Thuiswerken: over wensen en werkelijkheden

Wie thuis wil werken kan dat meestal grotendeels blijven doen, ook nu de grote impact van corona achter ons ligt. Wij waren benieuwd hoe werkgevers en werknemers nu denken over het hybride werken en geven tips om de band tussen collega’s en de organisatie te versterken.

Deel blog

Thuiswerken: over wensen en werkelijkheden

Thuiswerken: over wensen en werkelijkheden

Wie thuis wil werken kan dat meestal grotendeels blijven doen, ook nu de grote impact van corona achter ons ligt. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Wel werken werknemers minder vaak thuis dan ze graag zouden willen. Werkgevers gunnen hun personeel wat tijd thuis, maar zien ze toch nog het liefst op de fysieke werkplek. Ze verwachten hun personeel nu weer vaker op kantoor, maar werknemers willen juist flexibel en hybride kunnen werken.

Wij waren benieuwd hoe werkgevers en werknemers nu denken over het hybride werken en geven tips om de band tussen collega’s en de organisatie te versterken.

Persoonlijke wensen

Thuiswerken blijft populair, ook na corona. De betere balans tussen werk en privé die veel mensen ervaren, heeft werkend Nederland aan het denken gezet. Hoewel werkgevers en werknemers het erover eens zijn dat thuiswerken goed gaat, verschillen ze toch van mening over de verhouding tussen thuiswerken en werken op de fysieke werkplek op de lange termijn.

Werkgevers zien hun personeel het liefst vooral op de werkvloer. Het samen op kantoor zijn zien zij vooral als een meerwaarde voor het bedrijf. Op kantoor is overleg en communicatie immers gemakkelijker. Daarbij zijn niet alle werkgevers ervan overtuigd dat thuis even hard wordt gewerkt.

Werknemers zijn zelf wel van overtuigd zijn dat ze thuis juist productiever zijn, omdat zij zich daar beter kunnen concentreren. Over één ding zijn beiden het eens: we hebben allemaal behoefte aan sociaal contact met collega’s. En dus zijn we op zoek naar manieren om het samenwerken op kantoor weer te bevorderen.

De hybride werkelijkheid

We zullen de relatie met onze werkplek opnieuw moeten bekijken. Een deel van de medewerkers werkt thuis, terwijl het andere deel op kantoor is. Wat we zien, is dat dat in de praktijk soms tot irritaties leidt. Met name onder de werknemers die wel op kantoor zijn, zij vinden dat de collega’s die thuiswerken minder goed bereikbaar zijn.

Overigens gaat hybride werken allang niet meer alleen over thuis of op kantoor werken. Hybride werken kan betekenen dat je vanaf elke plek je werk kunt doen, dus ook vanuit een vakantiehuis in binnen- of buitenland. En ook op de uren die jou het beste passen.

Irritaties of niet, juist die flexibiliteit die we tijdens de coronaperiode hebben ervaren, willen veel werknemers niet meer kwijt. En dus is het tijd om afspraken te maken over de huidige manier van werken binnen organisaties.

Terug naar kantoor? Vraag om duidelijkheid

Werknemers krijgen graag richtlijnen over hoe omgegaan wordt met thuis of op kantoor werken. Toch zijn die er vanuit de meeste werkgevers nog niet. Werkgevers moeten dus actief aan de slag om te zorgen dat, met name medewerkers die hybride werken en nieuwe medewerkers aansluiting vinden bij hun collega’s en zich thuis gaan voelen in de organisatie.

Zelf hybride aan de slag

We geven vier tips die helpen bij het maken van afspraken over hybride werken:

  1. Wil je werkgever het hybride werken reguleren, spreek dan af hoeveel dagen je op kantoor wilt zijn. Is de richtlijn bijvoorbeeld minimaal 2 dagen op kantoor, dan kun je zelf bepalen of je vaker wilt komen.
  2. Neem regelmatig deel aan de gezamenlijke momenten die je werkgever organiseert zoals lunches, borrels of bedrijfsuitjes. Dit bevordert de verbinding met elkaar.
  3. Waarvoor ben je op kantoor? Dat was voor corona niet de juiste vraag die je moest stellen, want het was vanzelfsprekend dat je er was. Inmiddels heeft ‘het kantoor’ een nieuwe rol, bijvoorbeeld de plek voor overleg en verbinding. Neem tijd om je collega’s weer wat vaker te spreken en zoek ze eens wat vaker op.
  4. Is het beleid bepaald, maak dan regelmatig de balans op en evalueer wat goed gaat en wat minder goed. Maak waar nodig nieuwe afspraken met je werkgever.

Het vinden van een hybride werkbeleid dat past bij de organisatie en de medewerkers is een continu proces van uitproberen en evalueren. Wij zijn benieuwd hoe jij omgaat met het vinden van een goede verhouding tussen werken op kantoor zijn en thuis. Tussen minder reistijd en afleiding en meer betrokkenheid en sociale contacten. En wat de standpunten van jouw werkgever daarin zijn. Laat het ons weten. Jouw ervaringen kunnen een inspiratie zijn voor anderen.

Bekijk ook eens

Nooit meer wakker liggen van je werk
Blog

Het is een veelvoorkomend probleem: je ligt in bed en…

HR-maatregelen hoofdlijnenakkoord 2024
Blog

Het recent gepresenteerde hoofdlijnenakkoord bevat bel…