vraagstukken
Door het gebruik van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), algoritmen en machine learning, kunnen salesprofessionals gerichter en effectiever verkopen. Ze kunnen bijvoorbeeld automatiseren van bepaalde taken en gebruik maken van data om beter te begrijpen wat hun klanten zoeken en hoe ze kunnen voldoen aan hun behoeften. De groeiende inzet van chatbots zijn hier een gevolg van. Belangrijke vraagstukken die voor ons liggen, draaien om gegevensbescherming en het ethisch en verantwoord omgaan met de mogelijkheden van AI. Is het bijvoorbeeld wenselijk om mensen op basis van het lezen van emoties door expressie en oogbewegingen te manipuleren om meer te kopen? Om het consumentenvertrouwen te behouden is het belangrijk om transparant te zijn en klanten de mogelijkheid te geven om hun gegevens te beheren.
Marketeers zullen ook steeds meer te maken krijgen met content-creatie door AI. Sterker nog, de basis van dit artikel is gelegd door CHAT GTP te vragen om een artikel te creëren met daarin de belangrijkste sales trends voor 2023.
#2 Personalisatie gaat verder
Consumenten verwachten steeds meer dat merken hun producten en diensten op maat aanbieden. Salesprofessionals kunnen gebruik maken van data over klanten om hun aanbiedingen te personaliseren en gericht te laten aansluiten bij de individuele behoeften van hun klanten. Logisch ook om in deze tijd van onzekerheid met je aanbod in steken op wat die onzekerheid doet met jouw doelgroep.
In de BtoB is een ontwikkeling gaande waarbij geconstateerd wordt dat kopers in de discovery fase meer en meer eerst zelf op zoek gaan naar informatie alvorens zij met een verkoper aan tafel willen gaan zitten. Dat vraagt om minder leadgeneratieformulieren en meer uitgebreide informatie op bijvoorbeeld de website. Video kan daarbij van grote toegevoegde waarde zijn.
Personalisatie en digitalisering hangen ook nauw samen met het bewaken van de balans tussen digitale communicatie en menselijke interactie. Want menselijk contact blijft een niet te vervangen levensbehoefte, ook voor jouw klanten.
#3 Gebruik van video, influencers en social media
Meer dan 80% van de consumenten doet online onderzoek voordat ze iets kopen, dus social selling en online presence is essentieel voor het verkoopproces.
Video’s blijven populair en zullen een belangrijk onderdeel zijn van de marketingstrategie van veel bedrijven. Dit kan gaan om video’s op social media en demo video’s, maar ook om video-advertenties of videocontent op een website. Ook hier zie je een toename van het gebruik van gepersonaliseerde video’s.
We zien trouwens kansen in zero-click content. Dat is content waarmee je niet doorverwijst naar je website maar de ontvanger bedient binnen het (social media)platform waar hij op dat moment actief is blijft. Het gaat om content met intrinsieke waarde en content die gericht is op het realiseren van interactie. Lastig om de effecten concreet te meten, maar als je het goed aanpakt kun je een groter bereik realiseren dat wel kan leiden tot een toename van het websiteverkeer.
Ook entertainende content is booming. Kernwoorden daarbij zijn video en kort. Influencer marketing, waarbij merken samenwerken met beïnvloeders om hun producten of diensten te promoveren, blijft populair. Door (langdurig) samen te werken met bekende en betrouwbare beïnvloeders, kunnen merken hun boodschap op een authentieke en natuurlijke manier overbrengen aan hun doelgroepen.
Actief in BtoB? Promoot je persoonlijke merk en wees dan ook zelf dagelijks actief aanwezig op social media, met berichten, likes, reposts van interessante informatie, bewijzen van je expertise en waardevolle commentaren.
#4 Duurzaamheid hoger op de agenda
Duurzaamheid is het idee dat mensen en organisaties verantwoordelijkheid nemen voor het behoud van de natuurlijke hulpbronnen en het milieu voor toekomstige generaties.
Er zijn verschillende manieren waarop duurzaamheid en sales samenkomen. Bijvoorbeeld, steeds meer consumenten zijn geïnteresseerd in duurzame producten en diensten, wat betekent dat bedrijven die duurzame producten of diensten aanbieden, een concurrentievoordeel kunnen hebben in de markt. Bovendien kan het aanbieden van duurzame producten of diensten bijdragen aan een positief bedrijfsimago, wat kan leiden tot meer klanten en hogere verkoopcijfers.
