3 manieren om medewerkers te boeien en binden

De arbeidsmarkt van 2023 maakt het nog steeds aantrekkelijk voor medewerkers om over te stappen. Dus hoe behoud je je huidige personeel en blijf je een boeiende werkgever? Wij geven je 3 focuspunten om gericht aan de slag te gaan.

Deel blog

3 manieren om medewerkers te binden en behouden

De effectiefste manieren om in 2023 personeel te binden en boeien

Ondanks de dreigende recessie en allerlei crises waar we mee te maken hebben, is er nog steeds sprake van een enorm tekort op de arbeidsmarkt. De verwachting is dat dit de komende jaren niet veel beter wordt. Het UWV kwam in januari met cijfers waaruit bleek dat ruim 20% van de werknemers in 2022 is geswitcht van werkgever. Hierin is een stijgende trend waarneembaar. In 2013 wisselde nog 2,8% van de medewerkers in een kwartaal van baan, in het derde kwartaal van vorig jaar was dat 5,3%. De vraag is dus: hoe behoud je je huidige personeel en blijf je een boeiende werkgever? Wij lichten de drie grootste aandachtspunten toe. 

Baanwisselingen

In 2022 werd dus veel van baan gewisseld. Juist de krappe arbeidsmarkt is een aanjager zo blijkt: als een wisseling niet goed uitpakt, kun je altijd weer verder kijken. Dat betekent dus niet alleen dat je als werkgever enorm je best moet doen om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook om je bestaande medewerkers te behouden.

Binden, boeien en behouden

Een bekend gezegde luidt: alles wat je aandacht geeft, groeit. En dit geldt ook op de werkvloer. Het is de verantwoordelijkheid van iedere werkgever om ervoor te zorgen dat medewerkers zich gelukkig voelen en zich betrokken en gewaardeerd voelen bij hun werk.

Er is alleen niet één oplossing voor te bedenken. Bedenk daarom bij alles wat je doet: helpt dit mensen vast te houden of juist niet? Te beginnen bij de werksfeer en ontwikkeling. Er valt ook winst te behalen aan de harde kant van personeelsbeleid: de arbeidsvoorwaarden.

#1 Sfeer op de werkvloer

Een negatieve werksfeer is de grootste reden van vertrek. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory, marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek. Omgekeerd geredeneerd kun je met een positieve werksfeer dus ook mensen vasthouden.

Er zijn veel factoren die de sfeer bepalen; de werkomgeving zelf is een belangrijk onderdeel. Maar met name de manier waarop mensen met elkaar omgaan, is sterk bepalend voor de sfeer. Als werkgever heb je hierin een bepalende (voorbeeld)rol, zorg ervoor dat je aan de belangrijkste voorwaarden voor een positieve werksfeer voldoet waaronder goede communicatie, erkenning en positieve feedback.

#2 Persoonlijke ontwikkeling

Werknemers moeten zich kunnen blijven ontwikkelen. Stilstand is namelijk ook een belangrijke reden voor medewerkers om om zich heen te kijken naar groener gras. Toch is continue ontwikkeling dit niet altijd vanzelfsprekend in de waan van de dag. Ook vanuit de medewerker zelf gezien, die er misschien niet altijd prioriteit aan heeft gegeven.

Juist dan is het belangrijk om als werkgever hierin het initiatief te nemen, door medewerkers erop aan te spreken. ‘Training on the job’ kan ook een mooi alternatief zijn voor medewerkers om zich te ontwikkelen en nieuwe kennis aan te leren. Medewerkers ervaren het vaak als prettig wanneer je dit voorstelt, want het geeft aan dat je belangstelling voor ze hebt. Het vergroot de betrokkenheid en jouw investering in hen, bewijst dat hun rol en bijdrage ertoe doet.

#3 Arbeidsvoorwaarden

Wees vooral niet te zuinig en benut fiscale voordelen zoals maximale reiskosten of een telefoon voor trouwe medewerkers. Want hoewel de werksfeer op nummer 1 staat, kan het toch ook helpen om soms iets meer geld uit te geven om medewerkers te behouden. Bereken het voordeel van een beetje meer salaris, als je daarmee iemand kunt behouden, tegenover de kosten van een vertrekkende medewerker. Dan zal je immers weer op zoek moeten naar een andere kandidaat. Beknibbel ook niet op kosten als het gaat om een uitjes, feestjes of (seizoensgebonden) aardigheidjes. Zij vormen de smeerolie voor een goede sfeer en gevoel van erkenning en waardering.

 

Bovengenoemde factoren zijn stuk voor stuk essentieel in het werkgeluk van je medewerkers. Ze leiden tot leiden tot meer betrokkenheid en werktevredenheid en daarmee tot meer loyaliteit. Hier voldoende aandacht aan schenken zal je dus zeker helpen om je waardevolle menselijke kapitaal te behouden.

Meer weten over hoe je een goed werkgeversverhaal maakt

Bekijk ook eens

prestatiebeoordelingen 2.0
Blog

Exactpi onderzocht voor jou de voor- en nadelen van tr…

HR-maatregelen hoofdlijnenakkoord 2024
Blog

Het recent gepresenteerde hoofdlijnenakkoord bevat bel…