Het is ook belangrijk voor bedrijven om duurzaamheid in acht te nemen in hun salesprocessen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen gebruiken, of dat ze aandacht besteden aan het verminderen van hun CO2-uitstoot in hun distributieketen. Door duurzaamheid in het salesproces te integreren, kunnen bedrijven niet alleen hun duurzaamheidsdoelstellingen behalen, maar ook hun bedrijfsvoering efficiënter maken en kosten besparen.
Het is uiteraard ook mogelijk om duurzaamheid te gebruiken als marketingtool. Bijvoorbeeld, een bedrijf kan laten zien dat ze milieuvriendelijke producten aanbieden, of dat ze actief werken aan het verminderen van hun milieubelasting. Dit kan helpen om klanten aan te trekken die geïnteresseerd zijn in duurzame producten en diensten.
#5 Starten met podcasts nog steeds kansrijk
In 2022 is de populariteit van podcasts explosief gegroeid naar de helft van alle Nederlanders boven de 18 jaar. En zij luisteren vaker en langer. Kansen genoeg dus nog. Het is zeker nog niet te laat om te starten met een podcast voor je organisatie.
Frankwatching geeft de volgende tips bij het starten van een podcast:
- Zorg voor goed geluid
- Zorg voor afleveringen van gelijke duur en opbouw
- Maak minimaal 6 afleveringen
- Houd er rekening mee dat de podcasts ook over langere tijd nog geluisterd kunnen worden
- Integreer en combineer je podcasts met je andere content
- Zorg dat je een (communicatie) plan hebt om je podcast onder de aandacht te brengen
#6 Online verkoop normaliseert
Door de Covid-19 pandemie is online verkoop steeds belangrijker geworden en dit zal waarschijnlijk ook in 2023 zo blijven. De online hype tijdens corona zorgde overigens voor torenhoge verwachtingen en bijbehorende investeringen van online verkoopkanalen. Nu gooit de recessie roet in het eten en zakken de verkopen weer. 2023 zal waarschijnlijk meer een hersteljaar worden waarin verwachtingen en doelstellingen realistischer worden. De verwachte groei na corona heeft niet doorgezet en je ziet nu al dat veel online tech en salesbedrijven snijden in het personeelsbestand om kosten te besparen.
#7 Meer weerstand en lagere budgetten
Verkopen in een afkoelende macro-omgeving is vanzelfsprekend uitdagender. 2023 zal dan ook voor veel bedrijven een lastig verkoopjaar worden als gevolgd van de dreigende recessie die maakt dat budgetten strakker wordt vastgesteld en uitgegeven. Het is belangrijk dat salesprofessionals leren omgaan met weerstand van klanten en weten hoe ze dit op een professionele manier kunnen aanpakken. Dit kan door middel van het leren van technieken voor het beheersen van ROI salesgesprekken, het oplossen van conflicten en vooral door solution selling toe te passen. Belangrijk is om na te denken over hoe je de risico’s voor je klanten kunt beperken. Het (anticyclisch) investeren in de vaardigheden van je salesteam is ook zeker aan te raden.
Overigens houden niet alleen klanten de handen op de knip, ook marketingbudgetten worden naar verwachting gemiddeld 10% lager in het aankomende jaar. Als je je marketingbudgetten verstandig wil gebruiken, moet je manieren vinden om de klanten tevreden te stellen en op lange termijn te behouden. De kosten om een nieuwe klant te werven zijn immers vijf keer hoger dan om een bestaande klant te behouden. Dat maakt klanttevredenheid niet alleen een ‘nice to have’, maar een belangrijke motor voor ROI. Een extra uitdaging die vraagt om creativiteit.
Er zijn ongetwijfeld nog veel meer sales- en marketingtrends waar sales- en marketingprofessionals rekening mee moeten houden, maar deze 7 zullen sowieso een grote rol spelen in 2023 (en daarna). Kies de trends en ontwikkelingen die bij je bedrijf en haar waarden passen om mee aan de slag te gaan. En ga vooral ook een beetje experimenteren. Creativiteit en out of the box denken blijft noodzakelijk, want het is nu vooral de kunst om je leads meer te verwonderen dan dat de wereld om hen heen hen schokt. Ben jij daarop voorbereid?
Meer inspiratie
Nog meer inspiratie nodig om je plannen voor 2023 uit te werken?
De Marketing & Sales trends van 2022 zijn ook nog steeds interessant. Wij lieten ons voor dit 2023 blog o.a. informeren en inspireren door:
Bekijk ook eens
Zeker is: met AI kunnen veel Marketing en Sales werkza…